Velkommen til Autostrada Winter Experience. En opplevelse for alle innvolvert. Et syn du neppe ser på noe annet arrangement på isen i Norge. Velkommen til Norges dyreste lekeplass!
Som alltid begynner turen i Skien for oss. Vi slenger oss sammen med Psycho-Tuning for å ta en tur rent for å se på kjøring. Det er sjeldent at vi reiser på slike arrangement uten å ha med bil på henger men denne gang skulle vi kose oss.
Banen er laget på vannet Oftevatn i Høydalsmo. Dette ligger drøye halvtimen fra Seljord som gjør at det ligger relativt sentralt for alle dere «gearheads» på Østlandet.
Turen starter
Vi setter oss i godbilen alle fire. Shotgun ropes det, hvor noen reagerer noe merkelig – akkurat som om at de har spilt for mye krigsspill. Uansett, nøkkelen vries om og vi begynner den ganske korte kjøreturen. Hva har vi i vente spør du? Vel, la oss si det sånn her. Det er Norges dyreste lekeplass, i hvertfall når det kommer til bil.
I Skien er det overhodet ikke snø igjen. Heller lite er det i Bø og Seljord. Men vips, når du ankommer Morgedal begynner det å balle på seg. Videre opp bakkene mot Høydalsmo kommer vinteren brått på. Skilt med teksten «Slutt på saltet vei» dukker opp, endelig en veistrekke hvor vi kjører på føre som vinterdekk faktisk er utviklet for. Endelig er det trygt å kjøre! Men igjen, når du ankommer Morgedal så er du nesten framme.
Så, gjennom skogen blir Oftevatn synlig. Vi ser ingen biler på isen som er bra. Det betyr at vi klarte å ankomme før kjøringen hadde begynt. Vi parkerer nede på isen sammen med alle de flotte dyre eksotiske bilene Autostrada Gruppen og deres kunder har tatt med seg. Vi går inn i teltet for å lytte til førermøtet. Når alt dette er klart, begynner motorene å fyres opp. Alt fra 2 liters firesylindra motorer til digre V8.
Vi er i gang!
SE ALLE BILDENE PÅ FB SIDEN VÅR.
Været begynte bra. Når man knipser biler på snø og is er det flott med litt tilskyet dekke der oppe. Det var det her, helt perfekt. Det ligger rundt 20cm snø på isen mens det er nærmere meteren rundt i terrenget. Det var også veldig mye brøytekanter som er helt nydelig, særlig for de som er uheldig og kjører av.
Det var vel rundt 0 grader i luften, kanskje litt kaldere nede på isen. Litt bris måtte vi leve med, men det er en billig pris å betale for å kunne se slike kjøretøy leke seg på isen. Det er overhodet ikke et vanlig syn, i hvertfall ikke for oss.
Vi begynner med denne flotte 1990 modell Porsche 911 med en 3.6 liters motor på 250 hestekrefter i hekken. Det er noe med disse gode gamle Porschene. De går vesentlig bedre enn tallene tilsier. Det hjelper med en litt smågal sjåfør bak rattet også.
Gisle Valen (Daglig Leder Autostrada) lufter en flott Ferrari California. Dette er en av få Ferrari med motoren foran, faktisk den første Ferrari som hadde motor foran. Under panseret sitter det en 4.3 liters V8. Valen er heldigvis ikke fremmed for disse bilene, så passasjerene fikk en riktig fartsfylt tur på isen sammen med han.
Inne på «depot» står det flere titalls flotte beist av noen kjøretøy. Vi tør ikke å begynne på regnestykket av total verdi, men vi kan nok trygt konkludere med at det er svært få mennesker som kan eie mer enn et av disse kjøretøyene.
2012 Porsche 911 Carrera 4 med en 3.4 liters motor på hele 350 hestekrefter må jo bare være artig på banen. Det skal sies, med tanke på at motoren sitter bak på de fleste Porsche vil vi anta at det kreves en del trening på det å mestre sladding. Likevel var det mange Porscher som tok turen for å kose seg på isen. Det er veldig bra, spesielt med tanke på at sjåførene får en ny erfaring med sine leketøy. De blir fort bedre sjåfører på de glatte Norske veiene.
Dette er kanskje ikke det første du tenker på når vi sier leketøy på isen, men hvorfor ikke? Range Rover med en 3.0 liters diesel motor på 300 hestekrefter fungerer overraskende bra her ute, særlig med tanke på at bilen veier 2.3 tonn. Tro oss, denne bilen sladdet rundt banen hele dagen.
En 2014 Volvo XC60 D4 med en 2.4 liters motor på 163 hestekrefter fungerer også meget godt. Vi ble noe paff når vi så hvor mye vinkel denne Volvoen lar deg få i sladd uten at det resulterer i en snurr. Bilen veier i underkant av 1.8 tonn.
Porsche Panamera GTS med en 4.8 liters motor som yter hele 430 hestekrefter må jo bare være moro. Bilen veier rett i underkant av 2 tonn men her sørger motoren for at du får lov til å ha det veldig gøy.
Eirik Jahren har nylig foliert sin Audi S5 som vi tok bilder av tidligere i år. Han har gledet seg lenge til å leke seg på isen denne dagen. Heldigvis har Eirik virkelig lært bilen sin å kjenne. Masse fart og vinkel pluss en strøssel av Alm inspirasjon resulterte i gode motiv for våre kameraer.
Nok en Ferrari California var å se på isen. Med en flott perlemor hvit lakkjobb så det ut som 3-4 årslønner som sladdet seg raskt og sikkert rundt i løypa. Kudos til eieren som tør å bruke den!
Mercedes A45 AMG er bare kult. Med firehjulstrekk og en 2 liters motor på hele 360 hestekrefter er det masse moro å hente her. Vi likte godt turbosuset som dominerte dalene når bilen kjørte rundt.
Køen for å slippe ut på banen var også noe ut av det vanlige. Vi ser veldig mye flotte biler på de forskjellige arrangementene vi besøker hvert år, men hovedsakelig er det dominert av uregistrerte banebiler. Her ser vi omtrent alt med hvite NORSKE skilt både foran og bak på bilene.
Men ikke fortvil, vi fikk se noen banebiler kjøre rundt her også. Hver hele time fikk bilene med ispigg kjøre i 15 minutter. Det er ikke godt å vite hvor mange runder de klarte å ta på den tiden, men utifra farten de hadde vil vi tippe det var ganske mange. Det var noe rykter ute å gikk på slutten av dagen om at motoren på denne Evoen hadde tatt kvelden. La oss håpe disse ryktene er falske!
BMW X5 M. Ser ut som en vanlig bil ikke sant? Vel, hør nå (eller les nå) – her snakker vi 4.4 liters motor med hele…. wait for it… 555 hestekrefter! Yes, det eneste som hindrer dette beistet fra å knuse det meste er de utallige bensinpåfyllingene du må regne med.
Volvo XC70 med firehjulstrekk er artig. Faktisk ble vi overrasket over disse Volvoene altså. Det ser ut til at du virkelig kan kose deg på glatta med disse nye bilene. Denne Volvoen har en 2.4 liters diesel motor psomyter 181 hestekrefter. Med momentet en slik dieselmotor naturlig vil produsere er det mer enn nok for alle kiloene til å slippe fra underflaten om du vil.
Selv denne 2014 Subaru Forester kunne du få til noen ganske fete sladd med. Denne bilen har en 2 liters bensinmotor som yter hele 241 hestekrefter. Det er unektelig ganske imponerende, men kanskje enda mer imponerende er den lave vekten på bare 1.6 tonn.
Så er vi over på en bil som er relativt uvanlig å se her i landet. En Porsche GT3 RS. Disse blir levert med veltebur og mer enn nok effekt. Vi tror at denne bilen har en 3.8 liters motor på 444 hestekrefter. Veldig tøft gjort av eieren å bruke bilen på isen, enda bilen helst vil holde seg på en skikkelig bane på sommeren.
Denne falt vi for. En 2013 Range Rover Sport med en 3.0 liters dieselmotor som yter 292 hestekrefter. Dette hadde vært den perfekte bil for oss å gjennomføre alle våre reiser i løpet av hvert år. Eieren så ut til å kose seg på isen.
Eirik Jahren er veldig opptatt av kvalitet. Derfor tester han om folien er god ved å kaste halve bilen ut i brøytekanten for så å sjekke at folien sitter like godt etterpå. Det gjorde den!
Audi RS4. Hva trenger vi å si? Dere har nok alle sammen sett en lignende RS4 på Gatebil, dog da med annen farge. Veldig artig bil, veldig nydelig lyd.
Ikke alt trenger å være nyere enn 2012 og koste mer enn 1 million kroner for at det skal være gøy som fy. Denne Ford Sierra Cosworth ble godt brukt gjennom hele dagen. Her også var det noe snakk om motortrøbbel, men la oss håpe at det også er falske rykter.
Hva som lever under dette panseret har vi ikke snøring på. Det vi vet er at turboen som sitter der må være relativt stor ettersom det hørtes ut som en hårføner på steroider jobbet på overtid der inne. Sinnsyk fart, sinnsyk vinkel til tider.
Ferrari California er en veldig vakker bil. Fortsatt syns vi det er sprøtt å se noe sånt på isen, særlig her i Norge.
Volvoen ble kjørt av flere personer i løpet av dagen. Uansett hvem som kjørte og hvor hardt den ble kjørt, var det akkurat som om at bilen bare ventet på å virkelig bli testet. Hva må til?
2014 Porsche Boxster med en 2.7 liters motor som yter 211 hestekrefter er også veldig gøy. Ikke like dyr eller sprek som en 911, men vi vil anta det er like gøy for sjåføren. Flott bil å se på.
Ser du emblemet? Ja, det står faktisk 4.2 tdi der. Audi Q7 med en V8 diesel er ganske sprøtt. Her snakker vi 326 hestekrefter og hele 760 newtonmeter. Dette skyver den tunge bilen fra 0 til 100km/t på bare 6.4 sekunder. PS: Du kan faktisk få den med en V10 tdi motor som yter over 1000nm!
Range Rover gutta er den type menneske som ikke lar saktere sjåfører irritere dem. Man bare «glir forbi».
Rallycross biler fungerer utmerket på slike baner, særlig med ispigg sånn som denne har. Masse intens kjøring fra denne karen, som tilslutt endte med at bilen måtte bli tauet inn til depot. Hvorfor?
Nok en god rallybil. Subaru Impreza WRX, bur, ispigg og en litt galen sjåfør.
Denne Audi TT er fra Skien og er ofte å se på kjøringer som dette. Sjåføren bruker den som en kosebil på vinteren. Ser den!
Dette syns vi er veldig kult. En Quattroporte S Q4 med en 3.0 liters motor som yter 411 hestekrefter. Den har firehjulstrekk og er hele 5.26 meter lang! Her brukes bilen, hardt. Ikke bare av og til men hele dagen. Det er tøft gjort!
Maserati Ghibli med omtrent samme motor som i Quattroporten avbildet lenger opp. Bak rattet? Ingen andre enn selveste Molly Pettit!
Takk Autostrada!
Vår applaus går til Autostrada for nok et flott arrangement. De tar virkelig hånd om sine kunder, både potensielle kunder men selvfølgelig også tidligere kunder. Alle skal taes vare på, noe de er veldig flinke til. Det er ikke rart at mange velger å kjøpe drømmebilen sin hos et av flere Autostrada butikker.
Vi håper at de av dere som kjørte, så på eller var med på å arrangere – hadde det like gøy som vi hadde det. Takk for denne gang!