Nye VW Caddy, praktisk komfort
Kvalitet
Komfort
Praktisitet
Pris
Forbruk
SG Faktor
4.4Totalt
Vurdering: (3 Stemmer)

VW Caddy er en av de bilene som er kommet for å bli. Siden 1980 har bilen vært på markedet, og nå – 25 år senere – er den like populær. Nå har en ny Caddy blitt lansert, og vi har testet den.

VW Caddy er en utrolig populær bil i Norge, men i all hovedsak som arbeidsbil. I 2014 ble det registrert 4.250 VW Caddy i Norge, hvor av 198 av disse ble registrert som personbiler. Med andre ord, dette er en bil som i all hovedsak fungerer som arbeidsplass for tusenvis av nordmenn.

Den nye Caddy er generasjon fire, med en hel del oppgraderinger. Blant annet vil du raskt oppleve at bilen føles ut som en personbil bak rattet. Du sitter oversiktlig men likevel lavere enn vi oppfatter tidligere modeller. Kanskje viktigst er det at bilen tilfredsstiller EU6 kravene. Det betyr at du ikke vil nektes å kjøre i storbyer under dager med registrert høy luftforurensing.

2Q8A8669

Du får nye Caddy med en rekke motorvalg. Alt fra 75 til 150 hestekrefter. Vår testbil har 120 hestekrefter, og det er nok. Likevel kan vi forstå at mer guffe kan være interessant for folk, særlig om du har planer om å dra på tilhenger.

Vi fikk låne nye Caddy 4motion. Det første som slo oss å prøve denne dagen, i og med at vi fikk et skikkelig snøfall under testingen, var fremkommelighet. Derfor tok vi turen på en riktig langtur fra Skien til Gautefall, så ned til Vrådal. Videre gikk turen til Seljord, Bø, Ulefoss så tilbake til Skien. Under denne turen fikk vi testet bilen på alt fra snødekte veier til isete veier til slaps. Tidvis kunne vi føle at bilen ville skli, men antiskrenssystemet fungerer utrolig godt og henter bilen inn som ingenting skulle skjedd.

Da vi prøvde å kjøre opp en bratt bakke med mye snø, hadde vi ingen problem med å komme opp. Det samme gjelder ned igjen. Imponerende for å være et nyttekjøretøy på denne størrelsen.

2Q8A8698

Interiøret har fått en ansiktsløftning. Gode komfortable seter som kan justeres omtrent slik du vil gjør at du får en komfortabel tur bak rattet i Caddy. Du får også en 5″ skjerm plassert noe lavt på senter konsollen som lar deg styre bilens utstyr. Vår modell hadde ikke navigasjon.

Du får AUX og USB tilkoblingsmuligheter i tillegg til bluetooth. Bluetooth er standard i nye Caddy. Du har da handsfree og mulighet til å spille musikk trådløst fra din telefon til bilens stereosystem. Noe vi raskt la merke til var at du nå får veldig god lys i stereoanlegget til nye Caddy.

2Q8A8724

Utseendemessig har nye Caddy fått ny lyktedesign både foran og bak. Med stilfulle LED DRL lys foran og tøff L formet lysdesign på baklyktene føler vi at Caddy har fått en mer eksklusiv utsende over seg. Designet på fronten minner om de andre VW i flåten. Linjene og lyktedesignet er en ny generell utvikling hos VW som vi ser går igjen i de fleste nye modeller.

2Q8A8704

Vi kjørte den minste Caddy du får handlet, men ikke tro at det betyr dårlig lastemuligheter. Her får du god plass, ikke minst veldig god belysning i lasterommet. Standardutgaven har et varerom på 3,2 kbm, mens det 47 cm lengre Maxi har plass til én kubikkmeter ekstra.

2Q8A8701

Du får Caddy med 4motion og forhjulstrekk, men i Norge forventes det at flertallet av de nye Caddy blir solgt med 4motion. Kundene her til lands forventer god fremkommelighet ut av sine arbeidsbiler og 4motion er da løsningen.

Motormessig forventes det at 80% av nye Caddy blir solgt med den nyutviklete 2-liters TDI motoren som leverer alt fra 75 til 150hk. Du kan da velge mellom 5 eller 6-trinns girkasser eller den populære DSG girkassen. Vår testbil hadde 6-trinns manuell girkasse.

2Q8A8691

Nye Caddy er i stor grad basert på Golf 6. VW mener det er helt naturlig at nyttekjøretøykundene skal få tilgang til personbilens mange førestøttesystemer.

Mens mange av disse er å finne på option-listen i andre land, skal den norske importøren ha honnør for at de blir standardutstyr på Caddy her i landet. Det inkluderer Front Assist, City Nødbrems og multikollisjonsbrems i tillegg til at thorax side-/hode-kollisjonspute på både fører- og passasjerplass, tretthetsvarsler og blåtann.

2Q8A8693

Noe som virkelig overrasket oss over nye Caddy var kjøreegenskapene. Du forventer ikke at et nyttekjøretøy skal oppføre seg sportslig på veien. Vi sier ikke at bilen er stiv eller sitter som støpt på veien som en f.eks sportslig Golf ville gjort – men likevel kunne vi presse bilen gjennom svingene uten at bilen ble nervøs. Godt feste, god feedback fra rattet og generell god trygghetsfølelse.

2Q8A8727

I og med at Caddy er et nyttekjøretøy, er materialene valgt for å være holdbare. Derfor skal du ikke forvente et dashboard trukket med skinn og flotte kontrast sømmer. Her er det solid robust plastikk som er valgt. Spesielt godt er det den dagen du søler kaffe på vei til jobb. Eller for de dagene du har hatt en lang skitten dag «ute i feltet» og vil bare kaste deg i bilen for å kjøre hjem.

Vanligvis er vi ikke stor fan av hard plastikk i bil, rett og slett med tanke på estetikken. Men vi forstår hvorfor det er valgt i dette tilfellet. Kvaliteten er god, og du kan nok helst sikkert velge litt ekstra luksus når du skal bestille din nye Caddy.

2Q8A8674

For mange arbeidsfolk i Norge vil de nok ønske seg nye Caddy til jul. Nå som jula er over, kan du heller dra til din nærmeste VW forhandler og be om en prøvekjøring. Hvis du er ute etter et nyttekjøretøy som har god fremkommelighet, er billig i drift, er praktisk og trygg – da er dette riktig bil for deg.

pri

or

asdasd

Informasjonskilde: Klikk.no

Bil levert av Skien Bil

Takk til Skien Bil i Skien, Telemark for lån av vår test bil.

www.skien-bil.no

Kommentarer

kommentarer

Om forfatter

Daglig leder for Sviddgummi. carl@sviddgummi.no

Relaterte artikler