Endelig, vi prøver nye Toyota Supra A90!

8.7
Vurdering
Lånt til oss av

Toyota Supra, omtrent synonymt med ting som drifting og Fast & Furious. En legende, en klassiker, en bil alle bil interesserte har hørt om, og sannsynligvis mange har hatt lyst til å kjøre. En bil som over natten ble en av de mest populære japanske biler innen drifting. En bil alle styling og tuning selskaper helt plutselig brukte enorme ressurser på å utvikle diverse produkter til – har endelig kommet tilbake igjen. Og vi har testet bilen i en uke.

Vi retter en stor takk til Toyota Norge som lot oss låne denne vakre og meget morsomme bilen i en uke.

La oss bla tilbake noen uker til da vi fikk beskjed om at bilen ville være ledig og tilgjengelig for oss. Man får en aldri så liten sommerfugler i magen følelse når man endelig får prøve en bil man har sett frem til å prøve, spesielt en bil undertegnede sannsynligvis aldri vil eie selv. Vi kjører til Drammen til kontorene til Toyota Norge. Etter en hyggelig samtale med resepsjonisten blir vi instruert om å reise til bakgården nede på kaianlegget. Der vil nøklene og bilen bli utlevert til oss.

Minutter senere kjører vi ned, kommer rundt hjørnet på bygget og der står bilen. En hvit helt ny Toyota Supra A90. En bil som ble førstegangsregistrert i juni, og kun en måned senere har den allerede 8000 kilometer på telleren. Det er tydelig Toyota har brukt disse demo bilene hyppig for å promotere.

Etter en rask instruks om bilen, åpner vi døren og fyrer motoren til live. En deilig men relativt gjenkjennelig lyd er å høre gjennom både motor og eksos. Det er også en del lyder og detaljer innvendig i bilen vi også kjenner igjen. Men nok om det for nå, smilet vrir seg faktisk halvveis rundt ansiktet i dette øyeblikk. Vi slenger bilen i drive og starter turen sørover mot Telemark.

Allerede etter 500m får bilen masse blikk, tomler opp og folk tar bilder. Selv i byen der disse bilene sannsynligvis er å se ganske ofte grunnet Toyota Norge, er bilen et blikkfang og en snakkis. Ikke så rart, alle vet nemlig hva en Supra er.

La oss starte denne testen, eller nærmest dagbok siden om en fantastisk uke, med et bilde av bilen fra en ganske så riktig vinkel. Bakenden på denne bilen ser virkelig veldig bra ut, og i våre øyne gjør den rett i Supra navnet. Brede hofter, en aggressiv bak med to store eksosrør. Så har du en ducktail aktig bakluke som nesten kan minne om stylingen forrige generasjon Supra kunne få ettermarked.

Vi følte at et naturlig første stopp for denne bilen ville være i vakker natur og landskap på Nøtterøy utenfor Tønsberg. Rettere sagt på BP stasjonen som du helt sikkert har sett hundrevis av bilder fra, kanskje senest Broiler sin video av en BMW E30 cab som ble filmet her.

For å vinkle inn litt mot det vi skrev helt i starten, å ta bilder av bilen her i fred viste seg å bli en utfordring. Mange stoppet for å se på bilen, mange snudde og noen skapte omtrent farlige situasjoner i trafikken for å knipse bilde av bilen mens de kjørte. Fy fy, men forståelig. Nye Supra er ikke akkurat noe man ser hver dag, ihvertfall ikke ennå.

Vi har kun sett bilen på veien under Toyota Roadshow tidligere i år, og på Gatebil og Autoshow Danmark.

Fronten av bilen er noe unik syns vi. De veldig brede og lange lyktene tar noe tid å tilvende seg, men etterhvert syns vi de fungerer. De minner faktisk om forrige generasjon Supra, men er likevel en fryktelig modernisert versjon av sine røtter.

Når vi snakker røtter, er det helt sikkert noen av dere som har et problem med samarbeidet mellom Toyota og BMW. Vi hører mange nevne på at det «er bare en BMW», som faktisk høres ganske vilt ut. Denne artikkelen skal ikke omhandle alt for mye om dette samarbeidet, men vi må nødt til å få frem et par poeng om dette samarbeidet.

For å begynne, sannsynligvis ville aldri nye Supra blitt en realitet uten dette samarbeidet. Å utvikle en sprek, stor motor i 2019 hvor alt omhandler klima er ikke veldig lønnsomt. BMW har noen utrolig gode 3 liters rekkeseks motorer som på en måte kan minne om gamle 2JZ. Hvorfor ikke bruke denne motoren slik at Supra A90 faktisk får en skikkelig stor og god motor fremfor en liten 2 liter. Supra skal være sportslig og sprek, ikke miljøvennlig og grønn.

Så må det jo nevnes at BMW lager veldig mye bra. De har brukt mange mange millioner på utvikling av både motor og girkasse. De har også brukt mye tid på å perfeksjonere sitt iDrive system. Dette systemet har Supra nå fått fra BMW, noe du vil oppdage så snart du fyrer bilen. Problem? Nei.

Supra A90 er veldig god å kjøre, den er morsom og sprek, den fungerer. Samarbeidet har ført til en meget solid og god bil. Samarbeidet fungerte. Sånn, nok om det.

Da var vi forbi «problemet» med Supra A90 – som forøvrig ikke er et problem. Nok om det. Nå kan vi snakke litt mer om hvordan bilen får en til å føle seg på veien. Svaret er kort fortalt bra. Du føler deg bra, du føler deg fantastisk og du føler deg sportslig. Men i disse dager hvor bilen fortsatt er veldig ny og sjelden på veien, føler du deg nesten litt som en kjendis. Du får nemlig ikke fylle bensin i fred, eller parkere på butikken uten at noen vil spørre deg om bilen.

Eksempel. Første gang vi stoppet for å fylle bensin, kom det en kar bort veldig forsiktig som spurte veldig pent om å få lov til å ta et bilde av bilen. Såklart kan du det, sa vi til han. Smilet kom frem, telefonen ble dratt opp av lomma og blitzen begynte å blinke. Noen få minutter senere var han ferdig, han takket så mye for å få lov til å ta disse bildene og han begynte å spørre om bilen. Han visste at dette var en Supra, men han visste ingenting om bil generelt. Han ble veldig glad. Kudos til Toyota!

Å få frem følelser av folk som kun ser på bilen er sjeldent i dag. Du får det gjerne med superbiler men ikke så ofte fra litt mer overkommelige sportsbiler. Det er ikke så ofte i dag at biler i denne klassen blir designet slik at folk snur seg, at de stopper og at de skal ta bilde lenger.

Gleden var enorm hvert minutt vi kjørte bilen men også all tiden vi brukte på både bilder og film av bilen. Vi satte faktisk i gang en stor produksjon om bilen med film. Vi snakker stenge vei, droner, filmkamera, følgebiler. Filmen kommer ut her på Sviddgummi når den blir klar. Dessverre fikk vi ikke filmen helt slik vi ønsket grunnet dårlig vær på dagen vi skulle filme, men det blir som det blir.

Nei, nå var det tid for å ta et polaroid bilde til scrapboka. Kult bilde, hva? Rart med det, hvordan bilen ser bra ut uansett hvordan bildet blir tatt. Det krever veldig lite energi å ta kule bilder av bilen, men det betyr ikke at vi ikke brukte mye tid på det. Det vanskelige er å klare å ikke kjøre bilen, for å ta bilder. Vi kjørte, lette etter steder til å ta bildene på, men valgte hele tiden å kjøre litt til og litt til.

Litt fakta

Motor hestekrefter 340 DIN hk @ 5,000 – 6,500 rpm
Motor moment 500 Nm @ 1,600 – 4,500 rpm
Akselerasjon (0-100km/t) 4.3 sekunder
Topp fart (Elektronisk sperret) 250 km/t
CO2 Utslipp 170 g/km

Under panseret, der finner du et motorrom fult av… plastikk. Men, MEN – under plastikken, der ligger det en hel del komponenter som resulterer i en ufrivillig ansiktsløft som kanskje gir lik effekt som kjendis legene i USA. Du trener smilemusklene en hel del også grunnet, vel hele opplevelsen. Å få smil og kameraer pekt mot seg overalt er jo ganske gøy med tanke på at de digger det du kjører.

Klart, vi kan ikke trene smilemusklene alene. Akkurat som gutta på gymmen, må man ut to og to eller flere for å få resultater. I dette tilfellet måtte vi såklart ut å rulle med en R32 GTR Skyline. Passende bil å kjøre med?

Linjene er deilige i alle lysforhold, noe som faktisk er ganske sjeldent. Tenk på det, hvor ofte har du sett en bil på kvelden for så å få en helt annen mening om bilen i dagslys. Mange biler får andre linjer i ulik lys, mens A90 Supra syns vi er deilig både på natt og i dagslys. Bare se hvor sinna bilen ser ut, og denne er jo helt urørt!

En avslappende solnedgang må til for å reflektere over vår uke med årets store lansering. Et lite minutt til å stille spørsmål til seg selv om hvorfor denne bilen har opplevd så mye hat. Hvorfor en 20 år nyere versjon av den legendariske Supra forventes å både se og oppleves lik ut, når både utseende og ytelse er begge bra – tenker vi. Altså, bilen er fantastisk. Den går godt, den sitter godt, den er intuitiv, den gir kjøreglede og ikke minst – folk snur seg etter den.

Hadde bilen blitt bedre tatt imot hvis den ikke hadde navnet Supra? Hadde hatet vært borte da? Det ironiske er jo selvsagt at selv med så mye slenging med leppa om hvordan bilen ser ut og samarbeidet med BMW, har de likevel solgt ganske mange av disse bilene. I USA er dette kanskje en av de mest populære bilene for såkalte YouTubere å kjøpe rett og slett fordi de vet at folk vil se disse bilene bli modifisert.

I drifting verden dukker det flere og flere av disse bilene opp både på bane og i garasjene. Selv her i lille Norge har Simen Olsen fått tak i en A90 Supra som han nå bygger drifting bil ut av.

Så la oss tenke litt på hele greia en gang til. Toyota ønsket å lage Supra på nytt, samtidig blidgjøre fansen. Men det er 2019, hvor miljø er et stort faktor innen alle nye biler. De skal bygges så rene og effektive som mulig. Der møtte Toyota et problem, nemlig det å utvikle en ny motor som frir til disse forventningene både folket selv har, men også de politiske kravene. Det ville ta for lang tid, og det ville bli for dyrt. Da dukket mulighetene opp fra BMW med et samarbeid, der BMW allerede har en fantastisk god og sprek motor som også vil en viss grad oppfyller kravene folket og miljøforkjemperne har. Ja, til en viss grad.

La oss si det sånn her. I Japan får du A90 Supra med firesylindret motor fra Toyota. Det er kanskje det eneste alternativet bilen ville fått uten dette samarbeidet. For å kunne levere Supra med en skikkelig god motor med masse effekt, måtte et samarbeid til. Nye Supra slik vi kjenner den ville aldri sett dagens lys uten et samarbeid. I tillegg har BMW veldig mye gode deler og elektronikk, med andre ord nok et godt argument til samarbeidet vi nå ser.

Lik det eller hat det, nye Supra er her for å bli og vi kan med hånda på hjertet si at den oppfylte alle forventningene vi hadde til bilen og litt til. Den er god, ferdig med det!

PS: Om du har lyst på en A90 Supra på dagen, se på Finn.no. Der ligger det nemlig to til salgs i skrivende stund.

Konklusjon
Har du pengene og du digger Supra, ser vi ingen grunn til å ikke satse på A90 Supra. En Toyota i 2019 som gir selv et snev av gleden den legendariske Supra kunne er verdt hver eneste krone.
Vi digger
Linjene på bilen
Brukervennligheten
Kjørefølelsen
Effekten
Balansen i bilen
Vi misliker
Prisen
At vi ikke har en selv!
8.7
Vurdering
Lånt til oss av

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.