Spre kjærligheten!

2018 Ford Fiesta ST-Line, en liten hissig tass
Kvalitet9
Komfort9
Sportslighet7.5
Pris9.5
Forbruk9.5
SG Faktor7
8.6Av Totalt 10
Vurdering: (0 Stemmer)
0.0

Ford Fiesta, en liten og morsom bil som kan kle de fleste. Vi prøver den splitter nye Fiesta ST-Line i en uke både i by og på fjell, og her er vår vurdering av denne bilen. Ta en titt.

I 1976 ble en ny modell fra Ford introdusert, dette var da Ford Fiesta. En bil som er i klassen “supermini” som senere skulle bli til en av de best solgte bilene til Ford.

Modellen selges over hele verden, selv i Nord-Amerika i en periode. Vi har tidligere sett spreke utgaver av de diverse modellene opp igjennom årene, og i senere tid har vi fått Fiesta ST og Fiesta ST200. Nye 2018 Fiesta ST har ikke kommet riktig ennå, men vil ha rett i underkant av 200hk med en tre-sylindret 1.5 liters motor.

Ford trengte en liten modell som kunne konkurrere i dette stadig større markedet. Etter en rekke forsøk og undersøkelser ble et prosjekt kalt «Bobcat» opprettet, og en prototype ble påbegynt. De opprinnelige planene for «Bobcat»-prosjektet uttrykte et ønske om en bil som skulle koste 100 amerikanske dollar mindre å produsere enn Escort. Blant navneforslagene til den nye bilen var Amigo, Bambi, Bebe, Bravo, Bolero, Cherie, Tempo, Chico, Fiesta, Forito, Metro, Pony og Sierra. Til tross for flere stemmer for «Bravo» skar Henry Ford II personlig gjennom og bestemte at bilen skulle hete «Fiesta», mens navnet «Sierra» ble benyttet på erstatteren for Cortina i 1982. Ironisk nok ble navnet «Metro» benyttet av konkurrenten British Leyland på Austin Metro, som størrelsesmessig liknet på Fiesta, i 1980.

Navnet «Fiesta» tilhørte General Motors, men ble gitt gratis til Ford for bruk på deres nye bil i B-segmentet, og etter mange år med spekulasjoner i pressen omkring Fords nye modell ble den lansert sent i 1975.
Wikipedia

Vi hentet denne bilen samme dag som vi leverte tilbake vår Ford Mustang GT testbil. En brå overgang fra muskelbil til en liten økonomisk bil, men ikke en dårlig opplevelse. Tvert imot, vi gikk fra en veldig sprek bil til en ganske sprek liten tass som byr på god komfort, relativt god plass og imponerende kjøreegenskaper.

Nei, så tallene sier at 0-100 ikke går på under 9 sekunder. Det er greit, men er det virkelig så viktig? 9 sekunder er ikke tregt, og hvis du vil beholde førerkortet så er dette tallet egentlig bra nok som det er. Men kanskje det viktigste å snakke om her er hvor bra bilen føles ut til å gå, ikke nødvendigvis kun hva tallene sier at den gjør. For å være helt ærlig, bilen føles vesentlig kvikkere enn den egentlig er.

Bilen har en eco modus, da merker du momentant at gass responsen blir noe tammere. Kjører du i denne modusen vil du få en mer komfortabel og mindre rykkete kjøretur. Bilen vil automatisk være i normal modus. Det betyr at du må selv aktivere eco hvis du så føler for det. Vi prøvde dette både på motorveien og på sidegatene, og det blir en mer sømløs kjøreopplevelse.

Før vi går videre med våre tanker rundt bilen, la oss gi deg noen fakta om bilen og hva den er utstyrt med.

Vår testbil

Ford Norge / Ford Autoco AS har levert oss en 2018 Ford Fiesta ST-Line 1.0 EcoBoost med 140 hestekrefter.

Bilen er utstyrt med manuell girkasse, er fremhjulstrekk som standard og har fem fører.

Effekt: 140hk (180nm)
Drivstofforbruk: Blandet kjøring: 0,45 l/mil
Co2 utslipp: 102 g/km
0-100 km/t: 9,0 sek
Toppfart: 202 km/t

Veiledende pris: 236.900,-

Av ekstrautstyr er vår bil utstyrt med følgende:

Parkeringspakke 2
Parkeringsassistent, parkeringssensorer bak, el. innfellbare sidespeil og ryggekamera.
5.000,-

Komfortpakke
Oppvarmet ratt og frontrute samt. oppvarmede spylerdyser.
2.500,-

Setepakke
4-veis justering av passasjersete, korsryggstøtte for fører og passasjer og midtkonsoll med armlene
2.500,-

Førerassistpakke
Adaptiv cruisekontroll med avstandsvarsling, 4,2″ TFT cluster i farge, inkluderer trafikkskiltgjenkjenning, auto fjernlys og føreroppmerksomhets-overvåking.
10.200,-

B&O Play navigasjon og 8″ Touchskjerm
Ford Sync 3 handsfree m/stemmestyring og 2xUSB, 8 høyttalere inkl. subwoofer. Kan ikke kombineres med reservehjul.
7.500,-

Bakspoiler stor
2.500,-

BLIS
Blindsone informasjonssystem. Inkludert varsel for kryssende trafikk.
4.500,-

Dørkantbeskyttere
700,-

Elektriske vinduheiser bak (5-dørs)
1.500,-

Klimaanlegg
Automatisk.
2.100,-

Mørktonet glass 
Fra B-stolpe og bakover.
1.200,-

Nøkkelfri adgang og start
2.000,-

LED kjørelys og baklys
2.000,-

Regnsensor
Med automatisk avblendbart speil.
1.500,-

Panoramatak
Kan åpnes. Inkl. høydejusterbart pasasjersete.
9.000,-

Totalpris testbil: 291.600,-

Så da vet du det, akkurat denne bilen kostet totalt rett under 300.000 kroner. En bil spekket med teknologi, mye sikkerhet og komfort. Det er veldig viktig å huske på at du får en helt ny, 2018 modell bil til en brøkdel av en større bil av samme årsmodell.

Våre tanker er at hvis du ikke har behov for tonnevis av plass, ikke nødvendigvis har et krav til en bil som klarer å tømme bensintanken på under 20 minutter og kanskje er glad i hatchback karosseri stilen, hvorfor ikke gå for en Fiesta?

Bilen har en 42 liters bensintank, og er oppgitt til å bruke rundt 0,35l pr. mil. I teorien vil 42 liter holde til over 1000km på en tank. I realiteten vil du oppleve et forbruk høyere enn dette, men etter vår uke med bilen har vi aldri klart å komme høyere enn 0,66l pr. mil. Latterlig lavt forbruk for en bil som beveger seg slik den gjør.

Du kan få bilen med 17 eller 18″ felger, men dette påvirker ikke bilens kjørekomfort. Faktisk føles bilen ut som en voksen, kanskje større bil på mange måter uten at den er vanskelig å kjøre. En veldig oversiktlig sitteposisjon gjør en god tur i byen (eller på landet) i denne bilen en fryd.

Og hvis du er ung og veldig opphengt i at bilen skal ha god lyd fra stereoanlegget, trenger du overhodet ikke å bekymre deg. Her snakker vi mer enn nok lyd og bass. Ha i bakhodet at hvor god lyd stereoanlegget gir deg i nye Fiesta er avhengig av hvilken lydpakke du velger på din bil. Vår testbil hadde B&O Play pakken som vi trygt kan si er mer enn bra nok. Det dundrer, det dunker og naboen hører når du kommer hjem med NRJ på bånn spiker.

På TFT skjermen sentrert mellom turtelleren og speedometeret vil du kunne finne det meste av informasjon du trenger. Verdier på motor, farten, forbruk, kjørecomputer, hjelpemidler for kjøring (dynamisk cruise kontroll m.m), navigasjon og lyd. Menyen er veldig intuitiv og enkel i bruk. I tillegg ser hele pakken bra ut.

Legg også merke til at speedometeret har store hopp fra 10-20km/t og helt opp til 60km/t. Dette er området du stort sett ligger i, og du vil føle at bilen er veldig rask når du ser nålen fly opp. Etter 60 er hvert hopp på 20km/t, altså det normale.

I tillegg til den flotte TFT skjermen rett foran ansiktet ditt har du også en 8″ skjerm midt på dashbordet som gir deg de resterende funksjonene. Her har du navigasjon, radio (bluetooth, fm, dab), telefon, innstillinger m.m. I tillegg støtter bilen Android Auto og Apple Carplay som lar deg speile telefonen din på skjermen så lenge du har koblet telefonen til bilen med kabel.

Dette er Sync 3 systemet til Ford som du ser i de fleste nye modellene til Ford. Et system vi er veldig fornøyd med. Det ser ut til å være veldesignet og systemet er raskt i bruk og veldig enkel å forstå.

2018 Fiesta har en del linjer du vil se i fremtidige Ford modeller. Utifra rykter vil du kunne se lignende lyktedesign på nye Ford Focus, som i våre øyer er en fordel. Ford har tatt et stort steg med fornyelsen av designet på denne bilen. Ford Fiesta har gått fra å være en relativt normal bil utseendemessig til å bli en veldig kul bil som kanskje kan tiltrekke de yngre sjåførene.

Du har helt sikkert sett hvordan lyset på disse ser ut, men hvis ikke vil vi at du tar en titt på linjen som beveger seg rundt hele frontlykten. Denne linjen lyser opp og fungerer som DRL lys på dagtid og parklys på kvelden. En veldig futuristisk detalj som virkelig viser utviklingen av bilen designmessig. Såklart har du alle de nye linjene på bilen som gir den et mer aggressivt look, men likevel faller vi tilbake på disse lyktene som vi virkelig liker.

Vår testbil hadde LED pakken som gir deg disse tøffe lysene foran og LED bak, men dessverre har den halogen kjørelys. Her savner vi xenon-lys eller LED kjørelys som nye Ford Mondeo har å by på. Når det er sagt er ikke lysene dårlig på denne bilen, og det har vi testet godt både på motorveien og på skogsveier.

Bildet over illustrerer disse LED lysene vi har snakket så mye om. Det er opp til deg å danne din egen mening, men dette er vel unektelig veldig tøft?

Med godt over 1.000km på telleren etter vi hentet bilen har vi dannet en god mening om denne bilen. Ha i bakhodet at vi gikk direkte fra en 400+ hestekrefters Ford Mustang GT rett til denne bilen. Det var overhodet ingen nedtur. Det var en forandring, men det er også to helt forskjellige biler i hver sin klasse. Ford Fiesta er nok en mer realistisk bil for det norske markedet.

Som vi har vært innpå tidligere, mener vi at Ford Fiesta ST-Line må være en ypperlig bil for den yngre generasjonen. Den er veldig god og vil passe seg bra til godt voksne mennesker også, men tar du prisen med i dette regnestykket så er det svært få helt nye biler som gir deg like mye verdi for pengene. For under 300.000 kroner får du en veldig trygg og solid bil med tonnevis av utstyr og duppeditter som appellerer til de yngre menneskene der ute. Hvis du liker å gjøre litt forandringer til bilen din vil du sikkert kunne få tak i et senkesett og noen unike felger som personliggjør bilen din til ditt smak. Ha også i bakhodet at ST-Line sitter noe lavere til bakken enn en standard Fiesta.

Selv om bilen er liten, har den god plass. Du får med vennene dine i baksetet så lenge de ikke er kjemper. Du får fint plass til alle varene på harry handelen i Sverige, og bilen vil fint komme seg frem til hytta. Så har du lyst på en ny bil i denne klassen, vil vi uten problemer kunne anbefale deg Ford Fiesta ST-Line.

 

Bil levert av Ford Norge / Ford Autoco AS

Takk til Ford Autoco AS i Ski for lån av vår test bil.

www.fordski.no


Spre kjærligheten!

Om forfatter

Daglig leder for Sviddgummi. carl@sviddgummi.no

Relaterte artikler

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.