Gatebil i fellesferien, dit alle dro

Med alle føles det virkelig ut som _alle_. Mangfoldig tusen mennesker satte kursen mot Rudskogen Motorpark helgen 12-14 juli for det som ville bli en helg med perfekt vær og masse moro. Mennesker fra hele verden samles som èn for det som alltid blir en skikkelig fet helg. Her er vår reportasje fra sommertreffet til Gatebil.

Se 750+ bilder fra Gatebil her!

Vi har ikke fått noen tall på hvor mange mennesker som fant veien til lille Rakkestad denne helgen, men om det ikke var rekord så kan det umulig være langt unna. Selv på torsdag satt det hundrevis av mennesker i breisladd svingen for Super 3 kjøringen – noe vi ikke har sett tidligere. Det var faktisk kun en ledig camp igjen på torsdag, noe som også er uhørt. Med andre ord, det ble folksomt!

På torsdag er den eneste kjøringen trening og kval for Super 3 serien, som er en drifting konkurranse hvor hvert team består av tre biler. De skal twin drifte – som tre!

Hunter har virkelig blitt flink til drifting på veldig kort tid. Kanskje det har smittet litt fra kjæresten?

Allerede her ser man raskt hvor høyt nivået til førerne har kommet. Det ser rett og slett nesten enkelt ut å drifte slik disse teamene gjør. Men merk våre ord, ingenting med dette er enkelt. Respekt til alle som faktisk klarer å drifte slikt som dette.

Imponerende er stikkordet du leter etter, værsågod.

Dessverre går det ikke like bra hver gang. Waagaard bommer linjen sin og ender opp ute på plenen med sommerjobb som gressklipper. Heldigvis fant han raskt veien tilbake til yrket han virkelig yter godt i, nemlig drifting pro fører.

Som du ser i dette bildet, han fant raskt veien tilbake til sin kjente stil i sin lekre M4.

Lena Charlotte Westby hadde uhellet med seg i Lillesand noen uker tilbake hvor bilen gikk inn i muren hardt med både front og bakpart. Når vi så henne og bilen tilbake på banen i god stand ble det såklart en tommel opp. Det verste vi vet er å se disse flotte bilene ende i veggen. Heldigvis er miljøet så tilknyttet at i de fleste tilfeller ender bilene tilbake på banen innen veldig kort tid.

Her er en sinnsykt kul lineup. Det er Wonka, det er Hasdal og det er Høimyr. Sammen, er de WHH. Neida, dette er en gjeng med ungdommer og Hasdal. Det er 18 år gamle Wonka, 25+ mva. år gamle Hasdal og 16 år gamle Høimyr.

Før vi går videre, sleng over en tommel opp for de flinke guttene og jentene fra politiet som gjør en utrolig viktig jobb gjennom hele helgen på Gatebil. De holder alle oss trygge. Kudos!

Vår camp var bokstaveligtalt i breisladd svingen, rett bak jordvollen. Hey hey! Herfra ser vi alle bilene som skal stilles ut da de passerer oss på vei ned. Mye lekkert her ja!

Allerede torsdag stod det mange biler på gocart banen der utstillingen gjennomføres. Ser du noe du liker?

Petter Lauvås lærte seg å vinke i forkant av årets Gatebil happening, noe han demonstrerer for en hver anledning. Fra spøk til revolver, disse gutta kjører bra og lager et rått show.

Mazhar liker å brenne fire dekk av gangen i sin Audi RS4 som kan konkurrere mot selveste Apollo 11 når det kommer til effekt. Kjære dekkprodusenter, digger dere å se produktene deres forsvinne på sekunder?

Fredag

Da var vi inne på første hele dag med galskap på banen – og av banen. Skal vi se hva denne helgen faktisk skal levere, og vi er klare!

For å starte fredagen tenkte vi det var greit å gjøre MDG litt forbanna. Heldigvis er bilen fra Sverige, i og med Norge skal redde hele verden!

Ny dag, flere biler på plass nede på utstillingen. Ser du noe du liker nå da?

Bare for å nevne det, denne Audi A2 så vi i depot hvor de jobbet med å spare vekt. Hello, mr. racer A2.

Forresten, vi er på Gatebil så det er obligatorisk å vise deg de fete Gatebil Taxi BMW M5 som har samlet over 40.000km på bane i løpet av årene fordelt på de tre bilene. Det er ganske sprøtt, spør du oss.

Når du kjører til jobb, pleier det å ligge en bitteliten bil bak med røyk fra alle fire hjulene? Nei? Pleier det da å ligge en bil som nevnt som i tillegg har to motorer? Ikke, vel – på Gatebil så.

Hunter is being hunted. Det er kult å se utviklingen hennes innen drifting de siste par årene. Så hva venter du på? Vi trenger flere drifting sjåfører i Norge, begynn du også!

Tor Arne Kvia har gjort seg ganske godt kjent i drifting Norge, vel drifting Europa egentlig. Derfor forventet vi ikke mindre enn dette av han. Imponerende kontroll av bil i dette bildet.

Øksnevad er også sint på dekkene sine. Derfor har han V8 under panseret for mest mulig dekk-spise-egenskaper.

En av de dyktigste fotografene i Norge (i våre øyer) er Eirik Aadde. Her ser du hans nye «camera wagon 2.0» med noen helt riktige felger som sko. I forgrunnen ser du Lille Gul.

Men Gatebil er så mye mer enn bare bilkjøring. Hva med et spektakulært FMX show i depot. Jepp, det skjedde.

Tenk å bøye seg sånn i lufta! Klarer ikke det i svømmebasseng en gang.

Vet ikke hva som er villest. Ligge sidelengs i 200+ eller gjøre hopp som dette midt i depot med null margin for feil. Et show blir kjørt uansett hvor på Gatebil du befinner deg.

Andre Olsen og hans Hyundai Veloster 2JZ har endelig etter en periode med uflaks begynt å fungere skikkelig igjen. Han og teamet sleit med motorhaveri gang på gang i ukene før Gatebil, men endelig klaffet alt.

En ting du må vite om området rundt Rudskogen. Det er veldig mye huggorm her. Stay safe!

Tor-Anders Ringnes og Ola Jaeger utnyttet dagen til å kjøre twin trening utover dagen. Dessverre hadde Fredric Aasbø servo problemer med sin bil, som senere ville resultere i at han brukte Supraen til Hunter i Super 3 finalene.

Reglene for drifting på langstrekka så ut til å være noe mildere enn tidligere da vi så bra sidelengs action der under hvert drifting heat. Bildet gir ikke riktig inntrykk av hvor raskt og ekstremt denne type drifting er. Dette er nok en hastighet på nærmere 200 km/t.

Det buldres i vei. Dette er en liten del av utsikten du har som publikum på øya. Absolutt et kult sted å stå.

Som du kanskje vet, har Gatebil en tendens til å tiltrekke seg mennesker fra hele verden. Det du kanskje ikke nødvendigvis visste er at ofte tar disse menneskene med seg bilene sine også. Dette er en russisk drifting bil som du helt sikkert har sett på YouTube tidligere. To av disse ble med over, men vi så kun denne på banen.

Bilen er basert på en Chevrolet Corvette C6 Z06 med en 7.6 liters LS V8 under panseret. Bilen heter Flanker F. Utseendet er basert på den danske Zenvo ST-1, hvor bedriften gav dem tillatelse til å bygge bilen så lik. De er fra den russiske drifting teamet Evil Empire, som har eksistert siden 2009. Bilen ble utviklet, designet og laget på bare 12 måneder.

Selv med servo problemer klarte Aasbø å kjøre bilen ganske hardt når han testet. Her kommer han omtrent baklengs (ja, i de neste bildene ville han vært baklengs) i karussellen.

Det var bra varmt denne helgen, spesielt på fredag. Til tider var det nok nærmere 30 grader, noe som er hardt for de av oss som filmer og tar bilder 12 timer ute på banen. Men, det er verdt det etter en kjapp «gi meg kraft» liggestilling på gresset. Dette er David Brubakken, en av våre videografer.

Vår andre videograf er Erica Kristiansen. Hun gir seg ikke før hun får klippene hun har planlagt. Etter disse to flinke personene ble en del av teamet til Sviddgummi har vi kunnet levere mye mer materiale enn tidligere. Se frem til en kul film fra oss om ikke alt for lenge!

Sammen gjør vi det vi kan for å gi deg et innsyn av Gatebil du ikke ellers vil kunne se. Det innebærer å dusje i røyk og dekk rester bare for å få vinklene.

Dette er Anders Stensrud. Du har helt sikkert sett han kjøre før, da han har en kjørestil som er temmelig ekstrem. Han satser alltid på høyere hastighet og mer vinkel enn de fleste, men det som kanskje er det villeste med han denne helgen er faktumet at han hentet motoren til bilen i Nederland på onsdag og kjørte direkte til Gatebil. På torsdag ettermiddag skrudde han og hans team febrilsk for å få motoren i. Fredag (altså nå), er han ute på banen for å teste bilen, derfor ligger han sidelengs i 200.

Motoren er en RB30, som folk ofte kaller en Patrol motor.

Når Gatebil filmen kommer ut vil du kanskje lure på hvordan de lager noen av snuttene. Her ser du Robyworks filmer med deres Audi S5 som også er tunet for å holde følge med banebilene.

Øya begynner å bli fylt opp av ivrige tilskuere. Mange valgte å bruke bursdagsskjorten sin da det var så varmt. Hvorfor dra til syden, når du kan bli brun OG se drifting på Gatebil?

Team Liberation of drift. Show me what you got!

Nissan S15 som clean drifting bil, det er deilig det.

På enden av langsletta nappes håndbrekket hardt for å kaste bilen ut i riktig vinkel. Av og til vil du sikkert se biler som ikke helt ender opp der de så for seg. Krevende, men gøy sier dem.

Ladies and gentlemen – the judges.

Her er det bare en ting å si – vapenation.

Maks vinkel og satsing over hele banen, det er noe unikt med å se drifting på Gatebil. Det er med andre ord en svær røyksky fra en over 3km lang bane når gutta gir alt.

Max Vonka bestod førerkortet sitt dager før Gatebil som tillot han å kunne for første gang kjøre på Gatebil. Vi gratulerer Max med den hellige lappen, og ser frem til mer kjøring fra han i tiden fremover.

En av de kuleste bilene på banen er denne Ford Taunus. Litt usikker på specs, men den har mer enn nok effekt under panseret. Det som er litt spesielt er hvor stillegående bilen er i forhold til mye annet på banen.

Så skjedde det vi alle frykter i motorsport – en ulykke. Vi så at det ble rødt flagg over hele banen, noe som satte frykten i oss. Det blir sjeldent rødt flagg, og ved tidligere anledninger har det ofte betydd alvorlig ulykke, brann og blant annet rullingen til Tor-Anders Ringnes. Ved rødt flagg skal alle bilene på banen sakte kjøre av banen.

Slik vi forstod situasjonen hadde en bil snurret og den andre truffet førstepart. Sjåføren av BMW ble hentet av ambulanse for sjekk.

Denne BMW E30 var strøken tidligere på dagen. Nå er den en del kortere. De hadde faktisk problemer med å åpne førerdøren på bilen etter smellen.

Bekkevold sin Mercedes har virkelig sett bedre dager. Det siste vi hørte var at de skal vurdere om bilen lar seg repareres så raskt de kom hjem med bilen.

Vi håper at begge parter får rettet sine biler, og at ingen ble skadet. Dette var skummelt, men heldigvis har Gatebil verdens beste rescue team som sørger for den optimale behandling og sikkerhet ved situasjoner som dette.

Ulykker skjer. Heldigvis grunnet krav fra bilene går det i de fleste tilfeller veldig bra. Kudos til alle som bidro til å hjelpe i denne situasjonen, dere skal være stolte!

Etter å ha ryddet opp banen var det tid for Super 3 konkurransen. Alle bilene og teamene kom kjørende opp til breisladd svingen for å bli introdusert av speakere. En spesiell opplevelse å se bilene komme kjørende sakte opp strekka feil vei.

Team Monster Energy stilte med mange ville biler. Blant annet var sultan al-qassimi på plass med sin karbon Aston Martin som er en av de mest unike og ekstreme drifting biler vi har sett noen gang! Bilen skulle kun kjøre en liten oppvisning da den ikke deltok i Super 3 konkurransen.

Bilen har opprinnelig en AJ37 V8 Aston Martin motor, men Sultan og teamet fra Lunatics By Nature har kastet en twin-turbo LSA V8 oppi bilen. Den produserer nå 700+ hestekrefter på hjula, men kan veldig lett levere over 1.000 hester om nødvendig.

For å være ærlig vet vi ikke helt hva dette her er (bortsett fra en Monster Energy trophy truck), men vi vet at den vanligvis er sett i lufta fremfor fremfor å delta i drifting konkurranser. Monster Energy leverer show, det er helt sikkert.

Se 750+ bilder fra Gatebil her!

Hvis du ikke fikk sett denne bilen på Gatebil vil vi anbefale deg å gjøre alt du kan for å se den kjøre en dag. LS motor med to turboer gjør bilen en helt unik og ekstrem lyd, samtidig som den har en gassrespons som vi aldri har sett før. En helt vill bil Sultan har klart å bygge her.

Super 3 lagene har gravd dypt i sekken for en motivasjon ut av en annen verden. Makan til høyt nivå fra alle parter er det lenge siden vi har opplevd.

THE DIRTY THIRTIES
1. Lena Charlotte Westby, BMW E30 – 820 hk
2. Bjørn Erik Thauland, BMW E30 – 720 hk
3. Thomas Buan, BMW E30 – 808 hk

Henrik Høimyr (fremste bil) kjører kun Super 3 på Gatebil fordi han er for ung til å kjøre noe annet. Han er bare 16 år gammel! Følgende etter er Olav Haugen Hasdal, og bak der igjen er 18 år gamle Max Vonka.

DANGEROUS DYNAMOS
1. Max Vonka, Nissan S15 – 850 hk
2. Henrik Høimyr, BMW E36
3. Olav Haugen Hasdal, BMW E30 – 800 hk

Linjen deres ble dessverre litt feil i utgangen av svingen, men fytti for en god innsats! Publikum klappet som bare det etter dette passet. Bakerst ser du RW Media som lager Gatebil filmen som vi venter å se i august.

Som du kan se var det veldig mye mennesker til stede for å nyte denne deilige kjøringen fra så mange flinke sjåfører. Det er en klipping sone i utgangen av denne svingen som du skal ligge så nære som mulig. Treffer du den eller kjører bak, mister du en hel del poeng.

I’D TAP THAT
1. Iren Moen, Nissan S14 – 710 hk
2. Hunter Taylor, Toyota Supra – 700 hk
3. Martin Amundrød, BMW M3 – 600 hk

Inni røyken til Simen Olsen ligger det to biler (Søndergaard og Davanger) til. Ser du de? Nei, ikke vi heller.

TEAM JDM
1. Ole Morten Davanger, Nissan Skyline R34 – 656 hk
2. Kim Søndegaard, Nissan S13 – 680 hk
3. Simen Olsen, Toyota Supra – 978 hk

Team Datsun kjørte utrolig bra. Vi snakker kun få cm mellom bilene, noe som virkelig satte i gang klappe maskinen blant publikum.

DATSUN RACING SQUAD
1. Tor Arne Kvia, Datsun 180SX V8 – 712 hk
2. Sondre Erga, Datsun 180SX – 600 hk
3. Harald Berentsen, Datsun 180SX  – 600 hk

Det samme gjelder Team Toyota. For et nivå det er i dag!

TEAM TOYOTA
1. Fredric Aasbø, Rockstar Energy Drink Wireless Toyota 86-X – 900 hk
2. Tor Anders Ringnes, Toyota GT86 – 1047 hk
3. Ola Jæger, Toyota Supra – 700 hk

Tusenvis av skuelystne publikummere holdt ut solsteiken hele dagen for å se det store showet Gatebil er. Med sine stressless stoler (også kjent som bakken), sitter de dagen lang med et show mye fetere enn det du finner på Netflix.

Hele Super 3 konkurransen ble kjørt denne dagen. Det gikk fra 30 lag helt ned til det var 1 team igjen.

TEAM YOUNG & LOVENDE
1. Ørjan Nilsen, Toyota Soarer – 800 hk
2. Petter Lauvås, Nissan Skyline – 830 hk
3. Markus Furberg, BMW E46 – 950 hk

Mazhar kjørte oppvisning under pausene med sin (som nevnt før) ekstreme Audi RS4. Vi har hørt rykter som at SpaceX har kontaktet han om hjelp for å få mer effekt ut av romskipet deres. Dessverre beskyttes hans teknologi i form av en kontinuerlig røyksky som ut av det blå dukker opp hver gang han ønsker det.

Dette digger vi. Når et team ikke har gått videre, parkerer de bilene og kommer for å se de andre kjøre. Sånn skal det være! Å bli flink i sporten krever trening, men det krever også å studere.

Etter et par timer med konkurranse var det tid til å kåre vinnerne. For en innsats, for en gjeng, for en dag!

RANKNAME
1TEAM TOYOTA – RINGNES/ JÆGER / AASBØ
2DATSUN RACING SQUAD – T.A.KVIA / S.ERGA / H.BERENTSEN
3TEAM YOUNG & LOVENDE – Ø.NILSEN / P.LAUVÅS / M.FURBERG
4TEAM JDM – O.M.DAVANGER / K.SØNDEGAARD / S.OLSEN
5FJESNISSENE V2.0 – J.JOHNSEN / E.A.BOGEN / F.ØKSNEVAD
6TEAM RFS PERFORMANCE – K.NORDNES / M.REICHERT / F.MYHRE

Gratulerer til alle lagene for en helt rå innsats. Nivået stiger fra år til år. Hva blir det neste?

Lørdag

Da er vi i gang med lørdagen. Dette er dagen alt virkelig skjer. En dag fylt til randen med action og moro. Er du klar? Du tenker kanskje sånn at hodet er klart, men kroppen vil hvilke littegranne til? Vel, sånn er det når du har det gøy. Og nå er det tid for ennå en dag fylt til randen av moro.

Ann-Mari Fossen har kanskje en av de mest synlige motorer på Gatebil. En diger kompressor stikker ut av panseret på hennes Nissan S15. Dette folkens er en drifting bil, men den har sannsynligvis nok motor til å drifte et par ekstra biler om den måtte.

Før morgenfuglene har kvitret har publikum allerede sikret seg de beste plassene rundt hele banen. Vår oppdrag her var å kjøpe vann for 300 kroner før vi satte i gang en lang, morsom og varm dag på Gatebil. I mens vi står i kø for vann, ser vi Berserk Racing er godt i gang allerede med å svi av noen tusenlapper i dekk.

Det er utrolig å se på menneskene strømme over brua hele dagen. Det tar aldri slutt! Klarer du å se hvor mye mennesker som går over brua? Hint, det er mer enn 1.

Roen forsvant raskt da drifting bilene begynte å skrike bortover banen. Dette er Richard Skaug i sin illsinte Toyota Supra. Og ja, den er faktisk raskere enn din Honda.

Og om du trodde det var noe ro igjen etter driftingen, kom Extreme bilene ut på banen. Dette er kanskje et av de råeste billøp i verden da det er ingen begrensninger for bilene.

Hvis du ser nøye her, vil du se en Lamborghini ligge sidelengs mot feltet. Bilen snurret 360 grader mellom feltet uten å treffe noe som helst. Gatebil har lagt ut en video av dette som er anbefalt å se på. Det er så flaks som du kan ha!

Se 750+ bilder fra Gatebil her!

Det luktet sannsynligvis ikke spesielt godt inni denne bilen etter snurringen, fordi det må ha vært skummelt!

Men løpet fortsatte og resultatene strømmet inn.

TOP 6 EXTREME RACE 5 AV 9:
1. JAN ØYVIND RUUD, STEALTH-B7
2. KAI ROGER BAKKEN, LOTUS ESPRIT
3. ROBIN JONASSON, PORSCHE 918 RSR
4. VIDAR FROGNER, PORSCHE 993 EVO
5. HAAVARD LIEN, CHEVROLET C5
6. KAREL SILHA, PORSCHE CUP

Gratulerer til førere og team for et rått løp!

Etter Extreme løpet er det noe som heter Straight Line. Dette er for de som vil kjøre rundetider med de bilene man har. Selv en Audi A2 klarer å kjøre hardt nok til å ligge på tre hjul gjennom svingen. En Audi A2 altså! Da er det bekreftet, griser kan faktisk fly.

I denne klassen finner du alle slags typer biler. Alt fra små biler til mer ekstreme biler som en Audi RS6. En god variasjon.

Etter det får du kjøringen som kalles Open Line. Dette er en litt mer åpen form for kjøring hvor du kan kjøre sidelengs, men du må stoppe sladden i utgangen av svingen.

De fleste benytter seg av anledningen til å kjøre litt drifting trening når det først er lov til å kaste bilen sidelengs på banen. Man har sjåfører i alle klasser som koser seg og har det gøy sammen i en sky av røyk.

Og når vi sier biler i alle klasser, mener vi virkelig det. Se bak GT86 til Ringnes, ikke helt det du regnet med skulle holde følge i en sladd rundt Rudskogen vel?

Vår gode venn Kenneth Dalskov fra Danmark tar hvert år turen til Gatebil for å kose seg ute på banen. Denne Supraen er faktisk lakkert slik du ser den, IKKE foliert. Sprøtt!

Så har du bilen til Jon Arve Bustadmo som er driftet og kjørt av Fredrik Glimsdal. En duo av et team som kjører drifting fordi det er moro. Det er sånn det skal være!

Teamet vårt jobber gjerne 12 timer hver dag på banen for å dokumentere så mye action og spenning som overhodet mulig. Erica filmer alt hun kan filme og gjør en fantastisk god jobb, som du vil se i vår film fra Gatebil som publiseres så snart den er klar. Vi er stolte av vårt team!

Hvis eksotiske superbiler fra flotte Italia er din greie, vil du faktisk se flere av dem på banen. Spesielt under Gatebil Extreme der det konkurrerer minst to sinnsyke illsinte Lamboer.

Kanskje et av mange grunner til at Gatebil Extreme serien virkelig lever opp til navnet sitt. Som nevnt tidligere er det ingen begrensninger til bilene, derfor får du den ekstraordinære lineup av biler.

Men igjen, du risikerer også å se en bitteliten Fiat Polski putrende rundt banen. Vi har sagt det før og vi sier det igjen; det er virkelig et eller annet ute på banen du vil digge.

På slutten av dagen er det klart for kvalifisering til VM i breisladd. En årlig tradisjon hvor det denne gang var over 190 biler påmeldt. Her er alle velkommen til å prøve seg, men konkurransen er hard uten tvil.

Nivået er høyt, og innsatsen er ennå høyere. Du har en clipping point som er viktig å komme så nærme som mulig uten å treffe. Så klart er linjen, vinkel og røyk med på å påvirke resultatene også. Tingen er at sjåførene har blitt så utrolig dyktige de siste årene at det nesten blir for lett.

Girl power! Iren Moen viste frem ny bil på Gatebil som virkelig så ut til å fungere veldig bra for henne. Det er alltid gøy å se nye biler dukke opp, og de gamle blir gjerne bygd om av ny eier. På denne måten fornyer sporten seg hele tiden.

Noen ganger er det deilig å låse motivet i tiden slik som dette bildet, for å sette pris på hvor mye krefter som faktisk jobber i perfekt symfoni. En stor sterk motor brenner deilig drivstoff for å spinne hjulene og svi av gummien. Med tiden har effekten blitt høyere og høyere. Vi husker en tid hvor 300 hestekrefter var sykt mye, nå er 900 hestekrefter relativt normalt. Hvor vil det ende?

Hvis du ser nøye i røyken til Simen Olsen vil du se Gatebil egen mygg. Dette er en racing drone som faktisk følger bilene i like høy hastighet som de kjører i. Vi gleder oss til å se filmen som vil komme på Gatebil om ikke alt for lang tid. Her må det være noen sinnsyke klipp.

Så mye røyk fra en liten rolla. Ikke helt det man forventer kanskje? Men fytti for en tøff liten bil!

BMW E30 har blitt en veldig populær bil innen motorsport, kanskje spesielt innen drifting. Men bilene har også begynt å bli sjeldne, så vi får nyte dem mens vi kan.

Skru frem årene en hel del år frem, så ser vi en BMW E92 M3 drifting bil. Gode gener her ja.

Øya svermer av knott og folk under breisladd konkurransen. Det er helt vilt å se hvor mye mennesker som faktisk svermer hit under Gatebil festivalene.

Island representerer! Dette er Fannar Þór i hans Porsche drifting bil. Finnes det en gang drifting baner på Island?

Sultan, Sultan, Sultan. Fytti katta for noen fete biler du bygger. Aston Martin altså.

Bogen er fargerik. Det er også bilen og hans røyk. Hva er ikke å like med det?

Dette er fett. David Nordgård har tatt med seg en helt unik bil til Gatebil. Her kjører den en gjesteopptreden under VM i Breisladd med en veldig kjent bil, nemlig gamle bilen til selveste Martin Schanche. Dette er en Ford Escort F1RX.

Så var det den trophy trucken igjen da. Sidelengs?!

Andre Olsen har ikke sprayet seg godt nok med myggspray, fordi her ser du også den kjente Gatebil myggen fotfølger han under hans run i konkurransen.

Marius Andrusevicius har vært i drifting miljøet i mange år. Det er godt å se han tilbake på banen igjen med hans nydelige BMW E30.

Dansband er stikkordet her, det og Jøtul. Men det går også bra sidelengs.

Se 750+ bilder fra Gatebil her!

Anders Stensrud fikk sammen bilen sin, men tok det ikke med ro denne helgen. Med ny motor fra Nederland på torsdag til max attack hele helgen. Gi alt eller ingenting, hvor han velger da å gi alt.

Martin Poorhamidi i sin 900+ hestekrefters Mercedes C63 AMG med kompressor. Denne bilen er vill, og lyden er kanskje ennå villere.

DE 6 BESTE VM BREISLADD (Finalen):
1. ODD HELGE HELSTAD, NISSAN S14
2. EMIL ANDRÉ BOGEN, TOYOTA SUPRA
3. JOAKIM EIDSMO-SAND, NISSAN S13
4. TOR ANDERS RINGNES, TOYOTA GT86
5. ANDREAS ÖVERGAARD, NISSAN SKYLINE
6. TOR ARNE KVIA, NISSAN S13

DE 6 BESTE VM BREISLADD (Kvalifisering):
1. Mikael Johansson, BMW M3, 88 poeng
2. Kim Söndergaard, Nissan S13, 86,3 poeng
3. Emil André Bogen, Toyota Supra, 86,3 poeng
4. Odd Helge Helstad, Nissan S14, 85,7 poeng
5. Tor Arne Kvia, Nissan S13, 85,7 poeng
6. Michal Reichert, BMW E92 M3, 85,7 poeng

Etter en lang men morsom bane ute på banen, går turen tilbake til vår camp i breisladd svingen. Det som gjelder nå er å tømme alle minnekort, få strøm på batterier og sist men ikke minst – ta seg en voksen brus.

Etter litt godt drikke og mat går turen videre til Gatebil Aftertrack der Byz, Katastrofe og Staysman og Lazz spiller i kveld. Staysman og Lazz og co syns det var litt langt å kjøre til Rudskogen så de landet med helikopter minutter før konserten ute på banen.

Det gleder oss å se hvor mye mennesker som har satt kursen ned til festen. En kveld der vi alle kan kose oss, nyte god musikk og fantastisk atmosfære.

Etter å ha hilst på artistene, bretter vi frem kameraer og begynner å knipse. Hovedsakelig har vi filmet her nede, men et par bilder måtte til.

Og til de på første rad som prøver å lure seg backstage ved å si «jeg kjenner deg», dessverre – fotografer er ikke Tinder match.

Hvordan var formen på søndag da gutta? Ingenting som å oppleve konserten fra scenen. Tusenvis av gale glade og kanskje litt brisne mennesker hyler lungene sine tomme for luft.

Et fantastisk show levert av dyktige artister gir mersmak, så etter en god fest her nede setter folket kurset til forskjellige steder rundt på Rudskogen utover kvelden. Det handler om å nyte sommeren, nyte showet, nye kjøringen og nyte stemningen. Gatebil stemningen er nemlig unik, den er internasjonal, den er helt rå!

Søndag

Så har dessverre siste dagen kommet. Det er tydelig at folk er noe redusert på morningen, men showet starter ganske snart likevel. Sjåførene som har hatt noe godt å drikke kvelden før tar et lite blås hos helsepersonale for å sikre seg at de er trygge for å kjøre. Det er selvsagt veldig viktig for alle at alt blir gjort etter boka. Så ikke tro feil, det går an å kose seg uten at det påvirker neste dag.

På søndag er ofte utstillingen litt tomt i forhold til dagen før. Det er fordi ofte reiser utstiller bilene hjem på lørdagen og kommer eventuelt tilbake utover søndagen.

Noe annet som også er veldig tydelig er at folk vil gjerne kvitte seg med dekk før de setter kursen hjem senere i dag. Søndag er ofte dagen det blir mest action i form av ekstrem kjøring.

Stensrud og Olsen trener på twin drifting utover dagen. Det er ganske imponerende hvor mye progresjon som bygges opp utover dagen fra disse karene.

Gretar Örn Karlsson tok med seg denne Corolla helt fra Island for å showe for oss nordmenn. Det er dedikasjon det!

Erga har kjørt godt hele helgen. Vi tipper det gikk kanskje litt flere dekk enn planlagt denne helgen?

Mens andre velger å bruke opp dekk men også glassfiber. Søndag betyr vanligvis gi alt vettu.

Audi quattro er veien å gå hvis du vil drive på med firehjuls drifting. Ganske spektakulært å se på, særlig på så kloss hold.

Tor-Anders Ringnes kjører alltid bra, særlig på hans hjemmebane Rudskogen. Bilen tar seg veldig godt ut, og denne helgen gikk vel en hel del bedre enn Gatebil Juli 2018, ikke sant sjef? Fantastisk kjøring!

Nok et bevis på hvilket 4×4 system du vil ha, hvis du vil drifte med det.

Litt koreansk drifting er ikke til å skimte av.

Gatebil Taxiene kjører hele dagen på alle Gatebil festivalene. Her ser du at den bakerste brukte så mye dekk at det bokstavelig talt kun er felg igjen.

David legger veldig mye energi i å filme så mye bra innhold som mulig for dere. Han er en av to veldig flinke videografer som jobber for Sviddgummi.

Flanker F, from Russia with love.

Å Per du Per. Hele miljøet er vel enige om hvor stor rolle du har for å holde Gatebil trygt for mennesker generelt. Det gjelder såklart hele teamet som jobber for å holde alle oss trygge, men Per går alltid det lille ekstra for å sørge for at alle har det bra. Er det snakk om å taue deg av banen, eller hente reservedeler til din girkasse i Stockholm, Per vil fikse det. Tommel opp, for Per!

Quattro nok en gang, selv med halve bilen i sandfellen. Bånn gass!

Uansett hvor mange Supraer det er ute på banen, er det alltid en deilig bil å se i sladd. Fredrik og Jon Arve koser seg, spesielt på søndagen med masse kjøring.

Pff, hva skal jeg med dekkomlegger?

Emil Leirud har vært fotograf på Gatebil i flere år. Nå har han begynt med drifting i en Toyota Supra som tidligere ble kjørt av Anders Klerud. Med litt problemer i starten, fikk han raskt bilen til å fungere slik han ønsket. Fantastisk bra kjøring fra deg Emil!

Hvordan var Gatebil for deg, Emil?

Utrolig moro. Selv med mye skruing og ikke like mye kjøring som ønsket. Fikk testet litt mer hvordan bilen oppfører seg når jeg begynte å legge på mer vinkel enn prøvd tidligere. Nå er det service på bil før NC i Kristiansand.

I denne svingen er det alltid mange som øver seg på backwards entry. Ingen problem det, for selveste Michal Reichert.

Odd-Helge Helstad har blitt en sånn type sjåfør hvor det nærmest er forventet fabelaktig kjøring av han. Det er ikke feil å anta at han kjører bra, fordi det gjør han.

Av og til blir folk litt for ivrige. Da får du en sånt flagg i trynet og en liten tilsnakk når du kjører av banen. Bare ikke få for mange, da blir det fort lite kjøring på deg.

Fredrik Myhre har mestret å kjøre sin BMW uhyre. Det går fort, det går hardt, det går bredt.

Team Sielengs kjører timeattack.. Neida, her går det i sidelengs kjøring for hver krone.

Mens team No Limits prøver seg på drifting i revers. Det fungerer også, litt.

Røyk fra noe laget i Tyskland. Sjokkert?

Vi digger virkelig nye fargen på Supraen til Dan Mønster. Det her fungerte faktisk virkelig veldig bra.

Kanskje det mest synlige teamet på Gatebil er Team Buldre. Her følger de med på sine team medlemmer som er ute på banen, fra toppen av lastebilen deres.

La oss bare bruke liiitt flere dekk før helgen er omme.

Det er godt å se mye Supra A90 ute på banen. Alt vi vil se nå er litt røyk bak den. Aasbø?

Men du trenger heller ikke kjøpe en bil til 1 mill for å ha det kjempe moro på banen. Dette ser ut til å være en E36 M3, og utifra røyken å bedømme har den nok effekt for å ha det bra moro sidelengs.

Sist men overhodet ikke minst har vi Vidar Jødahl sin helt ekstreme BMW E30 som ofte har langt over 1.000 hestekrefter på lur. Vi snakker 12-1.300 ish hester. Altså, hvorfor? Skal vi fortelle deg hvorfor? Det er fordi han kan, og han vet hvordan å bruke de. Bilen brukes til absolutt alt, og han mestrer det han kjører.

Så konklusjonen om denne helgen kan oppsummeres med et ord – awesome! Så mye kule mennesker, kule opplevelser, bra kjøring, spenning, action – for å ikke nevne kul musikk. Her har du alt du trenger bare du har et lite snev av interesse for bil. Ikke nøl, sjekk ut Gatebil i august. Du vil ikke angre!

Takk til Gatebil som vil ha oss på besøk og all hjelpen de gir oss for å levere for dere. Takk til alle menneskene som bidrar til at Gatebil er og forblir det det er. Stå på!

Følg med på vår Facebook side for alle bildene fra Gatebil. Vi samler absolutt alt vi har av bilder og slenger de ut for dere å se på. De kan brukes til privat bruk. Alt utover det, vennligst ta kontakt da vi bruker mye tid på denne jobben.

Se 750+ bilder fra Gatebil her!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.