Bare èn uke etter Gatebil Våler, gikk turen til Danmark sammen med Psycho-Tuning/Biltema Motorsport for å delta på DHB (Danmarks Hurtigste Bil). Dette er et arrangement som i år feirer 15 års jubileum, hvor vi da fikk oppleve fete driftebiler, kule utstillingsbiler, raske dragrace biler, gocart, helikoptertur, party og mer!
Avreise var torsdag klokken 06:00 med Psycho-Tuning bussen til Colorline terminalen i Larvik. Her møtte vi resten av følget på rundt 100 mennesker som ble med oss ned. Andre puljen tok ferjen fra Kristiansand og ankom Danmark litt senere enn oss.
Turen over i Superspeed tar ca. 3.5 timer, og de aller fleste endte opp i baren for å starte dagen «rolig». Mye shopping i Taxfree og ellers bare venting og mye moro på båten da vi hadde med en del meget spesielle personligheter som sørget for å lage show på turen over.
Tilslutt endte vi opp i Hirtshals, hvor vi stoppet ved Tolla like utenfor terminalområdet for å se hvorfor aggregatet ikke ville fyre. Det viste seg å være et lite varmeproblem hvor sikringen slo ut hele tiden, men leverandøren ytet kjempe service og fikk levert ny aggregat ned til DHB dagen etter.
Jørn Pettersen – en av fotografene – var sjåfør for et av Team Man «brennerbilene» som skulle ned til DHB kun for å bruke opp dekk for publikum. Det som er viktig å forklare, er at bilene som brukes på brennerplassen ofte er bygget for å se super harry/shabby ut og brukes gjerne helt til motor takker for seg. Dette er veldig populært på DHB.
Det er klart at når en så stor gjeng reiser på tur sammen, synker gjerne den mentale alderen med en 80-90% og plutselig blir det minste lille ting kjempe morsomt, som f.eks da Jørn Pettersen skulle «fange» Thomas Pryerdalen (fører av V8 Passaten).
Når du vet at bussturen ned tar fort en 4-5 timer (avhengig av antall stopp osv.), blir det fort at man trenger en liten kald en for å holde ut nedover. Og for en busstur, ikke ofte man ler så mye at man glemmer å dokumentere store deler av turen.
Thomas Pryerdalen er bestandig reiseleder på disse DHB turene, og det er veldig klart og tydelig at han er meget fornøyd så fort vi har kommet oss av ferjen hele gjengen og alle er på vei sørover til Vandel.
Når til og med bussjåføren er fornøyd med turen og gjengen som er med, vet du at dette må bli en bra tur. Dette er Krister Slotte, fører av M5 Supraen.
Men ikke alle var så glade denne dagen. Vi så faktisk flere ulykker på veien, og det understreker at det minste sekund med uoppmerksomhet, så kan det gå galt.
Samme ser du her, hvor en lastebilsjåfør har vært meget uheldig.
Men utifra det vi vet, gikk det bra med alle innvolverte i begge ulykkene. Heldigvis! Så kunne turen fortsette.
Med tanke på hvor sprek M5 Supraen i teamet er, var det ikke rart at den kjørte forbi oss – selv på henger!
Dessverre ble bildet av Supraen noe uklart, da fotografen vår (Carl Bronken) var litt opptatt med noe annet.
Og det var jaggu Kim Olsen (fører av Biltema Motorsport Supraen) også! Morsomme tider!
Og nok en rastestopp måtte til, hvor man pratet litt med hele følget. Utrolig mange hyggelige folk, og noen av disse er legendariske for oss motorfrelste folk. Som f.eks Magnor med sin Granada godkjent med langt over 1.000 hestekrefter!
Noen ganger så glemmer man bort tiden, og Kim måtte løpe for å ta igjen bussen mens bussen rolig rullet seg fremover i køen. Men han kom seg jaggu med igjen!
Utrolig nok, måtte vi stoppe nok en gang. Vi glemte hele gjengen å kjøpe lunsj på forrige stopp. Så denne gang klarte vi alle sammen å komme oss til Burger King i Veile, Danmark. Det var litt av et syn å se så mange biler rulle inn på en liten parkeringsplass. Og størrelsen på maten her nede, er litt annerledes fra hjemme.
Noen av oss våknet av litt mat.
Mens andre ble trøtte og slitne.
Men bare en kort halvtime senere ankom vi Vandel Flyplass, hvor alle nordmenn skulle sjekkes inn samtidig. Reiseleder Thomas ordnet billetter til hele gjengen, og vips så var vi på plass!
Og med skikkelig lagspill, var campen ferdig rigget på rekordtid!
Så ta tok vi Gatebil Taxien (M5) en tur for å bli kjent med området, og samtidig levere noen billetter til nordmenna som tok den senere ferjen.
Det var veldig hyggelig at gutta bak Gatebil ble med oss til DHB. De fortalte oss mange spennende nyheter om sommertreffet i år, og vi vet dere kommer til å digge disse nyhetene når Gatebil publiserer det litt senere!
Og ikke minst, dere skulle sett solnedgangen Danmark leverte for oss den første natta. Da måtte vi bare få på plass et par biler til en liten photoshoot. Til venstre er Ronny Køhler sin S14a, og til høyre er Jon-Arve Bustadmoen sin M5 Supra. Begge er Biltena Motorsport teambiler.
Da var første kvelden unnagjort, og en hel haug av slitne mennesker gikk til sine senger og soveposer. Det har vært en lang tur for å komme hit, men nå er vi alle her og det er viktig å få litt energi for fredagen (selvom fredag ikke hadde noe som helst kjøring på planen).
Når vår fotograf stod opp, var første synet at Kim Olsen og Glenn Andersen allerede var ute og inspiserte området med Scooteren til Gatebil. Utrolig hvor lite som skal til for at disse gutta blir som små barn igjen!
Og da fikk de lurt med seg Krister Slotte (til høyre) og de tok turen for å få tatt teknisk kontroll på banebilene i teamet.
Fotograf Jørn Pettersen var raskt ute med sine kameraer, og det skal bli spennende å se hva han leverer fra DHB i år. Han tar meget flotte bilder som alltid er moro å se på.
Det som er kult med DHB, er at du ser alle slags typer mennesker der og ingen ser to ganger. Du kan være akkurat den du er uten at noen skal komme med kommentarer eller stygge blikk. Alle er forståelsesfulle for alle personligheter, så lenge du behandler andre slik de skal behandle deg. Veldig bra!
Og ingen skal klage på kreativiteten til Danskene! Her ser dere en motorisert sofa. Sofaen kjørte forbi en båt som hadde hjul, og etter det kjørte sofaen forbi en park benk med parasol som også var motorisert. Helt utrolig morsomt å se slike bygg rundt i depot!
Depot på DHB finnes det biler for alle. F.eks disse gamle flotte AE86 på skilt, og i så strøken stand.
Eller kanskje du vil ha en litt nyere bil?
Eller kanskje en god gammel Golf mk1 rat? Alt var å se her!
Partysvensken (Mathias Sandberg – fra Gatebil Sweden) var ikke annet enn storfornøyd med alt som var å se her!
Clay Ronny Kåsa fant trossalt en turbo som var sååååå stor! Og så fornøyd at han fant frem øl med en gang etterpå.
Team medlem Ronny Køhler hadde bursdag denne helgen, og som en liten gave fra teamet ble det spandert på en helikoptertur rundt DHB. Litt svett og nervøs, ble Ronny selvfølgelig med etter et lite kyss til konen hans Rikke.
Og vi tror at Ronny syns turen var veldig moro, selv med litt turbelens og kanskje litt vel godt grep på håndtaket. Men en tur for livet må være en fin måte å forklare det på.
Her ser dere hvor stort DHB er. Disse «veiene» er 3km lange. I midten nærmest deg ser du driftingbanen. I midten av stripen er brennerplassen, og helt i enden på andre siden er 402m dragbanen.
Ikke alle klarte å vente med å bruke dekk frem til lørdag. Det er ikke helt bra å gjøre dette i depot, du blir fort kastet ut av DHB. Men det er klart, tøft å se på er det jo!
Folk prøvde til og med å burne med elektrisk golfbil, noe som faktisk fungerte. Og et morsomt syn var det, særlig med den blide karen i den blå shortsen til venstre.
Nok en gang, det er helt utrolig hva man ser i Danmark. En BMW E39 «pickup» med strippestang, som ofte var å se ute på brennerplassen.
Guttakrutt Racing er så overdådig glad i blårøyk, at de hentet frem depot scooteren deres og burnet med den. Det er teamet sitt det!
Stemningen var på topp denne kvelden også, hvor kvelden gikk ut på å besøke diverse team telt, en tur i brennerplassen, prating med masse spennende mennesker og mer. Utrolig ålright plass!
Og da var lørdag ankommet. Dagen hvor kjøring begynte, og igjen skulle det vise seg å bli en dag med utrolig mye rart på banene. Denne elektriske rullatoren gjorde 126km/t i enden på 402m banen.
King of fire teamet fra Tyskland var på plass for å hendre DHB sin 15. års jubileum. Hvert drag de tar med denne 15.000 hesters jet dragsteren suger hele 120 liter med flydrivstoff ut av tanken. Grunnet diverse regler for banen, fikk de ikke lov til å kjøre 402m raskere enn 7 sekunder – så da gjorde de et run på 6.99!
Dette er en opplevelse vi aldri vil glemme. Å se så mye kraft bli håndtert av en mann (Gerd Habermann) og sin 700kg bil er helt utrolig.
Når vi sier du ser alt på banen, mener vi alt. Forhjulstrekk, bakhjulstrekk, 4×4, SUV, el.biler, scooter, motorsykkel, jet biler og mer.
Til venstre ser du Biltema Motorsport M5 Supraen, kjørt av Krister Slotte.
Denne dragsteren kunne du sitte på med om du hadde 1500 Danske kroner å bla opp. Bilen gikk konstant med passasjerer opp 402m banen. Den gjorde tider på rundt 9 sekunder.
Denne bilen er en elbil med 400 hester. Motoren er fra en gaffeltruck, og gjorde tider på rundt 10 sekunder på kvartmila. Ganske imponerende!
Og såklart var det noen ganske ekstreme dragster biler ute på banen.
Psycho-Tuning/Biltema Motorsport kom for å levere show, og det gjorde de uten problemer. Med lilla dekk på 402m drag, var det mange som ble noe overrasket av det de så. Applaus etter draget er alltid moro!
Steinar Andersen – også en del av teamet – kjørte gode tider med sin meget cleane og strøkne Evo!
Ikke alle dragsterene var tradisjonelle, langt ifra. Denne hotroden var både ekstremt lav og ekstremt sprek.
Krister og Jon-Arve var ute med M5 Supraen for å bruke litt dekk. Det er ikke hver dag man hører V8 og kompressor fra en Supra, men vi liker det!
Til og med en god gammel Golf mk1 med RWD var ute og brukte dekk for publikums glede.
Til ingens overraskelse, var det ikke alle brennerbilene som overlevde helgen.
Mens andre motorer klarte seg litt bedre, som denne sykkelen fra Team F.A.R.T.
Eller som denne taksenka Volvoen. Noget spesielt!
Kenneth Nornes og sin team kamerat showet også litt i brennerringen som en liten pause fra driftingen. Nordmenn viser det de kan!
Henrik Waskaas brukte også opp masse dekk for publikums glede.
Det samme gjorde gutta bak Vmax, Martin Pyramiden Poorhamidi og Michael Holt med deres MB Sprinter med midtstilt V8 og RWD. Dessverre tok motoren fyr, og her ser du de slukker brannen med Cola.
DHB har litt for alle. De har barer, restauranter, dansegulv, karuseller, butikker, brennerplasser, dragstripe, driftebane, bilutstilling og så mye mer. Et enormt show!
Kenneth Olsen fra Team Man bruker opp dekk i den norsk registrerte Team Man BMWen!
Mens bartenderene til Cult står og rocker med ringen på bardisken og ser på burning.
Utsikten fra brennerplassen gikk rett mot vår camp – Psycho-Tuning bussen.
Til og med bilene som kjørte rundt i depot var ekstreme biler, som f.eks denne AMG.
Magnor var ute flere ganger på dragbanen og viste publikum hva hans ekstreme Granada er god for. Det som er tøft med Magnor og hans bil, er at han huker på campingvogna og kjører flere mil til dit han skal kjøre, så kjører han hele dagen på banen, og så huker han på vogna og kjører hjem igjen. Dette er maskin!
Du skal ha litt «guts» for å kjøre dette beistet. Han hadde hjulspinn nesten hele de 402 meterene og kjørte alikevel sinnsyke tider!
Og det digget publikum!
Det som er sprøtt, er at mange av disse bilene er registrert.
Og mange sleit veldig med feste!
Samtidig som andre viste frem sine nyinnkjøpte damer.
Og uansett hva du hadde av bil..
Var det bare å bruke opp dekka på et eller annet vis!
Team F.A.R.T er bestandig ute og bruker dekk i sin sinnsyke amerikaner.
Det virket som at folk ble litt overrasket over en VW Passat med LS1 V8, kompressor og RWD. Det hjalp kanskje ikke at den hadde lilla dekk i tillegg?
Til og med Thor Arne Thorsen brukte sin meget tøffe Toyota MR2 i brennerplassen.
Denne karen har en av de første av denne type Lambo som ble trimmet. Hva som skjedde da bildet ble tatt vet vi ikke, men den gjorde uansett knall gode tider!
Det samme gjorde denne Norske Lamboen!
Denne lille Fiaten, med V8 og RWD var en artig liten sak. Førersetet er flyttet helt bak til bakruta grunnet den store motoren. For en maskin!
Etter en lang men knall moro helg i Danmark, satte vi kursen hjem mot Norge. På veien måtte vi stoppe for litt mat, og da så Krister denne søppelkassen laget for lastebilsjåfører og DET, det skulle knipses det.
Det ble en veldig fin tur hjem også, med fint vær og masse prat om helgens hendelser. Vi sitter igjen med gode minner som vi kan leve på lenge. Nå er det en liten pause fra disse lengre oppholdene på arrangement, frem til Gatebil Juli. Men allerede til helgen igjen reiser vi til Grenland Motorsport Senter for Runde 1 av Powerdrift serien.
Vi ønsker å takke Psycho-Tuning/Biltema Motorsport og VMAX for en kjempe flott tur til et av de råeste arrangementene vi har vært på. Vi vil også takke alle som var med oss, alle vi fikk hilse på og alle som kjørte.
Tusen takk Danmark!