Carl Bronken

Alfa Romeo Stelvio, bellisima!

Kvalitet
9
Komfort
9.5
Sportslighet
8
Pris
8
Forbruk
8.5
SG Faktor
9
Leser urdering14 Vurderinger
6
8.7
Av Totalt 10

Alfa Romeo har alltid vært det merket som sies å «være det bil merket du må eie før du er ekte bilentusiast». Etter å ha prøvd denne flotte Stelvio noen timer kan vi se hvorfor. Les om vår lille tur i denne flotte hissig tassen.

Merket er italiensk, og vi vet jo alle at eleganse omtrent stammer fra Italia. Design, linjer, lyd, motor, opplevelse. Dette er alle stikkord som veldig enkelt vil rette tankeprosessen din mot den lille skoen som heter Italia. Her har vi allerede mange bil merker som vi forbinder med disse stikkordene, eksempelvis Ferrari, Lamborghini osv.

Alfa Romeo er intet unntak, særlig nå i de siste par årene med de nye modellene de lanserer som bare det. Så hvorfor hører denne bilen hjemme her på Sviddgummi? Er dette bare en firehjulstrekker med Italiensk opphav?

Svaret er nei, det er ikke bare det. Her mine damer og herrer er det også en del power.

Modellen vi har lånt er en 2-liters turbo bensinmotor på 280 hestekrefter og 400nm som skyver denne 1.735kg SUV fra 0-100 på 5.7 sekunder med en toppfart på 230km/t.
Den er ikke direkte liten heller med sine 4.7 meter i lengde og 1.9 meter bredde. Den er forsåvidt totalt 1.67 meter høy.

Forbruket er heller ikke til å klage på, skal vi tro på tallene. Det er oppgitt at den bruker 0.7L/100km blandet, eller 0.89L/100 på bykjøring og 0.59L/100 på motorveien. Absolutt ikke ille i det hele tatt.

Bensintanken er på 64l, og utslippet er oppgitt til 161g/km med en EURO6 motor klassifisering.

Akkurat denne bilen lånte vi av en selger på Autostrada Billa i Porsgrunn, og dette er hans private bil. Den har fått litt større felger enn originalt som virkelig kledde bilen meget godt. Linjene på denne bilen er fantastiske, noe vi opprinnelig forventet ut av en italiensk bil.

Som nevnt er bilen firehjulstrekker, og det er den konstant. Det er altså AWD system her, så turen til hytta bør gå uten problemer.

Hvis du er typen som liker å kjøre på banen, kan du enten ta Stelvio ut en tur eller dra med deg henger med løpsbil bakpå da Stelvio har lov til å dra 2.300kg.

Hver gang vi tester biler tar vi en tur gjennom sentrum for å registrere hvordan vanlige folk ser på bilen, hvis de ser på den i det hele tatt. Her kom Stelvio godt ut med sin meget elegante design og for å ikke nevne, den meget flotte røde lakken.

Flere folk snudde hoder når vi kom kjørende med denne. Faktisk, når vi tok noen av bilene var det folk som kom for å se nærmere på bilen. Det viser poenget vårt, at bilens design skiller seg ut og det på en positiv måte.

Innvendig er dette en meget fin plass å være. Det er utstyr som du skulle forvente, men det er jaggu veldig mye utstyr også.

For å nevne noe har bilen keyless entry, keyless start, cruise control, regnsensor, lyssensor, stor kjørecomputer som viser alt du trenger å vite, DAB+, bluetooth, handsfree, USB ladeporter, 2-soners automatisk klima, Harmon Kardon stereoanlegg, automatisk avblendbare speil ++++. Listen fortsetter langt.

Vi opplevde setene som meget solide men komfortable. Med det mener vi at under litt hard kjøring satt vi veldig godt og støpt i setene og ble holdt på plass av sidestøtten i svingene. Når du tar det helt med ro er også setene veldig gode å sitte i.

Rattet er helt riktig størrelse med veldig godt grep. Girhendlene er store, noe vi savner fra de fleste biler med slike girkasser. Her har du full kontroll over giringen under alle omstendigheter.

Girkassen har åtte trinn og den er super rask under giring. Meget presis og den ser ut til å vite hva ditt neste trekk vil være.

I instrumentpanelet hilses du av en meget flott turtallsteller og speedometer samt en veldig stor kjørecomputer i midten. Her kan du få opp alt av informasjon du skulle trenge, pluss litt til.

Vi liker fargevalget Alfa Romeo har gått for med hvit mot svart layout. Dette er veldig lett leselig både i sol og på natten.

Motoren er en 2-liters (1.995cc) firesylindret turbo bensinmotor som leverer 280 hestekrefter og 400nm. Maks effekt har du på 5.250rpm, mens maks moment er på 2.250. Denne motoren blir brukt i flere modeller hos Alfa Romeo.

Hvis du lurte så er boringen på 84mm og slag på 90mm. Det er fire ventiler pr. sylinder, altså 16 ventiler.

Det er meget gode lys på bilen med xenon nærlys og xenon fjernlys. Du har også fjernlys assistent som automatisk slår lysene av når det kommer møtende trafikk. Dette er en funksjon vi forventer av nyere biler i dag, men det er godt å se at de har dette på denne bilen også.

Denne bilen har som nevnt litt større felger enn hva du vil få levert originalt, men skulle du ønske å sette på noe eget – her er målene du trenger å vite.

Det er altså fem bolter med størrelsen M12x1.25 og bolt avstand på 110mm. Senterhullet (CB) er 65.1mm.

Etterhvert som bilen har vært på markedet en stund vil det helt sikkert dukke opp diverse mods du kan kjøpe. Men i våre øyne er denne bilen helt riktig slik den står.

Hvis du vil finne mer informasjon om bilen kan vi anbefale deg å se her.

Det er alltid noe ekstra kult med biler som har start/stopp knappen på rattet, kanskje fordi det er oftest sportsbiler som har dette (eksempelvis nye Audi R8).

Vi avslutter med dette bildet av nøkkelen til bilen som vi virkelig syns er vakker. Lakkert i samme farge som bilen (følg med her andre bil produsenter!), gir dette deg en forventning til bilen som du ikke blir skuffet av. Dette er i sin helhet en virkelig flott bil som fungerer for de som skal fra A-B eller de som liker å dra til butikken fem minutter før de stenger og må kjøre litt ekstra hardt for å rekke det.

Alfa Romeo Stelvio 280hk, du er bra!

Pris

Prisen er vanskelig å sette helt riktig, men innstegsprisen på denne modellen er ca. 660.000 kroner.

Takk!

Vi vil sende en stor takk til Autostrada og Morten Fjalestad for lån av denne bilen.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.