Spre kjærligheten!

Vi har prøvd nye Ford Mustang
Kvalitet9.5
Komfort9.5
Sportslighet9
Pris6.5
Forbruk7.1
SG Faktor9
Vi digger
  • Kjøreegenskapene
  • Kjørekomfort
  • Mulighet til å leke uten elektronisk sperring
Vi misliker
  • Prisen... takk Norge
  • Litt laber lyd
8.4Av Totalt 10
Vurdering: (0 Stemmer)
0.0

Jepp, du leste overskriften riktig. Det har kommet nok en Ford Mustang med små men viktige oppgraderinger fra forrige modell. Her har de rettet opp i en del design elementer vi har ønsket oss, og mye mer.

De viktigste oppdateringene er kanskje kosmetiske, men du verden så viktige de er. Når det er sagt har de også gjort ting med motor. Men før vi kommer til det tekniske, skal vi fortelle deg om vår uke med denne nye Ford Mustang.

I august en vakker sommerdag fikk vi grønt lys av Ford Norge for å hente denne bilen for en hel uke. Spente som vi var, kastet vi oss på toget i Porsgrunn, overlevde forsinkelser fra NSB som vanlig, ankom Ski og gikk til Ford Autoco Follo for å hente ut bilen. Det vanlige foregår med kort men vennlig prat med de ansatte, før vi tilslutt ser en kar komme gående med nøklene til bilen vår.
Vi går sammen til bakgården der presse bilene står lagret, hentet ut bilen for oss og sa værsågod.

Dørene åpnes, vi setter oss inn og fyrer opp bilen. Nei, det er kanskje ikke den dundrende deilige lyden som Mustang GT har, men jaggu en pen snerr likevel. Vi ser instrumentpanelet komme til liv og vi nyter det vi ser. Nye Mustang har nemlig valget om å ha digital instrumentpanel som vi uten tvil ville valgt om vi bestilte denne bilen.

Bilen kjører rolig ut av tomten til Ford, ut på veien og vi setter kurs mot Skien via Drammen. En fin tur for å bli kjent med bilen på, særlig når man kjører landeveiene over Hvittingfoss. Bilen er ikke helt fremmed for oss da vi har testet Mustang flere ganger tidligere, men det er likevel fryktelig spennende.

Når vi stopper for å kjøpe litt mat, ser vi raskt at bilen tiltrekker seg oppmerksomhet. Folk tar bilder, de stirrer og noen ganger opplever vi å få tommel opp fra både unge og eldre. Det er tydelig at folket godkjenner bilen.

Som du ser på bildet over har det skjedd en del forandringer i fronten på nye Mustang. Den har fått et mer aggressivt design med blant annet skarpere frontlykter. Dette er noe vi savnet på den tidligere modellen da bilen ble nesten litt for “snill” å se på. Nå har de løst det.

I tillegg til at det ser bedre ut, er nå bilen utstyrt med LED lys. Da snakker vi som kjørelys og fjernlys. I tillegg lyser de tre kjente strekene i lyktene opp som DRL lys, noe de tidligere Mustangene i Norge ikke gjorde. Nå snakker vi!

Kjøregleden er tilstede, til de grader. For oss handler det ikke alltid om hvor god bilen er på papir, men heller hvordan den får oss til å føle oss. Ja, bilen kunne vært sprekere og hatt mer lyd, men se på den. Den har enorm tilstedeværelse. Den er god å kjøre, komfortabel å sitte i, relativt økonomisk å kjøre og går godt. Men, for å være ærlig tror vi at den største prikken over ién er å se på folket rundt se på bilen. Det er herlig.

Nye Mustang er en Mustang uansett hva folk sier. Se på den, det er ingen tvil. Dette er en av få biler hvor omtrent alle vet hva det er, selv de som ikke bryr seg om biler.

De klassiske baklyktene som du ser tydelige tegn fra de første modellene i, linjene på bilen og særlig formen på taket. Det er så mange trekk som aldri har forandret seg helt, som Ford har rett og slett vernet fra forandring. Dette er grunnen til at alle kjenner igjen bilen, og det skal Ford ha enorm kred for.

Selv når du setter deg inni bilen vil du kjenne igjen trekk. Selv om instrumentpanelet nå kan bli levert som en digital display, ser vi likevel trekk fra de gamle modellene. 
Så har du faktumet om at dashbordet er symmetrisk, akkurat som de gamle.

På dette displayet kan du se utallig mye informasjon. G-krefter, hvilket oppsett du har bilen i, diverse morsomheter som f.eks Line lock osv. Og ja, både 2,3 og 5 literen har nå Line lock fra fabrikk.

Vi gjorde vårt beste å finne områder som kan misse om USA for å ta bildene av bilen, helt til vi tenkte – hvorfor det? Dette er en bil som fungerer overalt. 

I tidligere år har vi kjørt disse på snø og is uten at vi har følt at bilen nøler. Den er forutsigbar, kommer seg frem og er vel plantet på veien. I tillegg har alle de nyere Mustangene vi har prøvd hatt meget gode bremser.
Dette er Mustang for Europa.

Men visste du at Mustang med 2.3 EcoBoost motor er veldig populær i USA også, selv om Mustang GT koster mindre i USA enn en Golf gjør i Norge? Det er nemlig kun lyden vi savner når vi kjører 2.3 kontra 5 liter. Effekten er god nok!

Ikke bare er bilen og linjene vakre, men den er også vill. I dette bildet minner bilen oss om et rovdyr som følger med på byttet sitt fra den dype skogen.

Kupeen har blitt en vakker og god plass å være. Gode stoler, god sitteposisjon og mye valgmuligheter. Ford har blitt flinke til å åpne opp for tilpassing av farger og lys for å gjøre bilen til et speil av din personlighet. Det er lys på gulvet, under dører, i dørhåndtak og i taket som alle kan forandres etter eget ønske. I tillegg kan du tilpasse fargene i displayet.

Hvis du har lyst på en sportslig men likevel relativt praktisk bil, hvorfor ikke vurdere en Mustang?

Ytelse

Vår testbil er en EcoBoost firesylindret turboladet bil som er for de som vil ha Mustang men ikke bruke hele lommeboka på å fylle bensin. Motoren yter 290 hestekrefter og produserer 440 Nm. Dette er nok til å skyve bilen fra 0-100 på 5,5 sekunder. Manuelle biler vil klare det på ca. 5,8 sekunder.
Forbruket er oppgitt til å ligge på ca. 0,9 liter/mil, noe vi vil si stemmer tålig greit.

Er dette nok til å gi oss et stort smil på ansiktet? Jepp!

Vi retter som alltid en stor takk til Ford Norge og Ford Follo Autoco for lån av bilen i en uke. Ford gir oss alltid bilene lenge nok til å kunne få en realistisk inntrykk av bilen.


Spre kjærligheten!

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.