En helg i en Peugeot 508 GT Line

Spesifikasjoner
Motor
R4, 16V, turbo, bensin
Slagvolum
1 598 ccm
Effekt - o/min :
225 hk / 5500
Dreiemoment - o/min:
300 Nm / 2500
0-100 km/t:
7,3 sek
Toppfart:
250 km/t
Forbruk NEDC:
0,57 l/mil
CO2-utslipp NEDC:
131 g/km
L/B/H:
475/186/140 cm
Bagasjerom:
487/154 liter
Egenvekt:
1420 kg
Pris fra:
492.800
Vår karakter
7.6

I tidligere år har kanskje ikke Peugeot slått deg som en spesielt tøff bil for oss over middels bilfrelste mennesker. Både utseendet og motor har ikke helt vært på plass før. Nå derimot er det helt andre boller. Vi lånte en splitter ny Peugeot 508 GT Line fra Bertel O Steen Skien.

For å være ærlig har ikke Peugeot vært et merke vi har sett på som veldig spennende i tidligere år. Ikke fordi det er noe galt med merket, eller at «ryktene» sier noe annet, men fordi vi har aldri fått muligheten til å teste de nyere modellene deres. Tro våre ord, overraskelsen for oss ble stor da vi satt oss i bilen etter en fantastisk omvisning fra selgeren og kjørte avgårde. Her kjente vi øyeblikkelig at bilen kom til å være bra, på mer enn èn måte.

Det var fint vær så solbrillene måtte på. Førerposisjonen ble satt, rattet ble justert, setene lent litt tilbake og sport ble aktivert med en gang.

Før vi går videre vil vi rette en stor takk til Bertel O Steen Skien som lot oss låne denne flotte bilen en helg. Skulle du være interessert i en Peugeot eller en Mercedes, ta en tur til dem. Der får du absolutt en god opplevelse!

Som du kan se har det skjedd mye, veldig mye med Peugeot i det siste. Nye 508 har fått noen veldig aggressive linjer, som i tillegg er lagt ganske lavt på bilen. De har også brukt mye tid på lykte design som eksempelvis 3d baklykter. Disse lyktene forsvinner omtrent bort hvis du slår lysene av.

Peugeot har valgt å bruke rammeløse dører, noe du som oftest ser på coupe og kabriolet. Ved å gjøre dette kunne de designe bilen lavere som igjen bidrar til en kulere og mer sportslig look.


Noe du sannsynligvis vil undres over når du setter deg inn i bilen er plasseringen av rattet i forhold til instrumentpanelet. La det være sagt at vi ser panelet uten problemer, men bildet er tatt i en lavere vinkel. Skulle du være 130cm høy, vil det kanskje være utfordrende.

Dette konseptet er unikt til Peugeot som vi ikke har sett fra noen andre merker. Dette har de valgt å gjøre for å sørge for økt konsentrasjon på veien. Ved å bruke denne plasseringen slipper du å se vekk fra veien for å følge med på farten eller turtallet ditt. Men, det er nok en fordel akkurat denne bilen får med denne plasseringen.

Oh yes, bilen har night vision. Et infrarødt kamera viser deg alt du ikke klarer å se opp til 200 meter foran deg. Om mennesker eller dyr skulle dukke opp i synsfeltet til kameraet vil bilen automatisk markere disse med en gul firkant på skjermen. Skulle bilen tro at du kommer til å kjøre på noe, vil den informere deg temmelig tydelig. Jeremy Clarkson sa en gang at han ikke likte slike funksjoner, da han syns det ble vanskeligere å kjøre på paparazzier utenfor huset hans.

Fronten liker vi godt. Med veldig store parklys som går fra selve hovedlykten for så å fortsette ned frontfangeren. Hele denne lykten bytter farge når du bruker blinklys eller nødblink. Selve lyktene er LED både nærlys og fjernlys. Funksjonalitet som automatisk fjernlys har bilen som standard, men den er litt treg til å slå seg på igjen etter du har passert møtende bil.

Dette er en sedan, men kan kanskje minne litt om BMW sitt Grand Coupe konsept – altså en fem dørs coupe. Når det er sagt føler vi ikke at det lave taket stjeler noe plass i baksetene. Vi satt alle mann baki bilen uten problemer.

Du får også to flotte eksosrør på bilen, en på hver side. Det er også designet en flott nedre leppe på bakfangeren, også kjent som diffusor. Hele designet har blitt veldig godt gjennomført fra front, til siden, til baken.

Bilen er elegant, den er kul, den er komfortabel – den er til og med ganske rimelig. Ja, du må ut med over en halv million kroner for bilen, men det er ikke helt unormalt i disse dager. Faktisk er det ganske unormalt å få så mye for pengene.

Så klart, det finnes ulemper. Ryggekameraet er ikke til å skryte av, det er nemlig veldig overeksponert, men dette er noe vi antar en firmware oppdatering vil kunne rette opp i fremtiden. Bilen er kanskje bittelitt trang i setene foran, men ikke til det punktet hvor det faktisk er et problem. Poenget er at alle biler har fordeler og ulemper, men Peugeot 508 GT Line har langt flere fordeler enn ulemper. I tillegg ser den bra ut, er rimelig i drift og har nok power.

Bra jobba Peugeot, nå er merket blitt kult igjen. Mange hoder snudde, mange pekte på bilen. Den genererte samtale når vi parkerte. Dette er et stort steg i riktig retning som får oss til å glede oss til fremtidige biler fra Peugeot!

Spesifikasjoner

Motor:R4, 16V, turbo, bensin
Slagvolum:1 598 ccm
Effekt – o/min :225 hk / 5500
Dreiemoment – o/min:300 Nm / 2500
0-100 km/t:7,3 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk NEDC:0,57 l/mil
CO2-utslipp NEDC:131 g/km
Tankvolum:62 liter
L/B/H:475/186/140 cm
Akselavstand:279 cm
Dekkdimensjon:235/40/R19
Bagasjerom:487/154 liter
Egenvekt:1420 kg
Hengervekt:1600 kg
Pris fra kr.:492.800
En helg i en Peugeot 508 GT Line
Konklusjon
Vi digger
Designet og inntrykket bilen gir
Sitteposisjon og komfort
Bilen oppleves som mer eksklusiv enn prisklassen tilsier
Vi liker ikke
Litt for lite krefter. Hybrid med mer effekt er på vei.
Det tar tid å vende seg til ratt posisjon
7.6
Vurdering

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.