Spre kjærligheten!

Natt1mai.com arrangementet har eksistert i mange år, og har etter hvert arrangement donert overskudd til veldedige formål. Dette er et rusfritt arrangement hvor arrangørene ikke tar en krone for arbeidet, men legger all fokus på å gi miljøet et alternativ til fyll og bråk med å heller gi folket et arrangement fylt opp med fart og spenning. Et utrolig flott tiltak! Her er Natt1mai 2018.

Etter fire års pause kom endelig Natt1mai tilbake. Høsten 2017 startet praten om å gjenopplive arrangementet og allerede kort tid etter ble det spikret at det blir arrangement.

Vi har hatt æren av å hjelpe arrangementet med å utvikle all markedsføring, som er det minste vi kunne gjøre. Å bidra med noe til et arrangement som dette er en ære. Det ligger tusenvis av dugnadstimer i å arrangere dette, og de to eneste målene er å gi folket et show de aldri vil glemme, men også å samle inn penger som kan doneres til veldedighet.

To dager før arrangementet meldte Yr.no strålende flott vær og alt så veldig lyst ut. Arrangørene jobber døgnet rundt med å klargjøre de siste små tingene før det hele settes i gang. Kvelden før endrer Yr værmeldingen til det verste, nemlig bøttevis med regn og mye vind. Lav temperatur, ja – noe dritt rett og slett. Men selv med denne værmeldingen holder folket motet oppe og folk gleder seg.

Dagen kommer, det er tørt og det kjøres trening på banen. Ca. klokken 16:00 kommer de første dryppa. Men hva skal man gjøre, været har man ingen kontroll over. Alt går som planlagt, alt fortsetter.

18:00 åpner arrangementet og det er vått. Sjåførene gjør seg klare til å kjøre, og artistgruppen Kent & Jones åpner med å spille Natt1mai sin egen låt som de har produsert for anledningen. Det er langt ifra den store folkemengden vi er vant med å se på Natt1mai fra tidligere. Vi vet hvor mange som må komme skal det gå i null, og vi syns ikke det ser ut som det er nok mennesker der. Det setter et støt i arrangørene som har lagt så mye tid i dette for å få inn penger til de som virkelig trenger det. Likevel, hodene holdes oppe og det lages et helsikkes bra show!

Godt over 1.000 mennesker trosset regnet og så på showet utover kvelden. Dette er utrolig kult å se, da vi har faktisk opplevd å se færre på banen på Rudskogen under mye større arrangement i sånt vær. Folk støttet opp og det er virkelig veldig bra.

Sjåførene kjørte hardt og bredt, og satset alt på å underholde publikum.

Dessverre var været for ille til at ting gikk økonomisk på spor, og det er nå satt i gang en innsamlingsaksjon fra tredjeparter hvor de ønsker å hjelpe arrangementet komme i mål. Hvis du ønsker å bidra du også, kan du gjøre det her.
Vi vil nemlig understreke at Natt1mai har donert store summer penger alle tidligere år de har gjennomført arrangementet og for å si det mildt bør ha mer enn nok god karma. Dette er folk som gjør en real innsats for veldedighet og vi syns ikke at regn skal sette en stopper for dette.

Ufattelig mange personer, bedrifter og dugnadsarbeidere jobbet sammen for å få til dette arrangementet. Alle med et felles mål.

Og mange sjåfører har skrudd seg omtrent ihjel for å få biler klare. En utrolig innsats fra alle!

Som nevnt var banen helt tørr og fin bare et par timer før arrangementet åpnet portene for publikum. Dette var under testing og trening hvor noen av sjåførene utnyttet muligheten til å lære seg banen. Dette er Nikolai Kristiansen i sin Scion FR-S drifting bil.

Pål Ivar Frigstad er relativt ny i drifting miljøet som sjåfør, men det er helt tydelig at denne mannen har kjørt bil en del før. Hvis du er virkelig inn i drifting miljøet, vil du kanskje kjenne igjen denne bilen som den gamle og første bilen til Tor-Anders Ringnes. En firedørs Skyline som har fått en skikkelig gjennomgang av Pål Ivar og hans team i vinter.

I sin meget flotte og stilrene BMW E90 “316i” drifting bil finner du Kristian Kristiansen. Dette er storebroren til Nikolai som nevnt lenger opp, og er en veldig dyktig drifting sjåfør fra sørlandet.

Andre Olsen har gjort seg godt sett i tidligere år med en virkelig unik drifting bil – en Hyundai Veloster. Denne bilen er opprinnelig forhjulstrekk, men teamet har bygget bilen om til RWD og satt en Toyota Supra motor under panseret. Såvidt vi vet er dette verdens eneste Veloster som drar på bakhjulene og er virkelig veldig populær i utlandet.

I år har bilen fått nytt design som representerer bilens hovedsponsor Mobile AS.

Henrik Høimyr er et nytt navn i drifting Norge. Han er bare 15 år gammel og kjører en virkelig strøken BMW E36 med Toyota Supra motor. Dette er en sånn type bil du må ta en nærmere titt på da det virkelig er mye flotte detaljer å seg på. Henrik er en veldig kompetent sjåfør og vi er sikre på du vil se mye av han i kommende år.

Daniel Sævik er en dyktig sjåfør som har kjørt i flere år. Sørlendingen kjører nå en Nissan S14a med en heftig LS2 V8 under panseret. Denne bilen var egentlig ikke klar for å kjøre da den mangler folie, men det stoppet ikke Daniel. Bilen har fått en skikkelig overhaling i vinter med en motor oppgradering på flere hundre hestekrefter. Denne mannen må du følge med på!

Pål Fredrik Andersen er en av tre Quattro sjåfører som skulle kjøre på arrangementet. Dessverre fikk alle tre bilene problemer som førte til at de ikke fikk kjørt konkurransen. Likevel er det veldig gøy at han og de to andre fikk tatt turen ned og vi regner med å se dem sterkere tilbake neste gang.

For første gang har Natt1mai hatt konsert og ikke nok med det, de har fått sin egen låt. Artist duoen Kent & Jones har laget en låt dedikert til arrangementet og den ble spilt live under åpningen av arrangementet. To dyktige karer som lager bra musikk og som du helt sikkert vil høre mye av på radioen fremover.

Låten vil bli å finne på Spotify.

Følg gutta gjerne på Facebook for å få med oppdateringer.

Anders Stensrud er ingen fremmed for motorsport, men har ikke kjørt veldig mye drifting. Likevel var han raskt en publikumsfavoritt og selv speakerne påpekte hans kjørestil. Mye aggressivitet og mye lyd er ingen ulempe i denne sporten.

Christian Bakkerud er godt kjent i drifting Norge og er tidligere Norgesmester. I sin meget unike Nissan Cefiro med V8 lager han show som bare det. En meget dyktig sjåfør med høye ambisjoner, det liker vi!

Simen Olsen har en skikkelig tøff Toyota Supra og kjører veldig godt. En relativt fersk sjåfør i drifting, men det syns ikke. Her går det raskt, bredt og intenst. Action på høyt nivå.

Ronny Køhler er nå på sin tredje drifting bil i sin karriere. Han begynte med en Nissan S14a med SR20 motor, så gikk han over til Toyota Supra. Han tok en aldri så liten pause etter salg av Supra for så å kjøpe denne Nissan s13. Denne bilen er faktisk gamle bilen til Daniel Sævik, og har nå en 1JZ motor under panseret. Ronny er en veldig flink sjåfør og nå har til og med kona hans begynt å kjøre. Drifting paret fra sørlandet.

Andre Andersen har kjørt BMW E36 i drifting lenge. Bilen ble kræsjet og vraket noen år siden, men på en uke klarte han og hans team å bygge opp bilen igjen. Denne mannen kjører bredt og hardt, som alltid får publikum til å klappe hender.

Lena Charlotte Westby er en av få kvinnelige drifting sjåfører i Norge og deler bil med kjæresten sin. Denne BMW E30 er en meget grom bil som har mer enn nok effekt og det er veldig tydelig at kvalitet er et hoved stikkord for dette bygget. Lena prøver å kjøre så mye som mulig, men dette var sesongens første kjøring for henne med nye oppgraderinger på bilen. Pass dere gutter, Lena kommer til å overraske dere.

Petter Elnes kjører en utrolig flott BMW F80 M3 drifting bil med Toyota Supra motor. Denne bilen er alltid dønn strøken og det er rart med tanke på hvor hardt han kjører bilen. Dyktig sjåfør og en utrolig rå bil!

Regnet var et faktum og det er ikke stort å gjøre med det. Men du vet hva de sier? Det finnes ikke dårlig vær, kun dårlige klær.

Og all ære til de som tok turen. Det er ikke kun for dere selv at det er gøy å få med seg slike arrangement, men for hver publikummer som kommer – bidrar det til noe positivt. Dessverre var regnet ganske ille til tider og det begrenset antall oppmøtte som blir en direkte årsak til at arrangementet ikke fikk inn nok til å en gang dekke sine egne utgifter.

Vi håper at arrangementet får støtten den trenger for å kunne komme seg økonomisk og komme sterkere tilbake neste år. Da selvfølgelig med sol!

Glenn Inge Berge kjører en veldig tøff Nissan Skyline “R33,4”. Det vil si at dette egentlig er en R33 med har fått R34 front. Slik vi har forstått ble bilen importert fra Japan for å bli drifting bil her i Norge.

Dan Mønster kjører en helt rå Toyota Supra med ikke langt unna 1.000 hestekrefter. Dan er en utrolig hyggelig person som blant annet hjelper flere av drifting sjåførene i Norge med dekk. Han er også en veldig dyktig sjåfør og lager bestandig show. Det er deilig å være dansk i Norge vettu.

Olav Haugen Hasdal kjører en veldig tøff BMW E30. Olav er ikke redd for bilen sin og derfor planter han gasspedalen i bunn omtrent 100% av tiden han er ute på banen. Dette gir et godt show, og (når det er tørt) utrolig mye røyk!

Joakim Eidsmo-Sand kjører en Nissan PS13 og den kjører han godt. Faktisk så bra at det skulle ende med å gå helt til topp under konkurransen på Natt1mai. Følg med på denne sjåføren i år.

Anders Stensrud er en lokal sjåfør som vi nevnte litt på lenger opp i artikkelen. Bilen hans har faktisk en Patrol blokk med Skyline RB26 topp og den produserer 1.000 hestekrefter. Motoren blir bygget i Nederland og den leverer. Anders ble nevnt av speakere som deres favoritt og han ble omtrent tvunget til å møte opp på Gatebil arrangementene av dem.

Vi gleder oss!

Så har vi Stig Wilhelmsen, bedre kjent som Smygen. Hans Opel Omega har en LS V8 motor som produserer over 1.000 hestekrefter og nærmere 1.400 nm. Bilen er faktisk til salgs, men vi håper at dere alle sender en melding til Smygen og trygler han om å ikke selge ennå. Vi ønsker å se han kjøre 2018 sesongen ut først!

Hvis du var på Natt1mai, vil du fort forstå hvorfor vi sier dette. Dette er en monster av en bil og den fortjener å bli kjørt av Smygen i år.

Som du ser på bildene ble regnværet verre utover kvelden. Vi tar hatten av for sjåførene og deres innsats hele kvelden. Og ikke minst, hatten av til alle dere som trosset regnet for å se showet.

Det er ikke lett å gjennomføre noe som dette i slikt vær og derfor vil vi også understreke hvor bra jobbet det var av arrangørene og alle dugnadsarbeidere som stilte opp på dette arrangementet. Motet var høyt hele tiden og det legger folk merke til. Vi fikk høre fra både sjåfører og andre arrangører at dette var veldig bra gjennomført og at showet leverte så godt det kunne på disse forutsetningene.

Arild Dyrkorn og Jan Gunnar Halstvedt er legender innenfor speaker/annonsør arbeid. Du har garantert hørt deres stemmer på Gatebil festivalene de siste årene, hvor de er humoristiske men også svært godt forberedt på alt som skjer. De forteller fakta, morsomme innslag, historier og informerer til en hver tid hva som skjer. De holder folks mot oppe og de trosser selv vær for å levere.

En enorm tommel opp til disse to for et fantastisk stykke arbeide!

Kvelden blir mørkere, bilene kjører fortsatt hardt. Fordelen med regn kan vel sies å være at bilene ikke trenger å bytte dekk. Kjøring uten stopp er resultatet, og det ser unektelig ganske kult ut selvom vi helst ville sett røyk i stedet.

Vi tenker også at det er ganske imponerende av sjåførene å kjøre så hardt som de gjør på slikt føre, med tanke på at festet blir virkelig veldig dårlig med regn. De kjører fortsatt nærme veggen og med høy hastighet til publikums store glede.

Det smeller fra eksos, turboene tvitrer og dekkene hyler.

Mot slutten kjøres det frikjøring hvor sjåførene får lov til å gjøre omtrent hva de vil. Da var det flere som benyttet sjansen til å kjøre twin drifting. Dette er faktisk veldig kult å se på i regn da det nesten aldri skjer. Dette er presisjon på høyt nivå!

Det var noen meget flotte biler utstilt på området, eksempelvis Christian Skaret sin VW Boble med luft understell.

Joakim Eidsmo-Sand endte opp med å vinne konkurransen og stakk da av med en pokal på størrelsen av kongeslottet og et Kemppi sveiseapparat fra JD Sveiseservice. Gratulerer!

Sjåførene fikk mye glede av sine premier. Dette er noe Natt1mai alltid har vært flinke til, nemlig å by på store premier for sjåførene. Dette er strategi, da det fører til et innsatsnivå som er høyere enn vanlig show kjøring.

Og det er utvilsomt mange blide sjåfører etter kvelden var over.

Utstilling

Mange flotte biler stod utstilt både inne i bygget men også på utsiden. Dessverre grunnet været fikk vi tekniske problemer med vårt fotoutstyr og har da ingen bilder å vise. Vi jobber også med en film fra arrangementet som dere vil kunne se alt i sin helhet i. Vi beklager dette!

Poeng – Topp 10
1. – Joakim Eidsmo-Sand – Nissan PS13 – 95 poeng
2. – Stig Wilhelmsen (Smygen) – Opel Omega – 94 poeng
3. – Olav Hasdal – BMW E30 – 93 poeng
4. – Christian Bakkerud – Nissan Cefiro – 91 poeng
5. – Dan Mønster – Toyota Supra – 90 poeng
6. – Daniel Sævik – Nissan S14a – 86 poeng
7. – Anders Stensrud – Nissan PS13 – 85 poeng
8. – Helge Ougland – BMW E36 – 83 poeng
9. – Ronny Køhler – Nissan S13 – 80 poeng
10. – Andre Andersen – BMW E36 – 0 poeng

For å oppsummere kan man kanskje si at Natt1mai regnet bort. Og ja, på mange måter er det sant. Det vi mener er viktig å understreke er at godt over 1.000 mennesker har kost seg med et veldig kult show, og sjåførene selv har hatt det moro. Dette er et av de første arrangementene innen drifting i Norge hvert år og det betyr ofte at sjåførene jobber hardt for å få klar bil. Dette så ut til å ikke være noe tema når de først dukket opp.

Arrangørene bruker som nevnt tusenvis av timer på å gjennomføre slike arrangement, og det er med to mål som vi også har nevnt. Hovedsakelig ønsker de å kunne gi midler til de trengende. Dette lot seg ikke gjøre i 2018 da regnet ble en så stor brems at det ble solgt for få billetter. Dette syns vi er virkelig veldig trist og vi håper at folk vil hjelpe til å bidra slik at dette ikke blir siste Natt1mai i Skien. Vi er sikre på at ting vil gå i orden, men kanskje kommunen burde vise sin støtte ved å hjelpe til med neste år? Det er unektelig et arrangement med moralen på riktig sted og dette er vi sikre på vil komme tilbake mye sterkere neste gang.

En stor takk til alle dere som har arrangert Natt1mai, alle dere som har jobbet dugnad, alle bedrifter som har bidratt på sine måter og selvfølgelig sjåfører og publikum. La oss håpe at regnet ikke kommer tilbake på dette arrangementet igjen, og at donasjoner til veldedighet neste gang lar seg gjøre.

Dette var et kult arrangement!

Følg oss for å holde dere oppdatert. Vi kommer med en fet film fra arrangementet snart!

Støtt Natt1mai

Vi har blitt tipset om at nøytrale tredjeparter har satt i gang en innsamlingsaksjon for å redde Natt1mai. Det er en utrolig hyggelig gest og vi velger derfor å slenge med en donasjon. Hvis du skulle være interessert i å støtte, kan du gjøre det her:

Støtt Natt1mai via Spleis.no

Vi avslutter med litt bonus bilder.


Spre kjærligheten!

Om forfatter

Daglig leder for Sviddgummi. carl@sviddgummi.no

Relaterte artikler

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.