Vi er så heldige å følge Psycho-Tuning i år også til alle Gatebil arrangementene som de reiser på. Hvert år tar de oss med på fantastiske reiser til fantastiske arrangement for å oppleve motorsport på et ubeskrivelig moro nivå. Vi ser alt som skjer bak kulissene før et arrangement som Gatebil. Her er vår reise til Gatebil hovedtreffet på Norges beste bane – Rudskogen.
På tur med Psycho-Tuning
I flere år har Psycho-Tuning drevet på med motorsport, bygging og tuning av bil. De har utallige Skyliner under beltet fra tidligere år, også Evo, Pulsar osv. Nå består teamet av tre Supraer, èn Skyline og en Passat. Passaten er kanskje den mest omtalte bilen i teamet da det er så unikt som det går ann å bli.
På hovedtreffet ønsket Psycho-Tuning at vi lagde en film av reisen. Dette lovet vi selvfølgelig å gjøre, derfor er det få bilder av dem fra denne reisen. Men gled dere – filmen blir rå.
Som hvert arrangement vi reiser på er det alltid ganske mye stress de siste dagene før avreise. Biler skal vedlikeholdes, til og med skrues på. Det er rart hvordan vi alle klarer å utsette ting til siste minuttet, men samtidig er dette en del av pakka. Når vi endelig får noe ferdig dagen før avreise, er følelsen enda bedre når man ankommer banen og alt bare funker. I år ble standen til Psycho-Tuning større enn noen gang. Nesten 40 meter langt inkludert Biltema butikk. Det tok tid å rigge dette, men det var verdt det. Campen så helt fantastisk ut når vi endelig var ferdig. Bilene står linet opp på rekke inne i teltene. Enkelt tilgjengelig for alle som ønsker å se litt på disse byggene. Vi kommer til å lage profiler rundt både førerne og bilene senere. Å være del av et team er som å være i en sammensveiset familie. Alle tar vare på hverandre. Alle hjelper hverandre. Det er sånn det skal være, det er dette som gjør en slik reise så fantastisk for oss. Ikke nok med det, men gutta er jaggu flinke til å grille også. Nam! En nyhet på hovedtreffet var at nå alle bilene har fått lik profilering. Fra nå skal du ikke måtte se to ganger hvilket team disse bilene hører til. Å se alle bilene komme på rekke på banen var en kjempe moro opplevelse. Så vi må benytte sjansen nok en gang til å sende en stor takk til hele Psycho-Tuning for at vi år for år får være med dem på tur. Dette er vår andre familie, og vi gleder oss veldig til å reise på tur igjen med dem om en måneds tid.
Årets høydepunkt
Hovedtreffet til Gatebil er for mange årets høydepunkt. Når førere først skal reise lange veier for å komme på Gatebil, velger de gjerne hovedtreffet. Det er altså dette treffet hvor sjansen er størst for at du kan treffe på førere du ellers aldri vil se på Rudskogen. I år var det også flere profilerte førere på plass, til og med fire førere fra Formula Drift serien i USA.
Kenneth Moen var ikke treg med å komme seg ut på banen. Dette er det første bildet vi tok på banen. Det er unektelig et pent syn å se bilen til Moen røyklegge inngangen til “Slakter´n”. Martin Halvorsli fra Guttakrutt Racing var også veldig ivrig på å bruke opp litt dekk. Dette er en BMW som skiller seg greit ut, særlig med denne breddingen. Pent eller ikke, det gir funksjon. Et av de desidert kuleste bilene vi ser på banen i disse dager er “LaSupra” eid av Peter Pentell. Dette er en Lancia med hjertet til en Supra – en 2JZ. Denne bilen er veldig omtalt, særlig hos Speedhunters. Are Ourum sin heite Porsche (bokstaveligtalt da den alltid spytter store flammer fra eksosanlegget) er ikke bare rask, men ufattelig lav. Se frontleppen.
Formula Drift stjerner
Det som er ekstra tøft med hovedtreffet er at du har en god sjanse til å treffe flere Formula Drift førere på Rudskogen. I år hadde vi hele fire stjerner på plass.
Vi hadde vår egen Fredric Aasbø, som i dette bildet shower for Moviebird sin 12 millioner kroners (+) Russian Arm kamerabil. Vaughn Gitten Jr. tok i år også turen over dammen til fantastiske Gatebil. Han påstår også at Rudskogen er muligens hans favoritt bane i verden, og DET er tøft. Kenneth Moen var også på plass, noe som vi alltid blir glade for. I bilen under denne “dirt-drop” sitter selveste Bil Baldwin, også kjent som “the bearded man of formula drift”. Driftmonkey er kjent for å hente inn internasjonale drifting stjerner til alle Gatebil arrangementene. På hovedtreffet hentet de inn Formula Drift fører Ken Gushi.
Så der kan du se, du må ikke reise til USA for å få en liten smak av FormulaD.
Klar himmel, mye tåke
Det er rart, en år etter år har vi stort sett bestandig fantastisk vær på hovedtreffet. I år var ingen unntak. Egentlig var det hakket for varmt med et par dager med 30+ varmegrader. Det var tydelig at flere biler slet med temperatur denne helgen. Aldri før har vi sett så mange motorhaveri på tre dager. Heldigvis stopper dette ikke alle de gale menneskene. Flere skrudde hele natten – hver natt – for å røyklegge hver dag.
Roger Nærum – Guttakrutt Racing – er alltid flink til å røyklegge alle banene han kjører på. Lechi Abu har nylig fått seg ny driftebil – en 1000 hestekrefters BMW E46 m3 med Toyota Supra 2JZ motor stroket til 3.4 liter. Lechi ønsket å produsere røyk mer effektivt enn Marlboro, og det fikk han fint til. Mathias Imenes er godt kjent i miljøet. Mathias har i flere år laget mange fete biler, blant annet en Opel Omega stasjonsvogn med Supra 2JZ motor. Her er hans BMW E60 turbobeist som endelig fikk lage røyk det meste av helgen. En annen ting som er så fint med Gatebil miljøet er at selv “konkurrenter” hjelper hverandre. Dette bildet tok Bjørn Michaelsen fra Next:Hero mens vår fotograf tok en liten pause. Takk for bildene du tok Bjørn! Noe biler brukes både som timeattack bil OG drifting bil. Her er et vanlig syn på Gatebil. Uendelig strøm av rykende biler kommer kast i kast hele tiden. Det lukter digg (selvfølgelig Sviddgummi), og det blir veldig tåkete selv på en fin helg som dette. Du finner så mye forskjellig på banen. Greit nok, Subaru Impreza kan fint bli ren bakhjulstrekker, men vi ser de ikke drifte så godt som denne gjorde. Lena Charlotte Westby imponerte sterkt. Hun har i år begynt med drifting, samtidig som hun er modell. Det er en kombinasjon som oss mannfolk må innrømme er ganske sjeldent og bra. Du får ikke minst se noen helt sinnsyke vinkler på banen. Og episke design. Taavi Toomara reiste helt fra Estland for å røyklegge Norge med sin BMW 2002. Dette er et bygg som er så ekstremt at vi sikler like kraftig hver gang bilen dukker opp. I tillegg til å være helt brutal å se på, fungerer den brutalt også. Bilen er til salgs, så om du vil ha noe unikt – kontakt Taavi Toomara. Marius Andrusevicius er ingen fremmed for det å lage røyk. Han er heller ikke ukjent med å satse litt vel hardt! Du husker kanskje Natt1mai 2013 hvor han eksploderte svinghjulet, eller kanskje Gatebil Våler 2014 hvor han knakk bakdemperen? Tor-Anders Ringnes kjører i år en helt ny bil – en Toyota GT86 med motoren fra hans gamle Toyota Supra. Bilen ser ut til å fungere kjempe bra. Tor-Anders sier selv at bilen er noe helt annet! Noen biler har du sett år på år, mens andre er nye. Gatebil gir deg gleden av biler bygget enten på sesong basis eller biler som har gått i åresvis uten større problemer. Enten om det er dekkrøyk, støv fra sanda eller kanskje røyk fra motor – det er aldri manko på action. År etter år, nye biler. Dette er Chris Adolfsen sin nye bil – en Nissan 200sx s14. Det blir spennende å se hvordan han utvikler seg i nye bilen med mye mindre motor enn hans gamle V8 beist.
Tonnevis av mennesker
Rudskogen har gjort store tiltak i år for at publikum skal få enda bedre sikt over banen under kjøringen. Nå er den gamle Opera brua fra Oslo flyttet til Rudskogen. Den kobler nye depot område til “øya” (der tårnet står), som gir publikum utsikt som de aldri før har hatt tilgang til mens nye Rudskogen har vært åpen. Flere år siden kunne publikum sitte der ute, men kun krysse banen under pausene. Nå er muligheten tilbake!
Øya skal også kobles til gamle depot, men dessverre ikke før 2015.
Vi vet ikke hvor mange som kom på hovedtreffet i år, men om det ble rekord blir vi ikke overrasket. Så ufattelig mye mennesker uansett hvor vi gikk. Om det var langs langsletta bak muren Eller på Øya Nok mennesker var det!
4×4 drifting
Det er kanskje ingen nyhet at mange prøver seg på 4×4 “drifting”, eller kanskje mer passende forklart- powersliding. Men Gatebil har absolutt spilt en stor rolle i å få det så kjent og populært som det er blitt. Alm brødrene har virkelig hatt stor innflytelse på dette også. Kanskje til og med mer enn Ken Block. Men sant skal sies – 4×4 drifting syns vi er utrolig imponerende å se på. Det er jo en blanding av mye større hastighet, mye villere vinkel og dobbelt så mange dekk som ryker.
Hovedsakelig er det Audi Quattro biler som vi ser prøver seg på dette. Det er nok en grunn til det også. Men selv de flinkeste feiler. Under breisladden gikk det ikke helt som planlagt for denne karen, selvom det ble så godt som ingen skader (så det ut som). I tillegg til action faktoren av dette, gir 4×4 drifting/sladding fotografene noen meget flotte motiv. Det gir enorm spenning i et bilde. Dette er første gang vi har sett en Mazda 323 komme i firehjulssladd på Gatebil. Veldig moro at noen prøver seg på noe annet enn kun Audi. Denne Toyota Celica ser vi overalt. Den var på DHB hvor den kjørte dragrace. Den dukker også opp på Gatebil i full 4×4 sladd. Ikke overraskende er det nok en Alm som satser på 4×4 drifting. Denne familien må være spennende å bli med på turen opp til hytta.
#becausegatebil
Speedhunters opprettet hashtag #becausegatebil. Hvorfor? Det er fordi hele verden opplever Gatebil som noe rart og annerledes. Det er et arrangement hvor du bokstaveligtalt kan finne absolutt hva som helst på banen. De fleste arrangement er det relativt begrenset hvor mye forskjellig du finner. Enten er det en hel haug av fabriksbygde biler, eller kanskje kun timeattack biler eller muligens kun driftebiler. Men på Gatebil finner du alt det pluss enda litt til. Du finner prosjektene du kun har hørt om via internett. Du får se biler som ellers aldri er i Norge. Du finner til og med biler fra USA som kun er sendt over for å kjøre en helg på Rudskogen.
#becausegatebil betyr rett og slett at du ser det fordi du er på Gatebil.
Denne VW Caddy MK1 har du sikkert sett eller lest om på nettet. Dette er en ufattelig strøken bil som vi aldri trodde skulle drifte på banen. Jaggu tok vi feil. Den kom driftende rundt alle svingene, uten at den var justert høyere først. #becausegatebil Du kan finne hva som helst. Plutselig kommer Moonshine Racing sin Volvo 3-serie timeattack bil dundrende rundt banen med motorbrøl som tyder på noe uorginalt under panseret. #becausegatebil Du får sett hvor rå denne Lancia virkelig er, også kjent som “LaSupra”. Dette er et bygg som er så gjennomført at man først vil tro at den aldri blir brukt. Men der tar du feil. Den blir brukt, brukt hardt! #becausegatebil Moviebird spiller en sentral rolle i den nye kommende filmen Børning som blir å se på kinoer rundt i Norge i August. Denne Mercedes er en filmrigget monster som har en verdi på godt over 12 millioner (!) kroner. Denne ser vi ute på banen sammen med de sprøeste sjåførene. #becausegatebil Joachim Waagaard sitt RX7 prosjekt er alltid like spennende å se på banen. En meget modifisert bil med LS motor under panseret. #becausegatebil Hvor ellers kan du finne en Toyota Starlet som har motor foran men også bak? #becausegatebil Fredrik Sørlie sin 200 hesters Toyota Cressida overrasker alle hver gang når han tar backwards entry i enden av langsletten på Rudskogen. En verdenskjent bil styrt av en verdenskjent sjåfør. #becausegatebil Taavi Toomara reiser helt fra Estland for å vise frem sin BMW 2002 på Gatebil. Vinneren av VM i breisladd 2014. #becausegatebil Hvorfor skal alle ta de dyreste bilene for å bygge om til driftebil? Denne karen tok en Volvo 3-serie, bygget den slik han ønsket for så å drepe dekk på banen. #becausegatebil Romskip? Nei, Amerikansk driftebil! #becausegatebil Dieseltrenden øker for hvert år. Her er nok en diesel driftebil ute på banen. #becausegatebil Robin Alsaker har kjørt noen sesonger nå men han velger å gjøre ting annerledes. Han velger ikke 2JZ som de fleste andre gjør. Han går for V8 med romskip lignende kjøleløsninger. #becausegatebil Bortsett fra Formula Drift, har vi aldri sett en Mazda MX5 driftebil. Var det V8 også? #becausegatebil Denne karen vet alt om å gjøre det totalt motsatt av de fleste. Her kommer det jo en VW Golf med V8 og bakhjulstrekk. #becausegatebil
Gatebil begynte som et arrangement for alle som ønsket å kjøre hardt på lovlig måte. Den gangen var det kun gateregistrerte biler som var å se. I dag har Gatebil vokst til å bli et av de største motorsport arrangement i verden, som selvfølgelig betyr en meget variert blanding av biler. Du kan finne eksotiske biler, sjeldne biler eller helt vanlige biler. Men helheten er så bredt men likevel så konsentrert da alle ønsker å kose seg på banen, uansett kjøretøy.
Om du har kjøpt deg en Audi R8 og kanskje vil teste hva bilen er god for. Eller kanskje du har et prosjekt i garasjen hjemme som du vil lufte for deg selv og publikum. Det trenger ikke å koste flesk for å ha det gøy. Om det er en gammel Volvo eller en litt nyere BMW E46 med dieselmotor – dra bilen ut på banen! Det er moro!
Det viktigste er at du har det moro. Om det betyr at du må lufte bilen din før du har bygget den ferdig, så gjør det! Poenget med bil og motorsport er ikke å bo på verkstedet. Du må ta bilen ut, teste den, finne ut hva som funker og hva som ikke funker. Ikke minst – kjør for å ha det moro! Uten gleden fra kjøringen, mister bil all hensikt.
En stor takk til
Uten hjelp kunne vi ikke oppnådd stort. Uten mulighetene vi får, hadde alt vært mye vanskeligere. Derfor vil vi rette ut en stor takk til Psycho-Tuning som år etter år gir oss muligheten til å følge dem på alt de deltar på. Dette teamet består av mange utrolig hyggelige og smarte mennesker som gjør det de liker best – kjøre bil. Vi får se all arbeidet som må legges inn i bilene samt. teamet for å kunne kjøre en sesong. Det gir oss et helt annet syn på hvor mye jobb som faktisk ligger bak hvert arrangement et team reiser til. Derfor rettes en stor takk til Kim Richard Olsen, Thomas Pryerdalen, Krister Slotte, Ronny Køhler, Stian Michelsen, Jon Arve Bustadmo, Kim Tveit, Therese Weber, Anette Olsen og Rikke Køhler for at dere gjør teamet så godt å være med. Når så mange flotte mennesker gjør noe de elsker – er det dømt til å bli en utrolig god opplevelse både for oss men de rundt også.
I tillegg vil vi rette en stor takk til Bjørn Michaelsen (NEXT HERO) og Anita Visthus (Anitas speed & thrills – Photo) for hjelp med foto/video denne helgen. Tusen takk!
Ellers må vi også takke STTR.no for bruk av kamerautstyr, Garmin for deres Garmin Virb kamera og alle andre som hjelper oss på vei!
Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.
This is a customizable subscription pop-up to sign up your visitors to your newsletter
[mc4wp_form id="324"]
Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å gi deg den beste opplevelsen av vår nettside. Hvis du fortsetter og bruke denne siden så antar vi at du er fornøyd med dette. OkLes mer
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.