Vår første tur til Eikåsbanen – Drifting NM og Powerdrift
Sist helg var tiden inne for vår første reise til Vestlandet, til selveste Eikåsbanen i Bergen. Dette i forbindelse med tredje runde av Drifting NM og fjerde runde av Powerdrift hvor Norges eliten kjemper mot hverandre i en episk kamp for førsteplass. Her er vår reise over skog og mark – og fjell.
Turen begynner som alltid i Skien. Vi møter opp med Kim Olsen og Andre Olsen fra Psycho-Tuning og DriftMonkey for å kjøre med dem. Turen går ikke veldig langt før vi møter Tommy Stensrud og Fredrik Wick Glimsdal for å kjøre i følge med dem. Tommy Stensrud kjører en Nissan Skyline R32 4-dørs, mens Andre Olsen er junior drifter (16 år) og kjører en Nissan Skyline R33 Tommy Kaira.
Vi er heldig. Denne reisen opplever vi fra passasjerstolen i en VW Touareg. Hvis du ikke forstår hva som menes med det, så må du prøve å kjøre en først. Komfort er stikkord. Det er jo trossalt gode 8 timer å kjøre, noe som skulle vise seg å være veldig vakre 8 timer.
Ruten går fra Skien, via Seljord så over Haukeli ned til Røldal. Videre tar man fergen fra Jondal, så er det drøye 1,5 timer til Bergen derfra. Underveis får vi se isbreen ved Odda, noe som var et syn man aldri glemmer. Vi Nordmenn er bortskjemt. Hvorfor reise til utlandet for å se vakker landskap når man kan kjøre noen få timer innenlands?
Til informasjon. Løpet i helgen er dobbelt tellende. Både i Drifting NM serien og Powerdrift serien. Et viktig løp for alle som kjører enten NM, eller Powerdrift – eller begge.
[nwm_map id=»1″]
Som beskrevet, naturen er vakker. Dette er fjellområdet rundt Vinje, drøye to timer fra Skien. Det ble en liten stopp på Høydalsmo (samme sted vi tar mye isbane bilder på vinteren) for litt frokost før turen gikk videre. Ikke lenge etter vi stoppet, ble det nok et stopp. Veiarbeid! Men ventetiden var ikke for ille, pluss de skal jo trossalt utbedre veinettet her så det er ingenting å klage på. Utrolig nok hadde de fleste av oss behov for dette stoppet, uten at det skal videre beskrives. Okei da, vi illustrerer det. Men det skal mye til for å dempe humøret for denne gjengen. Alle er blide og fornøyd, vi skal jo trossalt til Bergen! Det er litt synd at vi ikke hadde tid til å stoppe for å nyte de forskjellige stedene på veien. Her så det ut til å være utrolig deilig badevann, selvom det sannsynligvis er iskald fjellvann. Ja, det er mest sannsynligvis iskald fjellvann vi så. Kort tid etter vi så på vannen, dukket disse snødekte fjelltoppene opp. Vi nærmer oss Haukeli nå! Som fotograf, tenker man nesten enestående på hvordan man kan ta tøffe bilder på fjellet. Vi som er så glade i motorsport, tenkte vi hvordan kan vi få til drifting på fjellet? Tenk deg, etter en lang dag med drifting på disse svingete veiene så kunne vi kveldet på disse små fjellhyttene. Så utrolig idyllisk! Dette er forøvrig veien rett ved hytten vi så. Korketrekker veinett. Perfekt sted for Kenneth Moen å lage en oppfølger til hans drifting video fra Lillehammer? Sånn bortsett fra alle sauene som bruker veien like aktivt som billistene. Når vi endelig kom ned fra første fjellpassering var det tid for en ny økt for oss. Denne gangen var bakkene vesentlig brattere, noe vi merket på hvor sakte det gikk oppover. Mens vi sitter baki bilen og nyter utsikten, sitter Andre Olsen kun å kikker på Skylinen sin i speilet. Kjørek*t eller noe? Turen går nok en gang nedover, hvor vi nærmer oss en kjent foss. Fossen var ikke så kjent at vi husker navnet på den nå, dessverre. Men det var så mange turister der at vi ikke fikk mulighet til å stoppe der. Men vi fikk stoppet en drøy kilometer lenger ned fra fossen. Vannet du ser i elva her er så krystallklart at det nesten ikke er til å tro. Med så nydelig vær, sterk lys, flotte syn og deilig temperatur – var det en perfekt tid for å dra ut våre nye Sviddgummi solbriller! Vi nærmer oss Odda – tror vi. Jaggu fikk vi se isbre også! Fra isbre til flak, her spottet vi en taksenket van! Jøss.. Så har vi ankommet Jondal hvor vi skal ta fergen til Tørvikbygd. En drøy 20 minutters reise med fantastiske sveler. Har du noen gang hørt sangen «ku i tunnelen»? Vel, du skjønner sikkert greia. Oi du dæven, enda en foss! Nå påstår vår GPS at vi nærmer oss Bergen. Bare noen få bakker igjen. Yes! Et skilt med Bergen på seg, det betyr jo at vi nærmer oss kraftig. Rundt en krapp sving, inn i en rundkjøring så var vi jaggu framme på Eikåsbanen! YES! Vi rigget til plassen vår ved siden av turkamerater Tommy Stensrud og Fredrik Wick Glimsdal. Ved siden der igjen kommer Stian Mikelsen og Myrseth gutta. Undertegnede er ganske fornøyd med å være framme. I tillegg var våre nye solbriller ganske deilige å ha på seg. En liten runde rundt i depot for å hilse på kjentfolk. Her er Fredrik Myhre. Tommy Stensrud er 1/415 Kinesisk. Kan du se det? Det kan hende at Kim Olsen enten prøvde å være sexy, eller kanskje hadde vondt i magen. Men samme det, vi er jo framme!
Første dagen går bestandig til å rigge seg på plass. Denne turen valgte vi å leie en hytte bare en drøy kilometer fra banen, for å slippe å drasse med seg bobil over fjellet. Dette var en fantastisk god løsning.
Ellers gikk dagen til å hilse på alle sammen, samt. bli kjent med både banen og området.
Dag 2 – I dag er det kval
Dag 2 – Lørdag – begynner kjøringen. Det kjøres trening store deler av dagen, men etterhvert er det tid for kval.
Før man kan kjøre må alle førerne på førermøte rett ved banen. Stian Mikkelsen valgte å gå «stripper-style» på førermøtet. Sjekk sexyblikket til kamera da. Så, nå er tiden kommet. Blårøyk! Smygen er første man ut (som vi så). Hva hadde et motorsport arrangement vært uten en fører som bærer etternavnet Solberg? Sondre Bakken Olsen (SBO Photography) er på plass med sin anti-motoriserte sparkesykkel drifting foto frakt langtransport awesome Biltema tralle. Lokale Bakkerud liker å bruke dekk. Det ser vi hver eneste gang bilen hans er på banen. Tommy Stensrud har aldri kjørt på denne banen tidligere, men tok til seg banen raskt. Husk, Eikåsbanen driftingsløyfen er veldig liten og smal. BDT Volvo 245 V8, bygget som en skikkelig driftebil men kunne likevel lurt Vegvesenet på veien om den hadde skilt. Rått! Stian Mikkelsen og Berentsen er klare for å teste litt. Kenneth Nornes har aldri lært det å være forsiktig på første rundene sine. Det er fullgass, eller ingen gass. Apropo Volvo. 740 med 2jz? Andre Olsen klarer seg ganske bra på denne utfordrende banen. Imponerende! 14 år gamle Martin August Myrseth er alltid moro å se på banen, først og fremst på grunn av hans alder. Dette er hans Nissan Skyline R32 med R34 front. Som alt annet, kan man bli for varm i trøya til tider. Det fikk Andre erfare når han prøvde seg på en inngangshastighet som bilen ikke ville være med på. Smygen elsker å lage show. Så hvorfor ikke hive på noen dekk som produserer gult røyk? Robin Alsaker er her, jippi! Beist! Bakkerud klarer seg ganske bra på sin lokale bane, det er uten tvil. DriftMonkeys egen Anders Klerud har i år satset på mer enn kun Gatebil. Dette syns vi er veldig stas! Alvin Lægreid sin Supra er et av de råeste Supraene på banen. Utrolig kult bygg. BDT Nissan Skyline R34. Den fargen. Elsk! Kim Søndergaard gir bestandig jernet. Alltid moro å se han kjøre. Her har du et par av dommerne, både Carlos og espen. Hei gutter! Treningen er over, kval er straks i gang. Men først, førermøte. Anders Klerud har blikket til en illsint granateple klar for å gi alt for god plassering. Mens Tommy Stensrud tenker – dafuq?! Andre Olsen ser heller på damene. Neida, han følger med – tror vi. Noen visdomsord til Andre fra den meget erfarne drifting førern (Forza) undertegnede Carl. Junior serien kjøres først under kval. Så kjøres semi-pro og så pro. Under kval kjører alle en og en. Det er om å kjøre et så godt run som mulig for å kvalle høyest mulig. Apropo høyest mulig. Denne rumpa ligger høyt oppe på «verdens fineste rumper» listen vår. Dotz sponsede Stian Jacobsen gir alt. Høy hastighet og masse vinkel. Solberg har vi ikke sett veldig mye av i år, men han er jaggu flink! Alvin lager bestandig show når han kjører. Se på den fronten! Mazda RX7 som en gang hadde wankel – huser nå en 2jz. Tommy holder stumt selv i u-svingen i enden av banen. Hårnål svingen som de kaller den. Stian satser hardt. Akkurat her satses det kanskje litt for hardt, da han fant ut at banen måtte breddes litt. Bilen til Berentsen ser utrolig bra ut på banen syns vi. Joakim Johnsen lager mye røyk! Allan sin BMW E36 er utrolig tøff den også. Ikke mangel på røyk fra denne. Av og til satses det litt vel hardt. Men det går stort sett bra. Bilen var på banen igjen senere. Apropo på banen. Hvor bra ser ikke Stian sin s14 ut på banen? Stian prøvde å vise med ansiktet sitt hvor bra bilen hans ser ut. Funka ikke. Skryt må gis til Tage Brattlid Skauen som hjalp Stian hele helgen når han hadde problemer med bilen. Dette er Emil Leirud, EL.Media. Og dette er Carlos – dommer. Vi vet ikke hva han/hun heter, så navnet blir *drum roll* Gunnvor.
Dag 3 – Søndag – Finale dagen
Første dag med drifting er over. En fantastisk bra dag, både med tanke på vær men også kjøring. Nå er siste dagen vår i Bergen her, dagen hvor finalene kjøres. Hvem kommer til å stikke av med pokalene?
Tage Brattlid Skauen. Epic. Her er 14 år gamle Martin August Myrseth. Denne dagen skulle vi få oppleve typisk Bergen vær. Regn. Martin August Myrseth kommer til å bli en flink sjåfør med trening. Andre Olsen syns det er moro å kjøre på nye baner. Under treningen i dag før finalene, valgte flere å terne på twin. Det er kanskje ikke så rart da twin må kjøres i finalene, bortsett fra i junior klassen. Volvo 245 med masse vinkel bak en Supra. Dette er faktisk noe vi aldri får se. Men igjen så ser vi heller aldri en Volvo 740 jage en s14 i drift. Allan var uheldig under treningen. Bilen hoppet i lufta en god meter, men slapp faktisk unna med kun kosmetiske skader. Det er bilen sin det. Været lurer oss, plutselig stopper det å regne litt. Blir det bedre? Dette er en junor. Tor Arne Kvia heter han. Dette er en helt sinnsyk S13 med V8. Så kom regnet igjen. Trening, trening, trening. Andre Olsen trives godt på våt bane. Han kjører utrolig raskt på vått. Til tider regnet det så kraftig at vi ville tro sikt ble et problem i disse bilene. Under treningen var Kenneth Nornes uheldig når han fikk en BMW i fronten som resulterte i knekt støtdemper. Men dette fikk han fikset! Spente fedre deler paraply mens de ser sønnene sine kjøre. Helstad har gjort seg ganske godt sett i år. Han kjører veldig bra og kommer til å rykke opp så snart han er gammel nok. Andre kjørte stabile run under finalen. Kvia kjørte imponerende bra i helgen, noe han ville tjene på. Myrseth satset det han kunne i helgen, og det er det eneste som er viktig. Så er finalene for juniorene ferdig. Andre Olsen stakk av med 3. plass Kjempe bra! Kvia tok 1. plassen og var utrolig fornøyd med dette. Gratulerer. Helstad var ikke så fornøyd med 2. plass så det ut til, men med denne plasseringen betyr det at han vinner NM for juniorer i år. Grattis! Så gjenstår det finalene i semi-pro og pro. Pontiac GTO med BMW V8. Utrolig fet bil. Denne karen var junior i fjor. Han kjører utrolig bra! Nok en Green Drift medlem som kjører veldig bra. Som tidligere nevnt, i semi-pro og pro kjøres det twin under finalene. Et lederun, og et følgerun. Dette er første gang vi ser denne 740 banebilen. Bilen er nok ikke helt ideell, men funker. Det som imponerer med denne Volvoen er at den funker utrolig godt på tørt og vått. Tommy ble kjørt på av Solberg under finalene, som resulterte i at han rykket opp i stigen. Gutta blir aldri sure når sånt skjer. Det er sporten. Tommel opp! Allan er tilbake på banen etter sin lille uhell tidligere. Funker som bare det! Smygen kjører både raskt og bredt bestandig. Selvom det er glatt som fy. Tommy rykket videre opp da Smygen traff bilen hans i hårnål svingen. Nornes er tilbake med ny støtdemper. Bilen funker! Klerud rykket opp etter kampen mot Bakkerud. Tommy rykket ut i kampen mot Johnsen, men måtte kjøre et run mot Klerud for kampen om 3. plass. Klerud rykket ut mot Myhre. Så var det Myhre mot Johnsen. Stensrud vant mot Klerud og stakk av med 3. plass. Klerud fikk en imponerende 4. plass og er fornøyd med det. Myhre tok nok en 1. plass! Gratulerer! Det går hardt for seg i drifting. Det er en del av gamet, men det viktige er å alltid huske dette. Etter all kjøring er ferdig, er det premieutdeling. The man himself – Tom Ole Svendsen. Mannen som ikke trenger noen introduksjon. Alle kjenner stemmen hans! Andre Olsen er kjempe fornøyd med 3. plass. Helstad får nok en pokal til samlingen med en 2. plass. Kvia fikk 1. plass. Gratulerer! Myrseth fikk 4. plass og en flott pokal med seg hjem. Pokaler er alltid moro å vinne. Sjekk ut smilet! Tommy Stensrud fikk 3. plass men vant også pokal for helgens mest misbrukte bil. Alle syns det er moro med champagne sprett. Vi derimot, vi gjemmer oss. Mens andre velger å sprute på alle.
Hjemturen
Så etter en fantastisk helg på Eikåsbanen, skal vi kjøre nye 8 timer hjem. Vi reiser fra Eikåsbanen rundt 20:00, det betyr en sen hjemkomst. Men det gjør ingenting, dette var veldig moro!
Bilene er pakket, vi har pakket – vi stikker hjem! Det ironiske er at så fort vi kom oss ut fra Bergen området, stoppet det å regne. Etter en stund var vi heldige. Veiarbeid midt i en tunnel. Så da valgte Stensrud å bli modell. Synd vi ikke hadde med stativ her. Kunne blitt en tøff location for photoshoot. Bilen til Tommy står godt og trygt bak på hengeren. Stakkars bilen har virkelig fått det i helgen, men det stopper ikke bilen. Snart klar for nye eventyr! Når man akkurat ikke rekker fergen som går hver hele time, må man finne på sprell for å slå ihjel tiden. Andre og Fredrik ble som små barn når kameraet kom opp foran dem. Plutselig ville Andre bli sexy fashion model. Knoll, tott, totten og totto venter. Tok du an? Hashtag Tommy.
Så hva syns vi om helgen på Eikåsbanen? Vel, det var definitivt et av de beste arrangement vi har vært på hittil i år. Utrolig bra gjennomført arrangement. Veldig godt organisert. Alt gikk akkurat slik det skal, til og med bergning.
Neste gang det arrangeres drifting på Eikåsbanen vil vi anbefale de som kan å ta turen. Dette arrangeres av mange veldig hyggelige og flinke mennesker som brenner for sporten. Det skal være strengt men likevel moro. Alle vet nøyaktig hva sin jobb er. Alle har studert regelverket. Ingen spørsmål, hands down – veldig bra!
Hvis du vil oppleve mer drifting allerede til helgen, kan du reise til Sturup Raceway ved Malmø i Sverige. Her arrangeres første runde noensinne av Scandinavian Powerdrift Series. Her kjemper flere av Skandinavias beste driftere om seier.
Vi ses igjen på banen snart!
Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.
This is a customizable subscription pop-up to sign up your visitors to your newsletter
[mc4wp_form id="324"]
Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å gi deg den beste opplevelsen av vår nettside. Hvis du fortsetter og bruke denne siden så antar vi at du er fornøyd med dette. OkLes mer
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.