Vi er i helgen på Oslo Motorshow hvor vi hvert år får se masse unike, custom, eksotiske og uhyre sjeldne biler. I år er intet unntak, kanskje til og med det året hvor vi får se de mest sjeldne biler hittil. Her er BMW Turbo fra 1972.

Så hva skjedde i 1972 som førte til produksjonen av to BMW (E25) Turbo? Vel, Tyskland fikk den unike æren av å arrangere OL i München. Dette viste veien til mye godt, til og med bil. BMW valgte å vise frem sin konseptbil – BMW Turbo. Dette var en uhyre futuristisk bil både med tanke på design men også teknologi.

Bilen er designet av Paul Bracq. Den er veldig lav, veldig bred og har et bestemt stuk over seg. Den var svært ulik alt annet i sin tid, med sine måkevinge dører og svært futuristisk design. På innsiden er den også veldig fremtidsrettet for sin tid.

BMW E25 Turbo er basert på BMW 2002 chassis og har midtmontert motor. Motoren er på 2 liter med turbo som leverer hele 200hk på. Bilen veier bare 980kg som ledet til sin raske 0-100 tid på 6.6 sekunder.

Den er 4.155mm lang, 1.880mm bred og 1.100mm høy. Til referanse er den kun 3 tommer høyere enn den kjente Ford GT40.

Vi har prøvd å finne ut hvor den andre bilen finnes men dessverre har vi ikke funnet informasjon om dette. Denne bilen her lever sitt liv på BMW sitt museum i München.

Dette er en meget sjelden sjanse å se kanskje en av verdens sjeldneste BMW utenfor museumet, og trolig den eneste gangen du noensinne vil se den i Norge. Den er å se på Oslo Motorshow denne helgen men reiser hjem til Tyskland rett etter stengetid søndag.

En utrolig unik, modig og tøff bil som uten tvil har gitt inspirasjon til fremtidige biler fra BMW som f.eks BMW M1.

Kilde: Wikipedia
Messe: Oslo Motorshow 2017

Kommentarer

kommentarer

Om forfatter

Daglig leder for Sviddgummi.
carl@sviddgummi.no

Relaterte artikler