Gunnar Evja kjører drifting med sin Nissan Skyline R33 GTS-T som yter rundt 300 hestekrefter.  Bilen får nå byttet ut den originale RB25DET motoren med en 1JZGTE fra 3. generasjon Toyota Supra. Møt Gunnar og les hvorfor han holder på med drifting.

1395448_10153369619380648_365360942_nGunnar Evja – BIO

Gunnar ble født 7. Juli 1984. Han bor i Evje, og jobber som Skogbruksplanlegger. Han er del av drifting teamet «Knockout Drifters».

I en alder av 28 år fant Gunnar ut at han ønsket å prøve drifting. Valget av bil var enkelt for han, da han alltid har vært en «Nissan mann». Blant Nissan, er de typiske valgene innenfor drifting 180/200sx og Skyline. Han kom en dag over en Skyline R33 på sen høsten 2012 som året før ble brukt som junior driftebil – så da slo han til. Gunnar påpeker at Skyline er en lettkjørt bil, som er den perfekte bil å bruke til drifting.

Jeg har vært alt for lovlydig – eller fornuftig om du vil – på vanlig vei, så startet i grunn helt på skratch når det gjaldt «sladding».

Når det gjelder debatten rundt «turbo vs. V8», svarer Gunnar at han helt klart velger turbo fremfor V8. Ingenting slår lyden av en skikkelig turbomotor.

Drifting

Som tidligere nevnt, er drifting første motorsport Gunnar begynte med – det i en alder av 28. Første gang han kjørte var våren 2013. Etter å ha sett på flere drifting treninger og arrangementer tidligere, bestemte Gunnar seg for at det var på tide å kunne ha det moro med bil. Aldri for sent, har jeg hørt.

Noe annet han mener er viktig når man velger motorsportgren, er miljøet. Han har hørt at miljøet både i- og utenfor Norge innen drifting skal være veldig bra, noe Gunnar bekrefter.

Gunnars beste opplevelse hittil er turen til DHB i 2013. Dette var hans første opplevelse innen konkurranse drifting. Han endte tilslutt på en 24. plass etter to snurringer under finalen.

Mål

Gunnar sine mål innen drifting er å ha det moro med de ressursene han har. Hvis det skulle gå veldig bra, tar han det som et bonus. Men han syns at tanken rundt det å kunne bli Norgesmester hadde vært veldig moro. Det er også hans drøm innen drifting – i hvertfall som er realistisk sier han. Gunnar nekter heller ikke for at det kunne vært moro å prøve seg på en driftingserie utenfor Norges grenser.

Min bil – Nissan Skyline R33 GTS-T

unnamed (5)

Det blir nytt oppsett på motor i vinter. Den originale RB25DET som havarerte på GMS sommeren 2013 når Sørlendingene inntok banen blir byttet ut til fordel for en 1JZGTE som i år skal være original men bytter ut ecu med et Adaptronic sprut.

Når det gjelder dekk/felger bruker han det som er tilgjengelig. Hovedsakelig går det i 215/40-17 bak. Foran bruker han Federal 595 EVO dekk for best grep.

Gunnar forteller at forstillingen på R33 egentlig ikke er så lett å få mye rattutslag billig. Derfor er det eneste han har gjort er å space staget inn på tannstanga.

Bilen får som nevnt ny motor. Den blir også breddet foran og bak, samt. en lakkering og muligens ny farge.

unnamed (6)

Gunnar som driftesjåfør

Han er en rolig og stille person til vanlig, men så fort han setter seg bak rattet i Skylinen blir kjørestilen plutselig veldig aggressiv og han holder stumpt.

Gunnars største inspirasjon innen drifting er Fredric Aasbø, som viser at til og med vi fra lille kalde Norge kan slå gjennom i drifting på internasjonalt nivå.

I 2014 har han planer om å ta turen til DHB, og muligens Natt1mai i Skien. I tillegg vurderer han en tur på Gatebil, samt. å kjøre på det meste av kjøringer i Kr.sand. Han vurderer også Powerdrift.

Gunnar vil uten tvil anbefale folk til å prøve drifting. Samholdet er fenomenalt. Du lærer utrolig mye om bil og hvordan den oppfører seg i diverse situasjoner og deg selv som sjåfør. Er også mye bedre å ta ut «galskapen» på bane i steden for ute på vanlig vei.

Hva skulle du ønske at du som drifter skulle hatt mer av eller forbedret i det norske miljøet?
Flere baner er jo alltid positivt. Sånn generelt syns jeg det bør være skikkelig premieutdelinger med podium, så det gjøres litt mer stas på de som vinner. Vet det er vanskelig å skaffe sponsorer til løp, men litt mer pengepremier,dekk eller gavekort hadde ikke vært å forakte for å få litt mer igjen for alle pengene som tross alt blir lagt i denne bilsporten.

Hvilke ting har du gjort feil fra du først begynte med drifting, som du gjerne skulle gjort annerledes og rådet andre til å unngå? 
Kjøpte alt for mye unødvendig «dill», ha det artig og kjør med det du har i første omgang. Så kan du heller koste på bilen etterhvert som du får mer interesse og dreisen på kjøringa.

Takk til

Resten av Knockout Drifters for hjelp med både bil og kjøretips.
En stor takk til samboeren som lot meg begynne med drifting.
Dekkomsetning for gode priser på dekk.
Og en generel takk til fotografer som gidder å ta bilder av biler som ikke er fullt så gode og kjente som de beste.

Jeg håper på et godt driftingår med mer kjøring og konkurransser i forhold til i fjor. Også håper jeg ikke motorsporten drifting blir ødelagt av stadige innstramminger på nye regler og begrensninger hvert år. Sikkerhet er viktig men en skal jo tross alt ha det moro også!

unnamed (7)

Kommentarer

kommentarer

Om forfatter

Daglig leder for Sviddgummi. carl@sviddgummi.no

Relaterte artikler