Året 2014 har hittil vært en utrolig bra opplevelse både for oss men også miljøet rundt drifting. Det nærmer seg slutt for sesongen, men vi hadde minst en helg igjen å glede oss til – nemlig Powerdrift og SPDS finalene på Gardermoen Raceway. Les om vår tur til siste runde i begge seriene.
Turen gikk nok en gang sammen med det fantastiske teamet Psycho-Tuning og co. Det som gjør en tur bra er hovedsakelig gjengen du reiser med. Derfor sitter vi på en gullgruve med fantastiske opplevelser som vi ønsker å dele med deg.
Powerdrift har vært den dominerende drifting serien i Norge i mange år. Faktisk eksisterte de lenge før Sviddgummi ble opprettet. Andre Olsen (del av Psycho-Tuning og DriftMonkey) lå godt ann til å stikke av med 3. plass sammenlagt i Powerdrift. Selvfølgelig heier vi på deg unge mann!
Michael Wanstrøm og Wanstrøm Motorsport reiste sammen med oss til Gardermoen. Michael lå ann til å få en fantastisk 1. plass sammenlagt i Semi Pro. Ville det gå veien hans i helgen?
Scandinavian Powerdrift Series (SPDS) er helt nytt i år. Som første sesong ble det totalt kjørt to runder. Meningen med denne serien er å gå en serie hvor alle sjåførene rundt i de Skandinaviske land kan delta om å bli den Skandinaviske mesteren. Neste år blir det flere runder, men likevel har 2014 virkelig vært et spennende år for serien med flere Nordmenn, Svensker og Dansker med.
SPDS kjørte sin første runde på Sturup Raceway i Sverige tidligere i år. Der vant den Danske sjåføren Rasmus B. Petersen med sin svarte illsinte Toyota Supra. Hvem ville vinne på finalen?
Kim Olsen kjører stolt sin flotte bobil med Skyline til sønnen Andre Olsen bak på hengeren. Kursen er satt, vi er på vei i godt selskap. Deler av opplevelsen er jo selve reisen. Reisen til Gardermoen er ikke veldig lang, men likevel får vi se mange flotte biler på veien inn. Som eksempelvis denne Ferrari. Jo nærmere Oslo vi kommer, jo flere dyre biler dukker opp. Kan se ut som at passasjeren benytter seg av Porsche sin velkjente sovestilling. Litt Amerikansk må til. Corvette er og forblir en veldig tøff bil. Så dukket plutselig James Bond opp på motorveien. Hvor er kanonene? Før tanken slo oss, var vi straks fremme. Plutselig kom en lur person på at vi kanskje burde handle mat for helgen før vi kjører bort. Uff, der forsvant litt kjøretid fra dagens trening.
Fremme!
Det tar bare drøye tre timer å kjøre fra Skien til Gardermoen. Vel og merke tar det noe mer tid med henger etter, men likevel er dette et av de kortere turene vi har igjennom et år. Deilig er det til tider.
Når vi kommer inn på plassen, er det første vi hører motorlyd. Deilig!
Espen Opheim Waagen er ute å trener med sin Rockstar sponsede Nissan S14. Legg merke til hvor hel og fin den er. Anders Klerud fra Team DriftMonkey benytter muligheten til å drepe noen dekk før solen går helt ned. Minutter etter ankomst har Michael Wanstrøm kommet seg ut på banen. Det er utrolig kult å se gutta på banen under skumringen, særlig med flammer! Odd-Helge Helstad er også ute på banen for å få seg litt kjøretid på banen. Ikke alle kjører en og en. Noen benytter muligheten til å trene på twin-drifting. Dette er Andre Olsen sin første runde og første gang på Gardermoen Raceway. Han tar til seg banen veldig fort. Og vips, der er klokka etter 21:00 og kjøringen må stoppes. Det er nå helt svart ute, så grillen roper. Bilene hviler godt, de vet de har en hard dag i vente. Etter et godt måltid, måtte vi tegne litt med laser. Og nei, den ble aldri pekt opp mot himmelen.
Dag 2 – Dagen som gjelder
Etter en utrolig kald natt, har dagen som gjelder kommet. Gardermoen er kjent for tåke, så i dag var ingen uvanlig dag. Tåken lå tykt rundt hele banen.
Michael kjører E85 på sin E30, derfor måtte den startes relativt tidlig for å få varme i motoren. Det var kaldt i natt. Ledboyz.com stilte mannsterke med blant annet en Hummer H1 som “depot racer”. Powerdrift satset godt denne gangen. Her rulles en 22.000 hestekrefters jetmotor ut på banen for å tørke opp banen. Denne maskinen brukes på dragrace banen til vanlig. Men det er dyrt å bruke hele tiden, den slurker nemlig 500 liter drivstoff i timen! Til vår glede hadde Ismail Salih tatt turen. Ismail er kjent for å virkelig satse hardt når han kjører. Speaker Haakon Alexander Grøttum er tidlig ute med intervjuer. Her snakker han med Kim Skedsmo før kjøring. Så videre til Kim Skedsmo sin team kamerat, selveste Christer Halvorsen. Mens noen valgte å drøye kjøring til tåken lettet, var både Andre Olsen og Michael Wanstrøm rett ute på banen ved første mulighet. Her kjører de til og med twin. Marius Andrusevicius og Glen Louis trener også på twin mens de har mulighet. Det ironiske er at når dekkrøyken begynner å komme, begynner tåken å lette. Petter Eriksen har vi dessverre ikke sett så mye til, men det var en ren glede å se han kjøre denne flotte Nissan s14a med over 1100nm (!). Rasmus B. Petersen og Robin Alsaker trener ikke bare på twin, men også det å legge seg nærmest mulig veggen. Mens gutta er ute på banen, begynner publikum å strømme til området.
Tid for kvalifisering
Grunnet vi valgte å filme en del, har vi ikke foto av absolutt alle rundene til alle sjåførene. Men her er noen av gutta som kjører kval.
Stig Bornø kjører en relativt orginal Nissan 350z. Bilen ser helt rå ut på banen, og Stig kan bruke bilen ganske bra. Røyk kommer det! Harald Berentsen er gutten som ropte ulv. Bilen ser ut som den brenner bestandig, men det er jo med vilje. Nok en gang må vi si at det er utrolig kult å se denne bilen bli brukt. Vakkert! Glen Louis er heller ikke sjenert for vinkel og røyk. Michael Wanstrøm har vi tidligere målt til å “dirtdroppe” i 170+ km/t akkurat her. Det er sinnsykt! Tor Arne Kvia (junior drifter) er ikke redd for å bruke hans utrolig fete Nissan s13 med LS V8 under panseret. Ser du den svære steinen fly? Odd-Helge Helstad stopper ikke driften når svingen er slutt. Sidelengs går det uansett. Andre Olsen mangler minst 100 hester i sin Skyline, en det stopper ikke han fra å gå hardt inn i svingen! Anders Klerud får en liten “pep talk” fra fotograf Jens Martin Enzo Tvetene. Robin Alsaker tar en aldri så liten sigg for å roe nervene. Kim Skedsmo ligger helt på kanen når han kaster bilen inn gjennom siste svingen. Kan se ut som at “siggen” fungerte. Ser også ut som at “pep talken” gjorde nytten sin. Hva sa du egentlig, Jens? Marius Andrusevicius kjører som om at både bil, drivstoff og asfalten er stjålet. Wow! Noen av de flotte menneskene i teamet Psycho-Tuning står og følger med på unge Andre. Kenneth Nornes trenger ingen introduksjon. Gal. Sa noen “got lock”? Igjen, Petter. Wow, bare.. wow! Anders, du har virkelig gjort deg godt bemerket i drifting verden i år. Hva har du endret i dietten siden den allerede gode kjøringen har blitt så mye bedre? Joakim Johnsen skal du passe deg for. Denne mannen kan virkelig kjøre, det har han vist oss før. Elsk. Ismail, du kjører helt verst! Fredrik Myhre har et av de kuleste Supraene vi vet om. En utrolig stabil sjåfør som allerede har NM tittelen som Norges beste drifter. Ronny Tøsti har også begynt å gjøre seg bemerket i miljøet. Det kommer seg fryktelig fort her. Nils Aamodt sin Mazda RX7 med 2JZ under panseret er en helt rå bil. Han her på ingen måte redd for å bruke bilen. Rasmus B. Petersen kører hårdt og bredt. Man skulle tro, at han har en pose stjålne kartofler i Supraen. Dennis Martinsson har tatt turen til Gardermoen fra Sverige med sin utrolig kule Toyota Supra. For en satsing! Øverst til høyre kan du se det vi kaller “bølgemannen”. Hvert 5. minutt satte han i gang “bølgen” blant publikum.
Finaler
Så er tiden inne. Vi skal finne ut hvem som vinner!
Hvis du ser nøye, er det en DriftMonkey i røyken til Marius. Ser du? Vi tulla ikke. Petter vs. Stig. Hvem tar´n? Robin vs. Glen. Alt kan skje. Nok en gang, se nøye i røyken. Petter gikk videre til å kjempe mot Robin. Her går Petter litt vel hardt inn. Så ble det til at Anders skulle kjempe mot Robin. De to sammen laget en kjempe burnout på startplaten før de kjørte. Anders gikk hardt inn. Det ble en del omkjøringer fordi dommerene ikke ble enige om hvem som skulle ta seieren. Men Anders tok tilslutt seieren. Endelig har Team DriftMonkey fått en 1. plass, som er godt fortjent etter enorm innsats fra alle parter. Gratulerer! Både Robin og Joakim ga en real kamp om plassen. Anders ble faktisk så glad at han sprutet ned alle, men spesielt sprutet han masse på Joakim fordi han er så glad i han.
Finaler Junior Drift
Junior finalen fokuserte vi på med film. Derfor er det få bilder.
Andre kjørte det han klarte, som alltid er godt nok uansett hvilken plass man får. Han endte opp på en 4. plass under finalene men stakk av med 3. plass sammenlagt. Dette syns vi er utrolig bra, spesielt siden det er hans første år med drifting. Han er bare 16! Odd-Helge Helstad stakk av med seieren både på finalene men også sammenlagt. Gutten har kjørt et par sesonger nå og trenes av Christer Halvorsen. Gratulerer! Espen Opheim Waagen kjørte såpass hardt i helgen at han vraket rumpa på bilen. Han kvalifiserte seg til 2. plass og endte opp på 3. plass etter finalen. Vi håper at bilen din blir rettet fort og at du kommer sterkere tilbake 🙂
Finaler Semi Pro
Så har vi Semi Pro, gutta som sannsynligvis velger å rykke opp til Pro neste sesong. Vinneren må rykke opp neste sesong.
Michael er en veldig stabil sjåfør. Han har kontroll når andre tror det går skeis. Men dessverre for Michael, slo Ronny han. Michael gikk derfor til bronsje finale hvor han skulle kjempe om 3. plassen. Michael har uansett sikret 1. plass sammenlagt. Gratulerer! Benny Flatås kjører en 200 hesters BMW E30 335 Touring med Wisefab forstilling. Med hestene i bakhodet, kjører han veldig imponerende! Han endte opp på en 4. plass. En sjåfør som virkelig overrasket i helgen er broren til Fredrik Myhre, nemlig Stian Myhre. Stian kjører Fredriks gamle bil, og endte opp med å ta 1. plass under finalene! Husk, han har kun kjørt tre ganger tidligere på bane. Gratulerer! Stian, vi ser frem til å se mer av deg neste år. Michael kjørte mot Benny om kampen om 3. plass, en såkalt bronsje finale. Denne tok Michael. En liten seiers piruett er alltid lov. E30 vs. E30 var en veldig spennende kamp for oss å følge med på.
Finaler Scandinavian Powerdrift Series
Så er vi inne i siste timen, hvor vinneren av SPDS 2014 skal kåres.
Rasmus vant på R1 i Sverige tidligere i år. Kunne han få nok poeng til å vinne sammenlagt? Marius kjørte hardt som alltid. Initiate! Kanskje “hardt” er er en underdrivelse. Petter Eriksen kjører så bredt at man skulle tro han pratet som en “Grenlanding”. Breeeeit! Kim og Joakim kjører mot hverandre. Ingen slipper opp. Vi ser for oss at Nornes her roper “ladda paaaaoooo” i dette øyeblikket i twin mot Eriksen. Anders legger seg nærmere og nærmere kanten av banen, i håp om å sikre seg noen ekstra poeng. I røyken etter Eriksen, kan du skimte siluetten av bilen til Petersen. Når det kom til twin mellom Klerud og Eriksen, satset nok Eriksen hakket for hardt og endte derfor opp i grusen. Dette gikk heldigvis veldig bra. Johnsen kjører som alltid veldig stabilt. Men du dæven han kjører fort! Så ser vi dem. Vinneren av SPDS går til eieren av en Supra! Husk, en burnout skal til!
Vi ønsker å gratulere alle vinnerne! Joakim Johnsen vant R2 av SPDS 2014, noe han skal være veldig stolt av.
Rasmus tok en 2. plass som har sikret han en sammenlagt 1. plass. Danmark, dere ruler!
Anders Klerud stakk hjem med nok en pokal, som tredje plass i SPDS 2014. Helt rått!
Så vil vi gratulere sammenlagt vinnerne, 1. plass Rasmus, 2. plass Ismail Salih og 3. plass Kenneth Nornes. Dette er kjempe moro!
Dag 3 – Frikjøring
Søndag, tåkete, kaldt, vått. Natten var lang, av flere årsaker som vi ikke trenger å gå nærmere inn på. Men gjengen er våken, klare for fight.
Michael ser på pakkeselen sin Per Emil gjøre bilen klar for trening. Det har regnet kraftig i natt, ikke minst blåst veldig mye. Hvordan blir det å kjøre i dag? Fredrik Glimsdal har tatt turen for å se på treningen. Her er forøvrig hans meget pene BMW E91. Noen vil kanskje tro at dette er resultatene etter en litt vel ekstrem fest, men vi kan skrive under på at dette var vinden. Ronny har plassert jekken ved bilen så at det ser ut som at han gjør noe på morgenen. Hah, her snorkes det tror vi. Her skal det ikke spøkes. Stakkars Supraen til Fredrik Myhre trenger no litt kjærlighet. Men Fredrik kommer nok mye sterkere tilbake! Andre og damene sørget for frokost til hele gjengen fra den luksuriøse restauranten McDonalds. I mens de dyre burgerne pakkes opp, “måtte vi se”. Egentlig så står alle og spiser. Men la oss si at det er pep talk for dagens kjøring. Andre kan hyres til å være lasershow på diskotek. Ta kontakt om du trenger han. Men endelig nærmer det seg kjøring. Banen er VÅT! Jetmotoren er ute for å prøve å tørke opp, men her ser det mørkt ut. Clutchen på Suzukien røyk. But hey! Trening er trening! Andre er veldig glad i å kjøre på vått. Det behersker han veldig godt. PS: flyet hadde dessverre ikke montert GoPro under for å filme kjøringen. Men det Andre ikke visste var at Gardermoen Raceway er latterlig glatt på vått. Det var så glatt at Rescue bilene spant på alle fire hjulene. Michael kjører litt, men det er nesten ikke poeng å kjøre med så lite feste. Christian Bergersen har kjørt bra hele helgen. Men selv han valgte å pakke sammen etter noen få runder ute på isen. Andre prøver igjen, og får det ganske bra til nå som han har lært seg bristepunktet. Kristoffer Leirdal kjørte ikke i konkurransen men kom på Søndag for trening. Dette er gamle bilen til Ronny Køhler (Psycho-Tuning). Nornes og co slapper av etter en lang natt med alkoholfri shots. Dommer Paul Carlos Jiminez Bratfos tar på seg ansvaret til å ta start for treningen i dag. Stå på vilje på maks nivå!
Resultater Final Fight PowerDrift
Runde 5 – PRO Gardermoen Runde 5 – Final Fight
Rank
Start.nr.
Navn
Bil
Team
Klubb
Kval
Poeng
1
47
Anders Klerud
Toyota MKIV 500hk
Team Drift Monkey
80,67
200
2
2
Robin Alsaker
Toyota Supra V8 718hk
Robins Driftingteam
KNA Vålerbanen
88,33
180
3
494
Joakim Johnsen
Toyota Supra MK4 633hk
Team Joakim Johnsen
KNA Varna
94,67
170
4
292
Petter Eriksen
Nissan S14 2JZ 662HK
80,33
160
5
453
Stig Bornø
Nissn 350Z 310hk
Team LEDboyz
KNA Rudskogen
63,67
150
6
449
Marius Andrusevicius
BMW E30 2JZ 507whp
NAI Racing
KNA Varna
62,33
140
7
406
Glen Louis
Nissan S13 RB25DET 410hk
NAI Racing
KNA Varna
38,33
130
8
265
Harald Berentsen
Nissan 200SX S13
Berentsen Drifting
NMK Egersund
20
120
9
80
Nils Aamodt
Mazda RX7 2JZ
Nils Aamodt Drifting
KNA Rudskogen
34
110
10
10
Fredrik Myhre
Toyota Supra V8 Turbo
Myhre Drifting
KNA Vålerbanen
0
100
11
207
Kjetil Torbjørnsen
Nissan s14a 2JZ 690hk
Selvstendig
KNA Eiker
0
90
12
416
Allan Tinnion
Nissan S14a 300hk
Runde 5 (R4 SemiPRO) – Gardermoen 19-21sept. 2014
Rank
Start.nr.
Navn
Bil
Team
Klubb
Poeng
Kval
1.plass
482
Stian Myhre
Toyota Supra
200
46,3
2.plass
373
Ronny Tøsti
Nissan 200SX S14 2JZ
Tøsti Drifting
KNA Vålerbanen
180
49
3.plass
487
Michael Wanstrøm
BMW E30 500whp
Wanstrøm Motorsport
NMK Grenland
170
62,67
4.plass
452
Benny Hanssen
BMW E30 Touring
160
55
5.plass
499
Christian Bergersen
Nissan 180sx SR20 364hk
Team Bergersen Drifting
150
0
Finale Junior Gardermoen R5 (Runde 4 Junior)
Plassering
Nr
Navn
Bil
Team
Klubb
Poeng
Finale
Kval
1.plass
386
Odd-Helge Helsta
Nissan S14 2jz
selvstendig
KNA Vålerbanen
200
82,67
85,67
2.plass
498
Tor Arne Kvia
Nissan Sileighty V8 500hk
KNA Klepp MS
180
70
0
3.plass
322
Espen Opheim Waagen
Niisan 200SX S14 300hk
Rockstar
KNA Vålerbanen
170
42,33
20
4.plass
466
Andre Olsen
Nissam Skyline 356hk
Team Drift Monkey
KNA Telemark
160
7,33
0
Veien hjem
Vi har nå vært på Gardermoen Raceway i tre dager. Det har vært en fantastisk bra helg, men nå vil vi hjem.
Nok en gang er reisen en del av opplevelsen. Sant skal sies, store deler av reisen denne gangen gikk til å sove.
Men så dukket denne Audi R8 opp. Den giret ned når den kjørte forbi, noe som vekket undertegnede. Fredrik Glimsdal og Andre Olsen kom susende forbi kort tid etter. La oss ikke glemme Freddy, teamets lille blid fis. Viktig med en maskott!
Så våre tanker om arrangementet er at det gikk smertefritt. Alle har kjørt bra. Alle funksjonærer har gjort jobben sin. En spesielt stor takk må vi sende til Tom Ole Svendsen som gjennom mange år har vært mannen som startet drifting her i Norge. Uten han kan det godt hende at drifting fortsatt ville vært uhørt her. Hvem vet, uten Tom Ole kan det godt hende at førere tom Kenneth Moen og Fredric Aasbø ikke hadde vært der de er i dag. Så alle sammen, av med hatten for han!
Vi gleder oss allerede til 2015 sesongen med Powerdrift og SPDS!
Tusen takk igjen til Psycho-Tuning som alltid tar oss med på tur. Takk til Michael Wanstrøm og hans team for hyggelig reisefølge. Vi ses igjen snart!
Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.
This is a customizable subscription pop-up to sign up your visitors to your newsletter
[mc4wp_form id="324"]
Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å gi deg den beste opplevelsen av vår nettside. Hvis du fortsetter og bruke denne siden så antar vi at du er fornøyd med dette. OkLes mer
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.