10 biler – hva kostet de da og nå etter inflasjon

Det er rart å tenke på når dine besteforeldre sier at de kjøpte en splitter ny bil til «bare» 100.000 kroner. Har du noen gang lurt på hva prisen den gang ville vært i dag? Det har vi også, og har derfor undersøkt saken noe på 10 forskjellige biler du kanskje kjenner igjen.

1 – 1977 Volvo 244

I 1977 måtte du ut med hele 81.000,- for en splitter ny Volvo 244. For å få en 77 modell «toførr» i dag som er i veldig god stand må du faktisk ut med mer enn hva bilen kostet 40 år siden – hvis du ikke tenker på inflasjon. 81.000 kroner i 1977 tilsvarer nemlig 375.288,- i november 2017.

Det nærmeste vi fant på Finn.no i dette tilfellet er en 1977 Volvo 242 med 160 000km på telleren. Den ligger til 65.000,-.

2 – 1985 Ford Sierra IS

Hvis vi går litt frem i tid så kan vi se på dette eksemplet, en 1985 Ford Sierra IS. I flere år har Sierra vært en typisk ungdomsbil da den har bakhjulstrekk, er lett og billig. Vi ser tendenser på at bilens verdi er på vei opp igjen da du rett og slett ikke ser så mange lenger, men hva tror du bilen kostet ny i 1985? Vel, den kostet ca. 152.000 kroner. Det tilsvarer faktisk 364.868,- i dag!

Vi fant faktisk ingen Sierra IS til salgs under forarbeidet på denne artikkelen, men vi vil estimere en IS kan ligge til mellom 20-40 000 i dag.

3 – 1983 VW Golf Rabbit GTI

I 1983 kom den første Golf GTi med 112hk i en 810kg bil. En populær bil som faktisk solgte over 500 biler i Norge det første året, som er mer enn Golf GTi noen gang har solgt på et år her i landet. Du kunne få bilen for 87.850,- med veldig lite utstyr da importøren valgte bort ekstrautstyr grunnet avgiftene den gang. Vel, det betyr at bilen ville kostet 236.570,- etter dagens verdier.

Vi fant ingen Golf mk1 GTI til salgs for øyeblikket, men har sett de gå for alt fra 20.000,- til 100.000,-. Verdien styres av stand, selvsagt.

4 – 1993 BMW E36 M3

I 1993 kostet en helt ny BMW E36 M3 med 3.0 liters motor hele 759.800,- (!) som tilsvarer 1.244.055,- i dag. En god del mer enn en ny generasjon M3 koster ny i dag.

Det nærmeste vi fant til salgs for øyeblikket var denne 1994 BMW E36 M3. Den ligger til 221.000,-.

5 – 1995 Nissan 200sx s14

I 1995 kostet en splitter ny Nissan 200sx s14 hele 595.000,-. Etter årene som har gått, tilsvarer det 938.031,- i dag. Tenk på det, ville du noen gang brukt rett i overkant av 900.000 kroner på en 200sx?

Her ser vi en 1995 Nissan 200sx S14 med 192.000km på telleren til 90.000,-. Se annonsen her.

6 – 1992 Mercedes-Benz 190E 2.5-16

Denne lekkerbisken kostet 770.000,- 25 år siden. Hva tror du det tilsvarer i dag? Vel, det er ca. 1.288.596,- i dag!

Vi fant dessverre ingen slike til salgs for øyeblikket.

7 – 1975 VW Beetle 1200

42 år siden måtte du ut med 26.650,- for en splitter ny VW Beetle 1200. Det tilsvarer 147.269,- i dag. Det er fortsatt ganske billig for en bil, selv med veldig minimalt med utstyr.

Det nærmeste vi fant til salgs for øyeblikket er denne 1965 Boble 1200 som er et restaureringsprosjekt. Den ligger til 30.000,-.

8 – 1917 T-Ford

Hvis du var en av svært få som hadde god råd 100 år siden, kunne du kjøpe en svart T-Ford for «bare» 80.000,- kroner. Det blir hele 2.652.500 i dag! Det vil si at en T-Ford med 20 hestekrefter 100 år siden kostet det samme som eller mer enn noen av verdens råeste superbiler i dag.

Det nærmeste vi fant til salgs i dag er denne 1926 T-Ford til 119.000,-.

9 – 1994 Toyota Supra

Det ble aldri solgt en ny Supra i Norge (av denne generasjonen), men det ble testet en på tidlig 90-tallet fra Danmark og denne ville kostet ca. 950.000,- ferdig registrert på skilt i Norge den gang. Hva ville det blitt i dag? Jo – hold deg fast – den ville tilsvart 1.534.170 kroner!

Vi fant en 1994 Supra Eurospec (venstre styrt) med 230.000km på telleren til salgs for 499.000,-.

10 – 1990 BMW E30 325iA cab

27 år siden, hvis du ville ha en E30 325iA cab, måtte du punge ut med 429.360,- penger. I dag ville det vært 693.380,-. Tenk på det.

Det nærmeste vi fant til salgs her er denne 1990 BMW E30 320 cab med 214.000km på telleren til 69.900,-. En 325 ville kostet mye mer.

Oppsummering

  1. 1977 Volvo 244 / Pris 1977: 81.000,- / I dag etter inflasjon: 375.288,-.
  2. 1985 Ford Sierra IS / Pris 1985: 152.000,- / I dag etter inflasjon: 364.868,-.
  3. 1983 Golf GTi / Pris 1983: 87.850,- / I dag etter inflasjon: 236.570,-.
  4. 1993 BMW E36 M3 / Pris 1993: 759.800,- / I dag etter inflasjon: 1.244.055,-.
  5. 1995 Nissan 200sx s14 / Pris 1995: 595.000,- / I dag etter inflasjon: 938.031,-.
  6. 1992 Mercedes-Benz 190E 2.5-16 / Pris 1992: 770.000,- / I dag etter inflasjon: 1.288.596,-.
  7. 1975 VW Beetle 1200 / Pris 1975: 26.650,- / I dag etter inflasjon: 147.269,-.
  8. 1917 T-Ford / Pris 1917: 80.000,- / I dag etter inflasjon: 2.652.500,-.
  9. 1994 Toyota Supra / Pris 1994: 950.000,- / I dag etter inflasjon: 1.534.170,-.
  10. 1990 BMW E30 325iA cab / Pris 1990: 429.360,- / I dag etter inflasjon: 693.380,-.

 

Vi gjør oppmerksom på at informasjonen er basert på kilder på nett og man bør tillate noe avvik her. Dette er for å gi deg en idè om hva prisen var den gang bilen var ny kontra hva prisen ville vært i dag etter inflasjon.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.