Møt personene bak Sviddgummi

Sviddgummi har eksistert siden 2007 og har publisert artikler, bilder og filmer fra en rekke bil og motor relaterte arrangement siden den gang. Alt fra store og mindre arrangementer i Norge, men også i våre naboland og USA. Målet har alltid vært å gi alle mulighet til å oppleve disse flotte arrangementene virtuelt gjennom vår oppsummering av arrangementet. Dette har vært viktig for oss å få til så langt det lar seg gjøre, og vi vil alltid holde disse sakene gratis for leserne.

Men hvem er det som egentlig driver Sviddgummi, som tar bildene eller filmer? Hvem skriver, hvem drifter nettsiden og sosiale medier? Hvem er ansiktet bak saken? Det ønsker vi å få frem slik at vi kanskje kan bli ennå bedre kjent med vårt publikum.

Carl Bronken

Carl er mannen (den gang guttungen) som fikk en visjon for å starte denne plattformen for å dele sin hobby som den gang var kun å ta bilder. Han elsket å dokumentere alt som var moro eller fint, men det var ikke nødvendigvis motorsport som var den største driveren. Han fikk sitt første kamera i 2000 (enkelt Olympus 1.3MP kamera) som han pekte mot alt og ingenting. Å ta bilder var moro.

Jeg hadde alltid likt å ta bilder med engangskameraer og analoge kameraer som både faren min hadde men også bestefar. Å låse et motiv var fasinerende for meg.

Han brukte dette kameraet så lenge det fungerte, og etterhvert så hans foreldre at fotografi var noe han virkelig elsket å drive med, så de kjøpte et nytt kamera til han som var en Canon EOS 350D. Det var her interessen begynte å vinkle seg mot bil, da flere og flere av hans venner ble innvolvert med bilmiljøet og tiden for førerkortet nærmet seg.

Jeg husker godt jeg møtte Kim Olsen og Thomas Pryerdalen som begge var veldig kjent i bil miljøet i Grenland. De drev Psycho-Tuning og var kanskje spesielt kjente for å alltid importere Nissan Skyline til landet og cruise rundt med disse.

Carl ble kjent med disse to og sakte men sikkert ble han noe innvolvert med både bilbygging men kanskje ennå viktigere for han – motorsport.

Jeg ble fortalt historier om motorsport som både Kim og Thomas kunne smile og le av mens de fortalte. Jeg hørte snakk om å ha arrangementer her lokalt med drifting, og jeg fikk høre om Gatebil og DHB.

Kort tid etter hans nye vennskap med disse to karene ble han introdusert til andre personer i miljøet. Han hadde allerede vært på Gatebil èn gang, men fikk så innpass som presse. Det var her alt startet. Han kom seg på banen, fikk dokumentert kjøringen og oppdaget raskt at han måtte ha en plattform for å kunne dele disse minnene. Han hadde lenge drevet på med forskjellige nettsider, deriblant en fiasko av en nettside – Grenland Gatebil. Men så kom navnet som har vært til den dag i dag – Sviddgummi.

Jeg forstod raskt at navnet kunne bli sett på som «harry» eller useriøst, men jeg visste at all motorsport har «svidd gummi» til felles og håpet på at navnet ville bli husket og kjent så lenge jeg holdt fokus på å drifte nettsiden og hele tiden holde den oppdatert med innhold som kun var fra meg selv – og andre som ville hjelpe meg underveis.

Sviddgummi har siden den dagen hatt flere hjelpere både i Norge og i utlandet, men først i 2014 fikk Sviddgummi sin nye partner som er like engasjert som Carl og er med til den dag i dag.

Det jeg kan si er at uten den hjelp jeg har fått de siste årene, motivasjonen og støtten fra både kjæreste, venner og familie ikke minst faktumet at min kjæreste er like stor del av dette som jeg er – ville jeg aldri klart å holde på så lenge. Sky is the limit!

Erica Kristiansen

Sviddgummi ville ikke vært i nærheten av hva det er i dag uten Erica. Sviddgummi er en liten familie, og faktisk er hun kjæresten til Carl, men er ikke involvert med Sviddgummi grunnet den statusen. Lenge før Carl og Erica møttes hadde hun vært fan av Sviddgummi.

Jeg husker godt at jeg leste artiklene på Sviddgummi og så på bildene. Jeg hadde en håndfull med nettsider jeg leste daglig, og Sviddgummi.no var en av de. Jeg visste at Carl drev med Sviddgummi.no men ble først kort tid før vi møttes oppmerksom på at det var han alene.

Hun er oppriktig interessert i bil og motorsport, og har et utrolig øye for detaljer.

Jeg husker at jeg ble introdusert til veteranbiler og bilblader når jeg var ti år gammel, og det første jeg tenkte var at jeg skal lære meg å kunne tegne disse bilene. Den naturlige utviklingen av dette var at jeg oppsøkte bilmiljøet.

Hun er veldig flink til å skrive, være kreativ med bruken av ord og bilder, og gir seg ikke før hun fanger øyeblikket hun har planlagt. Hun er en uvurderlig ressurs for Sviddgummi og på mange måter team sjefen. At hun ble en del av Sviddgummi er nok hele grunnen til at nettsiden lever i beste velgående den dag i dag, og at vi har fått et godt rykte i vår verden.

Hjernen min er visst koblet slik at at jeg er veldig detaljebevisst, jeg legger veldig lett merke til endringer. Jeg liker å si «the devil is in the details».

Hun står bak mye av filmene du ser på nettsiden og sosiale medier i dag som en dyktig videograf og en veldig engasjert og dyktig partner in crime. Hun er med på alt som Sviddgummi dekker og har fingeren med i spillet på hvordan historien blir fortalt. Det er viktig for henne at vi alltid viser ting slik det er, og hun brenner veldig for at sjåførene for lik publisitet. Med det mener hun at en ny sjåfør skal få lik publisitet som en veldig kjent og erfaren sjåfør. Dette er en rød tråd i måten vi forteller våre historier på. Hvis du er på banen, skal vi vise deg frem.

Jeg er en ærlig person og vil alltid at man skal se det hvordan det er. En historie er ikke alltid et glansbilde og vil alltid at man får frem hele sanne bildet.

Erica ble smått involvert når Carl og henne møttes i 2014, men ble virkelig med i 2015 på å drifte Sviddgummi og utvikle det videre og fremover. Hun har en super øye for detaljer som nevnt før, og hun er en daglig leder i arbeidslivet, så å bruke sin kunnskap og lidenskap for driften av SG faller henne veldig naturlig. En ressurs Sviddgummi ikke kan være foruten og hvis man vil gi Sviddgummi et ansikt, er det Carl og Erica som er de to driverne av SG.

Jeg er et arbeidsjern og bruker veldig mye av min tid på jobb, og ville være litt i kulissene de første årene med Sviddgummi så jeg ikke ble sett på som en pluss en. Jeg ville videreutvikle meg selv for å se at jeg faktisk kunne bidra med noe og levere resultater. I 2017 kjøpte vi et videokamera hvor jeg fikk utfoldet meg kreativt. Jeg så fort at det jeg gjorde ga gode resultater og innså da at dette er moro og at jeg ville gjøre dette mer. Jeg visste at jeg alltid fikk tilliten til å prøve på dette, men måtte overbevise meg selv at jeg kunne levere gode nok resultater.

Vi er flere

Selv med to personer som brenner så mye for det Sviddgummi er som Carl og Erica, ville det vært umulig å ha den store deknings evnen vi har uten hjelp fra andre. Når Sviddgummi er på de større arrangementene, er vi gjerne flere fotografer og videografer på stedet. Gjennom årene har vi hatt mange hjelpere, men de siste årene har David Brubakken vært en fast del av teamet som videograf. Før han har vi fått god hjelp av Thomas Kraus på flere arrangementer, i tillegg til Kjetil Pedersen Strøm og Thomas Husevik. Det er også flere bak kulissene som har bidratt med litt av hvert gjennom årene, og hver å en av dere er satt utrolig pris på!

David Brubakken

David er en livlig person som du ofte vil se overalt ute på banen med videokamera. Han har få sperrer så han gjør hva han må for å få klippet sitt. Det er ikke mange oppgaver han ikke tar på seg, og vi setter utrolig høy pris på det han leverer som en del av Sviddgummi.

Han hjelper til med det han kan, og i mange tilfeller bidrar han med ting han ikke har fått beskjed om som alltid er en veldig god egenskap. Hans hjelp gjør det lettere for Sviddgummi å levere en helhetlig gjengivelse av arrangementet vi har vært på – som igjen gir deg som leser/seer et korrekt inntrykk av hvordan det var å faktisk være tilstede.

Gjennom årene

Det er altså 15 år siden Sviddgummi kom til å bli en nettside, publisert for en hver å se. Med lite planer for hvordan vi skulle utvikle oss, vokste navnet sakte men sikkert både på banen og på nett. Vi fikk en god del følgere på sosiale medier og fikk etterhvert foten inn hos forskjellige aktører i- og utenfor norges grenser.

Vi har vært presse på de fleste arrangementer i Norge i åresvis, og har ingen planer om å gi oss med dette. Å være tilstede med sjåførene og publikum, venner og familie er en fantastisk opplevelse. Men vi har også vært så heldige å kunne teste forskjellige biler gjennom årene fra både forhandlere men også direkte fra merkene. Toyota har latt oss låne A90 Supra når den ble lansert, Møller har lånt oss flere biler gjennom årene og Ford har de siste årene vist oss enorm tillit. Det er ingen grenser på hvordan man skal utvikle seg, men for oss handler det aller mest om å gjøre ting litt annerledes, litt unikt men alltid gøy.

Det er den røde tråden gjennom Sviddgummi sin historie, nemlig å ha det gøy. Uten moro og trivsel er det ingen vits i å drive slik vi gjør. Ha i bakhodet at Sviddgummi har aldri vært en jobb uten lønn. Alt vi gjør går av vår egen fritid og våre egne lommebøker. Det er gratis å lese våre artikler og se våre filmer, og du kan i de fleste tilfeller bruke bildene våre gratis så fremt vannmerket beholdes på bildet.
Derfor setter vi så enormt stor pris på de som har støttet oss økonomisk gjennom årene. Syse som har sponset serveren til Sviddgummi i mange år, og alle arrangører som lar oss komme inn til dekket bord. De av dere som har kjøpt klistremerker fra nettbutikken vår og de av dere som betaler for bildene selvom vi ikke forlanger det. Det er synd at penger er så viktig, men dessverre er det vanskelig å kunne gjennomføre alt gratis. Ha i bakhodet at Sviddgummi er en fulltidsjobb ved siden av våre andre lønnede fulltidsjobber.

Men ikke tro at nettsiden noen gang vil koste penger å bruke, at artikler blir sperret bak en betalingsmur eller at du må kjøpe filmene våre. Det skal vi ikke la skje. Sviddgummi er åpen for alle og vil alltid være det!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.