Spre kjærligheten!

Vi er så heldige å være fast hyret av Biltema Motorsport og Psycho-Tuning for å dekke alle arrangement de deltar på. Det gir oss mulighet til å vise alle dere hva som skjer – rett og slett – når man drar på f.eks Gatebil som et team. Denne gang får dere lese og se bilder fra turen til Rudskogen under Gatebils hovedfestival 2013.

Det ligger utrolig mye arbeid i vente de siste to ukene før et Gatebil arrangement, og det gjelder alle. I teamet må alle biler klargjøres, buss klargjøres, hengere klargjøres, en kjempe lang sjekkliste må gjennomgåes og alle team medlemmer må sjekke bilene de kjører og sørge for at drivstoff og alt annet er pakket ned og klart for turen. Det går utrolig mange timer, og du kan selv tenke deg hvor “usosiale” en må bli tiden før et arrangement som dette bare for å være sikker på at alt kommer med. Selv vi opplever dette. Har vi husket alt, er alt klart. Slik fortsetter det helt til torsdags morgen når avreise til Gatebil står for tur.

Alle biler er pakket på hengerene sine, og hele teamet møtes tidlig i Skien for å kjøre samlet innover til Rudskogen. En liten fergetur fra Horten til Moss, og en aldri så liten tur innom Taxfree på Bastø fergene (dvs. kjøp av kaffe og snitter).

På andre siden – Moss – kan man allerede kjenne lukten av “Sviddgummi”, da man kun er ca. èn time fra årets råeste arrangement.

Man ankommer så Rudskogen, og blir vist til reservert lokasjon på anlegget. Vi er så heldige å ligge rett bak de nye pitgarasjene, som betyr en veldig kort kjøretur fra campen til banen. Så må det litt mannestyrke til, fordi da skal det enorme teltet reises og bilene stilles opp langs bussen. Når det er gjort, er det ut med stoler, bord og grill – og kanskje noe kaldt å drikke på, noe ekstra godt i glasset.

Deretter tar vi ofte en liten gåtur rundt for å hilse på kjente og ukjente, danne et kart i hodene våre om hvor folk er. Plutselig er det en del en av bilene trenger, og da har man i det minste en viss anelse om hvor riktig person er.

I bildet under blir passaten klargjort for kjøringen Fredag. Litt rengjøring og sjekking så er beistet klart for å bruke gummi.

IMG_9859-1

Teamwork er et nøkkelord hvis du skal drive med motorsport. Hvis ingen kan hjelpe deg, og ikke du kan hjelpe de andre – kan du likegodt gi opp på forhånd. Det kreves mye, og forventes mye av alle. Det kan bli intens stemning blant team medlemmene, men det er kun grunnet stress. Når det siste ordet sies, er alle gode venner og har det utrolig hyggelig sammen. Vi trives meget godt med teamet, og har dannet flotte vennskap med denne gale gjengen.

I flere år har Sviddgummi fulgt Psycho-Tuning, selv fra den tiden før et partnerskap ble dannet med Biltema. Dette har åpnet store muligheter for Sviddgummi å kunne delta på arrangement vi ellers ikke hadde hatt mulighet til. Så i samme slengen retter vi en stor takk og veldig mye takknemlighet til Psycho-Tuning og Biltema Motorsport.

IMG_9857-1

Her (f.v Thomas Pryerdalen & Krister Slotte) diskuterer Thomas og Krister om alt er klart for kjøringen på fredag. Siden Thomas har funnet frem en kald Øl, tyder det på at alt er som det skal være.

IMG_9873-1

Og siden det plutselig ble helt stille rundt alle team bilene, betyr det at alt er klart. Nå er det god drikke og god mat som står for tur, før en god natts søvn for så å våkne til motorbrøl neste dag.

IMG_0339-1

Biltema har de siste årene stilt opp på Gatebil med Biltema butikk, hvor du kan kjøpe det du skulle trenge for å ha en bedre opphold på Gatebil. Om du ryker slangeklemmer, eller trenger olje – kan du komme hit.

IMG_0196-1

Fredag har begynt. Tidlig på morningen har det allerede kommet utrolig masse mennesker. Ifølge vaktene på Gatebil, hadde folk stått i kø utenfor Rudskogen hele natten for å komme tidligst mulig inn på fredag. Så før det ble helt kaos, ruslet våre fotografer ut på banen. Men, som bildet over viser – det er lett å bli ukonsentrert på veien fra campen til banen.

Men fotografene (Carl Bronken & Kjetil Strøm) kom seg ut på banen, og etter få minutter fikk de en veldig god anelse over hva helgen ville bringe. Dette skulle bli tidenes Gatebil arrangement.

 

Kim Richard Olsen

Kim Richard Olsen kjører Biltema Supraen. Han kjører både extreme og drifting.

IMG_1275-1

Supraen har mer enn nok hestekrefter, og med 2013 dekoret tar den seg utrolig bra ut på banen. Visste du at SG Media laget kladden over dette dekoret til Supraen? Den skulle ligne på dekoret som står på Passaten, som da er VW sitt WRC dekor. Supraen har en litt forenklet versjon av dette dekoret, kun for å vise at begge bilene hører til samme team.

I år har Supraen fått mye større bremser og veldig mye mer styrevinkel. Dette tillater Kim å få mer vinkel på bilen uten å risikere å snurre underveis. Han kan også ha mye høyere fart inn mot svingene.

IMG_9911-1

Thomas Pryerdalen

Thomas Pryerdalen er sjåføren på Passaten. Dette er ikke en helt vanlig Passat, om ikke annet er det mer BMW og Chevrolet enn noe annet. Bilen startet sitt liv som en VW Passat 1.9tdi, men ble så forvandlet til en Passat med en LS1 V8 motor, kompressor og BMW drivverk. Det tok litt tid før alt klaffet helt som det skulle, men etter de siste justeringene som ble gjort nå nylig – vil bilen produsere enda mer røyk under September treffet.

Passaten ble bygget av Psycho-Tuning, og har fått omtale i blader verden rundt. Den ble også invitert av Vmax til å stå utstilt på Scandinavian Motorshow i København, November 2012. Brølet dette beistet produserer får de aller fleste til å kikke.

Det er morsomt å tenke på at bilen har rullet rundt på norske veier som en helt alminnelig stasjonsvogn. Nå ruller den på baner og bruker opp dekk som VW aldri trodde bilen ville kunne bruke.

IMG_9997-1

Som du ser i disse bildene, fungerer den godt. Bilen er veldig godt balansert, og har mer enn nok effekt til å dra seg ut selv i høy fart. Det eneste bilen nå mangler er litt bredere styrevinkel, men det har gutta i Psycho-Tuning lovet skal bli endret på i vinter.

IMG_9999-1

 

Krister Slotte / Jon Arve Bustadmo

Denne Toyota Supraen skiller seg ut fra alle andre Supraer. Ikke utsendemessig, men om du åpner motorrommet får du deg en overraskelse. Den har nemlig en BMW M5 V8 motor under panseret, som nå har ESS kompressor montert. Under Gatebil Julitreffet hadde bilen problemer med at den stadig gikk i nødmodus. Hjernen ble sendt til ESS og skal forhåpentligvis være rettet innen Gatebil September.

Bilen eies av Jon Arve Bustadmo, mens Krister Slotte kjører bilen for Jon Arve. Det er mange som syns at det å fjerne en 2JZ motor fra en Supra blir nesten som blasfemi, men det kan ikke nektes – det fungerer og fungerer.

IMG_0034-1

Bilen har fått bredere styrevinkel siden hovedtreffet, som vil tillate Krister å kjøre raskere og bredere i svingene. Hvis feilen på ECU er rettet, skal den produsere MYE mer røyk.

Supraen er opprinnelig bygd i Danmark, men har blitt betydelig forandret siden den gang.

IMG_8965-1

 

Stian Michelsen

Stian Michelsen kjører Biltema Skylinen, som tidligere var eid av Jon Arve Bustadmo. Skylinen har ikke fungert helt som ønskelig, dog med bagatell problemer. Stian har planer om å bygge om motoren til å bli helt værst, og vi gleder oss til det er klart.

IMG_0306-1

Skylinen var tidligere dekorert opp med Blitz dekor, før den fikk Biltema dekor designet av SG Media. Dette er 2012 “looken” som også Supraen hadde i fjor.

IMG_9173-1

 

Ronny Køhler

Ronny Køhler er teamets nyeste medlem, og kjører en Nissan 200sx s14a. Dette er ikke den sprekeste bilen i teamet, men den fungerer treff på treff uten et feilslag. Litt plastikk flyr hver gang, men blir rettet hver gang også. Ronny er en stabil fører, og en veldig hyggelig person.

Ronny kommer fra Sørlandet, og kjører mer enn gledelig alle de ekstra milene for å være med.

IMG_1141-1

Ronny har noen spennende planer for neste år, så vi venter spent på å se hva det kan være.

Han er klar for Gatebil September, og det skal bli bra.

IMG_1166-1

 

Glenn Lind Andersen

Glenn Lind Andersen er sjåføren og byggeren av denne Supraen. Bilen har en Chevy V8, som Glenn har mye erfaring med fra dragracing. Dessverre ble ikke bilen raceklar på hovedtreffet, og vi vet ikke om den er klar for September treffet heller. Men når den først blir klar, vil den bli lagt merke til. Lyden denne motoren lager er helt unik, og det å høre lyden den lager komme fra en Supra, det er enda mer unikt.

IMG_0336-1

 

Gjest Vmax Martin Poorhamidi

En god venn av teamet er Martin Poorhamidi og gjengen fra Danske Vmax. Dette er det råeste bilbladet i Danmark, og gjengen er som dansker flest – gale. Med sin R32 Skyline og et øye for perfeksjonisme, skiller bilen seg godt ut fra mangfoldet. Du ser ikke en driftebil i samme stand som denne. Breddingen for eksempel, er av stål. Hvem tar seg tiden til å gjøre noe slikt? Jo, Martin!

IMG_1164-1

Martin er en meget flink sjåfør, og kvallet seg videre i breisladd VM. Men dessverre, vant han ikke. Uansett en enorm innsats til stor glede for både team og publikum.

Visste du at Martin er et av arrangørene av DHB?

IMG_9132-1

Gatebil har blitt så mye. Mange vil oppleve det som en blanding av godt og vondt.

Godt: Du treffer utrolig mange hyggelige mennesker, og får se biler du aldri kunne drømt om å se på ekte. Alt i fra gamle Volvoer til Ferrari. Det er noe for en hver å se på, og stemningen går ikke ann å beskrive. Det er en grunn til at Speedhunters henter inn teamet sitt fra hele verden til å delta og satse på Gatebil. Det kommer førere fra hele verden, og da mener vi hele verden. I år kom flere av Formula Drift førerne fra USA, samt. Mad Mike fra New Zealand, Darren McNamara, team fra Dubai, Blacksmoke Racing, Russere og mye mer.

Vondt: Du får en “system overload” av all “awesomenessen”.

IMG_0308-1

(F.v: Jon Arve Bustadmo, Thomas Pryerdalen og Krister Slotte). Glade kompiser på tur.

IMG_0318-1

Her ser dere Vmax guttene. Tre personer inn, ser dere en galning med solbriller. Dette er Martin Poorhamidi. Helt til høyre, litt ute av bildet – er Michael Holt, redaktøren av Vmax.

IMG_0312-1

Å være med i team byr på gode vennskap. Anette Olsen og Rikke Køhler har virkelig funnet tonen. Vi syns det er viktig å vise dere at Gatebil ikke kun er kjøring og fyll. Det er et enormt og fantastisk sosialt sammenkomst, som er så bra du selv gjør det til. Kommer du med godt humør, kan det snø og likevel være moro.

IMG_0296-1

Litt rumperisting har aldri noen tatt skade av, eller kanskje om du søker på Youtube. Men uansett, moro skal man ha det. Og moro har vi det!

IMG_0303-1

I bildet over ser dere Ronny “Arnold Schwarzenegger” Køhler gå som den badassen han er, bort til sin bil.

1013183_10151741832441276_152251880_n

Erik Nyhus og Kim Richard Olsen har funnet frem discoflasken på kvelden, og her er det ingen som surmuler.  Brede smil av dagens kjøring, og kanskje litt av innholdet i koppen. God stemning, det er tingen sin.

Så kort oppsummert, å være del av Psycho-Tuning og Biltema Motorsport har virkelig vært en fantastisk reise for oss i Sviddgummi og SG Media, og en reise som ikke tar slutt med det første. Med oppturer og nedturer, er det til syvende sist alltid verdt det. Fantastiske turer, både til bilarrangement og andre arrangement, som hjelper hverandre holde motivasjonen oppe til en hver tid. Et tett samhold blant hele gjengen gir alle en positiv løft, som gjenspeiles i hvordan teamet viser seg på Gatebil.

Kommer du innom campen, vil du aldri bli møtt uten et stort smil.

2013 har vært et fantastisk år hittil, hvor Julitreffet har vært bedre enn vi noengang kunne forestille oss. Vi nærmer oss September treffet med stormskritt, faktisk bare to døgn til avreise i skrivende stund. Og vi, vi gleder oss!

Vi ses på Rudskogen!


Spre kjærligheten!

Om forfatter

Daglig leder for Sviddgummi. carl@sviddgummi.no

Relaterte artikler

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.