VW e-UP! - Den sjarmerende el-bilen
Rekkevidde
Byggkvalitet
Personlighet
Spenning
Verdi for pengene
SG Faktor
3.2Totalt
Vurdering: (5 Stemmer)

VW e-UP! tok byfolket med storm. e-UP! har en elektrisk motor på 60 kW (82 illsinte Duracell kaniner) med ett-trinns automatgir. Den perfekte lille billige el-bil for å pendle til og fra jobb. Et sjarmerende kjøretøy, som gjør jobben sin – og det ganske bra. Vi tester e-UP! og gir deg vår ærlige mening om hvordan bilen er å kjøre, hvordan den ser ut og ikke minst om den er praktisk eller ikke.

Vi tar til vurdering om vi tror el-bil teknologien slik den er i dag, kan være veien å gå for fremtiden. Er det virkelig så miljøvennlig å kjøre en el-bil i helheten? Hva er fordelene og ulempene. Se problemstillingen fra vårt ståsted.

billaant

Motor Elektrisk
Effekt 82 hk/60 kW
Dreiemoment 210 Nm
Toppfart 130
0-100 km/t 12,4 s
Girkasse Automat,  1 trinn
Drivhjul Fremme
Vekt 1139
Strømforbruk kWh/mil 1,17
Rekkevidde (EU-norm) 160 km
CO2 (g/km) 0
Pris fra 182.700

IMG_9323

Normalt sett vil en test gi deg faktaene rett på bordet, med en tekst vinklet rundt dette. Vi ønsker å gi vår personlig mening om bilene vi tester slik at du som forbruker kan lese en annens mening om bilen – ikke kun basert på fakta.

VW e-UP! ble lansert i siste halvdel av 2013. UP! har vært en veldig populær småbil siden den kom et rundt tre år siden, derfor tydet alle tegn på at den hel-elektriske utgaven burde bli populær blant el-bil eierne også. Den er liten og rask med relativt god plass innvendig. Det første som faktisk slår oss når vi hentet bilen, var hvor god plass du som sjåfør faktisk har. Det er lite som tyder på at bilen er så liten når du først setter deg inn i bilen. Til og med baksetene er brukbare, selv med sjåfør på 180cm med litt «lat» sittestil.

Bilen har fått noen veldig tøffe LED kjørelys som føler listene på frontfangeren. Annet enn disse kjørelysene, er det ingenting utvendig som tyder på at dette er en el-bil (bortsett fra skilt bokstavene).

IMG_9321

Når du beveger deg inn i bilen, vil du som nevnt bli overrasket over hvor god plass det faktisk er. Her er det lite som gir hint om at det ikke er noen vanlig forbrenningsmotor under panseret. UP! er en trendy bil nummer to, perfekt til å kjøre til jobb eller kanskje til butikken med. Modellen vi testet hadde det meste av utstyr som er å oppdrive på disse bilene. Navigasjon, mulighet til å spille alt av musikk via f.eks Bluetooth fra telefon. Skjermen på dashbordet viser også artige fakta om hvordan du kjører, hvordan strømmen blir brukt og hvor effektiv du kjører. Ulempen med dette kan muligens være at det drar oppmerksomheten din vekk fra veien, om du er nysgjerrig som oss.

Innvendig er det lekkert. Store deler av dashbordet er lakkert i bilens farge, som i dette tilfellet er hvit. Hvis du har en liten Chip Foose inni deg, kan du finne på all verdens artige ting med dette dashbordet. Klistremerker, lakk osv. Retrospartansk interiør, som VG sier.

IMG_9223

Sant skal sies, du blir ikke kongen i nabolaget med en sånn bil. Men du blir fort mye rikere.

  • Gratis parkering på kommunale p-plasser.
  • Gratis passering i alle landets bomstasjoner og fritak for rushtidsavgift.
  • Fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet.
  • Årsavgiften er kun 415 kr (i 2013).
  • Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner.
  • Kjøp av elbil er fritatt for engangsavgift og merverdiavgift.
  • 50% rabatt på firmabilbeskatningen.
  • Gratis transport av elbilen på riksveiferger (men fører må betale).
  • Statens regulativ gir deg ekstra tillegg (15 til 80 øre i 2013) i kilometergodtgjørelsen hvis du bruker elbil.
  • Strømkostnaden er 15-20 øre pr kilometer.
  • En elektrisk motor har langt færre bevegelige deler og trenger langt mindre kostbart vedlikehold.

IMG_9219

VW og flere andre europeiske produsenter (blant annet BMW i3) bruker type 2-kontakter som ikke er kompatible med type 1 til vanlig lading eller Chademo hurtiglading (som trillingene og Nissan Leaf bruker).

Med vanlig stikkontakt er ladefarten begrenset til 10A, noe som gir 8-10 timer fra nesten tomt til fullt batteri. VW kan selge deg en egen hjemmelader til ca. 11 000 kroner med installasjon (visse begrensninger og tillegg gjelder) med 16A, noe som øker ladefarten.

På en hurtigladestasjon som støtter CCS kan bilen lades til 80 % kapasitet på ca. 20 minutter (temperaturavhengig, langsommere i kaldt vær). Problemet er at det per i dag finnes det nesten bare hurtiglading for Chademo-standarden. VW sier at det blir bygget ut mange CCS-stasjoner i 2014.

Ladetid og infrastrukturen rundt lading er per i dag den største begrensningen for at vanlige bilbrukere skal få full glede av en elbil i daglig bruk.

IMG_9231

Når vi endelig tar bilen ut på E-18 for å teste bilen i høyere hastigheter, er det noe som slår oss med en gang. Bilen støyer innvendig, sannsynligvis grunnet lite støydemping. Men dette er ingen reell problem da e-UP! ikke er en bil du vil kjøre på motorveien med ofte, spesielt grunnet rekkevidden. Rekkevidden er oppgitt til 160km fra VW, men dette tallet er ikke realistisk. Gjennomsnittelig hadde vi rekkevidde på ca. 120km, men merk at dette var på vinteren og det var også vår første el-bil test. Det sies at du må lære å kjøre el-bil, med tanke på regenerering av strøm. Du kan nemlig velge mellom forskjellige steg på regenerering, hvor du i praksiss aktiverer en motorbrems som lader opp batteriet. Hvis du lærer deg å bruke dette aktivt og korrekt, kan du nok fort øke rekkevidden ganske betraktelig – særlig om det er mye nedoverbakker der du skal kjøre.

Vi kjørte bilen ut på E-18 ved Telemarksporten, kjørte til en avkjøring like før Larvik og tilbake igjen. Når vi var tilbake på Telemarksporten hadde rekkevidden falt til ca. 40km. Det skal sies at da testet vi akselerasjon – noe som er fy fy med el-bil og rekkevidde.

Når det gjelder instrumentene, er disse veldig tydelige og klare. Til venstre ser du «turtelleren». Her ser du hvor mye energi du bruker til en hver tid. Hvis nåla beveger seg ned på grønn – f.eks under regenerering i nedoverbakker – betyr det at batteriene blir ladet. Denne informasjonen får du også opp i displayet på dashbordet. I midten har du speedometer og kjørecomputer (kjørecomputer har du også i displayet på dashbordet), og til høyre har du rekkevidden oppgitt som en tradisjonell tankmåler. Det er med andre ord svært lite du må lære deg på nytt for å kjøre denne bilen.

IMG_9239

Når alt over er nevnt, er faktisk ikke bilen ille å kjøre. Den er rask opp i fart. Den holder nok fort akselerasjon fra 0-100 lik som mange andre relativt spreke bensinbiler. Bilens akselerasjon er oppgitt til (fra 0-100km/t) 12.4 sekunder. Dette for oss virker feil, det føles ut som at den går raskere enn dette. Når det er sagt så er ikke 12.4 sekunder dårlig.  Men i forhold til f.eks BMW i3 (som gjør det på 7.2 sekunder) er dette relativt tregt. Men det var ikke noe som slo oss som negativt, snarere tvert imot. Dette er en billig bil, som faktisk er utrolig god å kjøre.

Bilen sitter særdeles godt i svingene, og er veldig lett å kjøre både på motorvei og i byene. God svingradius, stille og stor innvendig, samtidig liten utvendig. Dette må være et av de enkleste bilene vi har testet til å f.eks lukeparkere med. Og ja – denne hadde ryggesensor.

IMG_9249

Dashbordet er simpelt og oversiktelig. Du finner alle funksjoner enkelt, og du må heller ikke være en mastergrad utdannet rakettforsker for å forstå hvordan alt fungerer (kanskje med et lite unntak fra selve driften av bilen). Det er ikke ryggekamera på denne bilen, men det er også totalt bortkastet. Du kan se alt du trenger å se i denne lille bilen kun ved å vri litt på nakken.

Hvis du er ute etter en liten andre bil, en ren pendlerbil – kan vi ærlig si at e-UP! er et godt alternativ. Alt er – som vanlig fra VW – veldig godt gjennomført. Det bærer preg av tankegang rundt alt, selvom noen materialer virker svært billig.

eupapp

Noe annet som er verdt å nevne er en APP du kan f.eks sette på varme i bilen mens den lader slik at du setter deg inn i en god og varm bil når du vil reise. Dette er en funksjon vi faktisk ikke var klar over da vi testet bilen, og kan derfor ikke si mye om denne APPen. Dette heter CarNet e-remote, og du kan lese mer om det her.

IMG_9255

Som nevnt tidligere, er det stort inne i en e-UP!. Det er ingen problem å ha med fire voksne mennesker her, selv om det måtte bli på en kort tur (både mtp. rekkevidde men også komfort). Denne bilen har soltak, som bidrar til at interiøret både blir mye lysere men også større. Stolene er ganske komfortable, og det viktigste av alt – det er koppholder i bilen!

IMG_9263

Vi måtte jo se på motorrommet på bilen. Hva ville være under panseret var det første vi måtte finne ut av. Selvfølgelig skulle det være en elmotor der, men den ser jo ut som en vanlig motor (nei den gjør ikke det, men du skjønner hva vi mener). Du har de vanlige tankene som spylervæske, frostvæske og bremsevæske. Disse er lett tilgjengelig og egentlig det eneste du noen gang vil måtte følge med på i motorrommet. El-bil motorene har ingen bevegelige deler, og krever derfor så godt som ingen vedlikehold.

IMG_9217

 

Vi kjørte bilen tom for strøm flere ganger den tiden vi hadde den. Den går greit når det gjelder fart. Den sitter godt på veien, og er veldig lettkjørt. Du får enkelt plass til det meste av typiske ting du kanskje skal ha med deg, som f.eks matvarer eller kanskje kofferten. Det er ingen problem å ha med deg ungene i bilen, særlig mtp. bilen er femdørs.

Det som trekker for oss, er rekkevidden. Bilen har ikke dårlig rekkevidde når det gjelder el-biler generelt, men det vil alltid trekke for oss frem til rekkeviden og teknologien har kommet lenger. Hvis du kunne lade opp bilen på få minutter, hadde det ikke vært så negativt. Problemet her er at hvis du skal kjøre et lite stykke, så må du planlegge turen. Du må ta til betraktning trafikk, temperatur, luftfuktighet med mer. Du må regne med å lade på turen, noe som ikke går fort siden det finnes få hurtigstasjoner i Norge til nå.

Når alt er sagt, er bilen genial for deg i storbyen som kun vil til og fra jobb. Du slipper unna masse utgifter, og du kan faktisk ha en tur på 10+ mil til jobb med bilen da det er bare å lade bilen mens du er på jobb.

Bilen fungerer godt på glatte veier. Den virker ikke tung (e-UP! veier 1140kg kontra 940kg i bensin UP!). Vi tror vekten maskeres med lavt tyngdepunkt og fin momentkurve.

Du får mye bil for pengene uten tvil. Du slipper mye utgifter, og du bevarer miljøet som forbruker. Om det helhetelig er noe mer «grønt» å kjøre el-bil mtp. utslipp fra produksjon, er en diskusjon vi ikke ønsker å ta opp. Det er opp til deg å vurdere, hvis dette er så viktig. Du har fått vår vurdering av bilen. Den overrasket.

Kommentarer

kommentarer

Om forfatter

Daglig leder for Sviddgummi.
carl@sviddgummi.no

Relaterte artikler