Gatebil er symmetrisk med moro. Sverige betyr ofte også moro, så hva kunne vi forvente fra Gatebil Mantorp tror du? Vi besøker Gatebil Mantorp for første gang på flere år, og her er historien vår.
Som alle andre nordmenn går dagene til jobb, mat, avslapping og litt sosialt kos. Det gjelder oss også. Men så fort det nærmer seg Gatebil, begynner hjerterota å slå litt hardere. Ikke fordi det er noe negativt, men fordi vi gleder oss. Det er et høydepunkt hver gang, og ekstra mye gledet vi oss til å besøke Gatebil i Sverige for første gang på mange år. Så her er vår reise til Mantorp Park.
Turen begynte på torsdag etter arbeid. Det vil si at reisen gikk hjem, og planleggingen begynte. Vi har alltid mye som skal pakkes med når vi besøker Gatebil. Alt fra utstyr til det vanlige. Egentlig var planen å kjøre opp rett etter arbeid, men fordi det er en 7 timers kjøretur, og porten stenger 23:00, så vi ingen poeng i å reise så langt for så å sove på utsiden av porten. Derfor brukte vi torsdagen på å pakke og planlegge, samt. gjøre en liten jobb for Autostrada.
Men så er det plutselig fredag, og det betyr avreise! Bilen er ferdig pakket kvelden før, så det er bare å kaste seg i bilen og kjøre mot grensen som om både bil og diesel var stjålet. Med andre ord satte vi cruisecontroll på og kjørte i vei.
Utrolig nok var trafikken lett hele veien, bortsett fra i Gøteborg som bildet under viser. Vi møtte på Henrik Oulie i sin BMW E46 M3 her, og klarte å ankomme Mantorp før han (he he).
Men der har du det, en veldig lang kjøretur men som absolutt er verdt det når vi ankommer banen. Det spesielle er at Mantorp Park helt plutselig blir synlig langs motorveien når du kjører dit. Med mindre du er kjent der, blir du tatt litt på sengen når du ser blårøyken velter utover motorveien. Men samtidig tenker du «hurra!».
Et av de første synene vi får er denne mega kule gamle Toyota med SR20det motor under panseret. Hvis du ikke visste det, er det motor fra blant annet Nissan s14.
Innvendig var stilen fulgt til punkt og prikke og vi godkjenner dette bygget med høyeste karakter.
Vi ankom Mantorp Park rundt 18:30 og rakk akkurat å hilse på gutta i teamet (Psycho-Tuning) før Andre Olsen skulle ut for å kjøre kvalifisering til Svenske Sladden.
Det som er litt ekstra spennende i år er at TV2 følger teamet gjennom sesongen og blir å se på neste sesong av Gatebil på TV2 Zebra. I bildet over ser du Kim Olsen og Vidar Jensen blir filmet mens de diskuterer kjøringen de ser.
Vi kan huske fra sist vi var på Gatebil Mantorp at det var utrolig mye mennesker der. Ser ut som dette ikke slår feil i år heller.
Selv funksjonærer har enorm glede av å se på kjøringen. Derfor skal bilder ut på Instagram og på Facebook Live.
Denne gale sjåføren i sin veldig tøffe GT86 kjører hardt og stil, helt uten tvil – tvi tvi. Mye bra dyrkbar jord her, så kanskje han gjør svingen klar for litt potatiser.
Sant skal sies, det var bra kjørt. Mye røyk velter ut av hjulbuene mens han presser bilen gjennom svingen sidelengs.
Alvin Lægreid var endelig å se på banen igjen, og han kjører som han er kjent for – nemlig litt vel hardt. Antilag systemet er aktivt og det putrer og smeller mens turboen leverer alt den kan hele tiden.
Norge er godt representert her i år, og Emil Bogen ønsker seier.
Vi lurer på om denne karen har blitt inspirert av tidligere drifting sjåfør Ole Andre Engesveen. Da handlet det altså om å flytte på mest mulig grus til en hver tid mens man lå på 25000rpm sidelengs gjennom svingen som om haien fra Jaws forfulgte deg.
De galen finnene var også på plass. Jaws, finner – no pund intended. Men toget kjører på, og vi mener at bilen ser friskere ut nå enn noen gang.
Fredrik Sjødin viser frem sin nye 2-serie BMW driftebil. Vi har sett bilder av bilen tidligere, men fytti så tøff bilen var på ekte.
Dette er første gang vi ser en Nissan twerke baklengs gjennom svingen, og det gikk – nesten. Du kjære sjåfør skal absolutt ha applaus for forsøket, fordi dette var tøft!
Vidar Jensen er teamets nye modell for blader som PlayDrift Magazine. Med sine kule Spy+ solbriller, nyter han hvert eneste minutt på Gatebil – bortsett fra akkurat dette minuttet kanskje.
Her er vår utsikt mens vi venter på bilene skal drepe dekkene sine rundt svingen. En veldig rask bane som byr på mye action.
Men det er på tide å flytte på seg. Mens vi går gjennom folkemengden, dukker denne Volvo Amazon opp midt i smørja. For et vanvittig bygg!
På kvelden var solnedgangen fantastisk, og en perfekt anledning til å ta en shoot av Andre Olsen og hans Hyundai Veloster driftebil.
Når det er sagt, var det ikke alltid like lett å ta bilder uten at masse folk skulle se på bilen. Men det kan vi forstå, og det er bare gøy å høre folks meninger om bygget.
Så da var dag èn over, og det er tid for å grille litt og ta seg noe godt å drikke på. Vi er imponert hittil!
Lørdag
Så kom lørdag, dagen hvor barna får litt ekstra godteri til barne tv, og vi får gleden av drifting hele dagen!
Når vi kommer bort til Psycho-Tuning, holder de på å klargjøre bilen for banen. Det innebærer å fylle drivstoff, sjekke oljer og vann, samt. bytte dekk og sjekke lufttrykk.
Rune Iversen er mentor og spotter for Andre, og dette er et forhold som ser ut til å fungere godt. Vi syns dette er spennende å se hvordan alt fungerer fra sidelinjen samtidig som vi lever midt i dette.
Far og sønn, Kim og Andre. Viktig med frokost og drikke før dagen begynner.
Men du dæven så tøff bilen har blitt! Legg også merke til at Andre har fått ny kjøredress. Hvis du lurer på fargene, ble den bestilt før vi visste hvordan Hyundaien skulle se ut.
I mens gutta gjør seg klare for banen, tar vi en runde og ser i depot. Det er så mye tøft her, så utrolig mye tøft.
Gatebil har det også ganske bra i teltet sitt, men husk at de jobber 24 timer i døgnet under hele arrangementet. Trivsel er viktig, og vi applauderer teamet til Gatebil!
Denne Camaro har du nok sett før. Torger fra Sandefjord og hans team drifter denne sinnsyke 1000+ hk rakett i Gatebil Extreme serien.
Men vi må si at det var et par biler vi ikke har sett stort til før, som denne lille tassen.
Kenneth Moen kjører Lamboen til Radni – Brian James Trailers Lamborghini.
Så har du Lancia LaSupra kjørt av Peter Pentell fra Sverige. Du så kanskje bilen kjøre på Goodwood sist helg?
Når vi kommer tilbake til teamet, står Bilsport opptatt med Andre. De tar bilder av han og bilen for det som ryktes å være en forsidesak om bilen.
I mens vi ser på shooten, kommer denne 200sx inn fra banen – dessverre på flakbil. En litt hard smell har muligens satt en tidlig stopper for helgen for denne karen.
Men vi kan ikke stå stille alt for lenge, og vi tar oss en runde. Så finner vi denne Corvette, som nesten ser ut som en Rocket Bunny Corvette ?!
Så var det en gammel Volvo, med en gammel Volvo på hengeren. Det er mer å fortelle enn som så, men dessverre kan vi ikke den. Tips oss gjerne.
Svensker, de er så.. Svenske. Neida, gøy skal man ha!
Okai, vi sa gøy – ikke galskap. En bakhjulstrekk Saab driftebil – med skilt?
Team foliering4You satser hardt, og det går nesten galt. Nesten.
Bogen, du må være sinnsyk i fredagstrafikken når du kjører sånn her.
Vi liker at det har kommet flere og flere «vanlige» biler på banen. Litt hjemmemekk med budsjett. Det er alltid gøy å se på!
Honda Civic Type-R med riktig sjåfør betyr raske rundetider. Denne lille tassen var rask!
Deilig, bare helt deilig. Audi kunne virkelig lage noen vakre biler i sin tid.
Men rumpa på LaSupra er som å.. Vel, husker du da du var liten og skulle se på MTV? Ikke for musikkens skyld men for de dristige musikkvideoene? Vel, sånn er det å se på denne bilen.
Unektelig er Lotusen til Kai Roger Bakken i samme kategori. Bilen ble virkelig bra med litt farger på bilen.
Når vi ser Andre kjøre raskt rundt banen, for å varme opp motor, så tenker vi «kunne den fungert bra på rundetider også montro?».
Det tenkte vi ikke om denne BMWen. Mister, du bommet litt her. Men kult var det!
Så har vi nok en gal finne. En Scion kassebil med bakhjulstrekk, altså en kassebil driftebil. Eller Postmann Pat.
Godt å se deg på banen igjen Lasse Tonby. Vi liker fargen!
Hvordan kø på Gatebil ser ut? Det ser faktisk episk ut.
Se her folkens, se nøye. Der, der er taue stroppen.
Så kommer Andre, denne gang med røyk etter seg. La det være sagt, forstillingen har ikke vært helt bra hittil men gutta har funnet en løsning til Julitreffet. Da vil du se bilen med mye mer vinkel og mer røyk.
Mantorp Park – her har vi itte mer diesel.
Banebil, banebil, banebil så kommer den gale vinterbilen som lager mer røyk. Dette minner oss om gamle Gatebil.
Dette minner oss om Skjærtorsdag. Men vi klager ikke, dette er jo trossalt gøy og det skaper liv.
Check that ass! Vi kaller denne bilen for Tina.
«Jeg har så lang Volvo». Tenk så mye Dj Smaaland blir spilt i denne limoen.
Men useriøst er det overhodet ikke inni denne Lamborghini. Å nei du, her snakker vi ekstremt raske rundetider.
Teamet til Torger slapper av etter en vellykket tur på banen. Bilen er rask, ingen tvil om det. Og det er sjåføren også. Men vi kan skryte av at vi kjørte fra lastebilen deres på hjemturen.
Garcia i sin BMW E30 DTM bil kjører raskere og raskere for hver gang. Dette er et navn å huske.
Ringnes har du forvillet deg helt ute her? Det er bra, alltid moro å se denne flotte GT86 lage røyk på Gatebil.
Vi svinger av da og slapper av.. Nei er du gal tenker Andre, han ser jo faren sin med telefonen så da må det røykes.
Sånn ja, nå begynner det å ligne noe!
Dude, wheres my car?
Rart hvor ofte det er grus i samme bilde som Waagaard. Men denne gang var det ikke han som flyttet på den.
En råtass av en Volvo røyklegger banen. No limits!
For en fantastisk refleksjon!
Er det feil å tro at Saaben har BMW drivverk?
Igjen, refleksjon. We love you, glass!
Toyota Corolla AE86 med en halv vinge.
Igjen er det en Volvo som røyklegger mest. Ligger det noe i det?
Denne BMW leste setningen over tydeligvis.
Men så trumfet denne Volvoen med blårøyk og wastegate flammer.
The chainsaw man! Du er en showstarter.
Vi ser E92 M3 fra tid til annen her hjemme, men det er gøy å se hvor godt disse bilene virkelig er med riktig sjåfør. Fytti så fort han her kjørte.
Så har du disse showbilene som også kjører raske runder. Det er noe med svenskene. Og vi liker det.
Skulle tro det var rumpa til et jagerfly.
Søndag
Så var lørdagen ferdig, og det ble seint. Ja, vi er ærlige. Men nå er søndagen her og det er meldt sol. Nå er vi klare!
Dessverre begynte dagen hardt for noen. Denne bilen lå i twin da den helt plutselig skiftet retning og fikk rett i muren. Om bilen kan repareres vet vi ikke, men heldigvis gikk det bra med sjåføren og passasjeren.
Det var mistenkelig mange veldig fokuserte blikk på morningen. Men var de ekte? La oss se.
Utrolig mange biler klare for å slippes løs på banen, dette må jo bare være bra. Og som lovet, her kommer sola.
Allerede nå ser vi at satsingen er høyere enn gårsdagen.
Rescue bilene har vel allerede nå kjørt mer enn både fredag og lørdag til sammen.
Men på søndager har folk ofte en litt annen mentalitet. Man tenker at man har kjørt hele helgen, så nå skal man gi alt.
Du ser også at sjåførene kjører mye mer enn tidligere dager. Joakim lager show som alltid.
For å klargjøre hva du ser på her. Røyken kommer ikke fra dekkene, dette er fra eksosen.
Noen som sa ekstrem Amazon? Ikke? Vel får deg briller.
Fredrik Sørlie, godkjenner du?
McLaren 12c er ikke noe vi ser hver dag. Vi har sett en i Norge tidligere, og det er egentlig det. Så dette var en spennende spotting.
«Å som jeg hater den grusen, nå skal den få svi!».
Overhodet ikke et normalt syn. Er dette gamle «politibil driftebilen» vi så her noen år siden?
Hvem sa at ikke drifting er vakkert?
Det er tross alt slik skyene lages.
Skjønner du? Og så fantastisk bra bilen til Joakim Johnsen ser ut. #driftmonkey4ever
Noen ganger må vi jobbe oss mellom en skog av fotografer. Noen ganger ser det kult ut å stå bak dem.
Skogsby er en svensk mester i drifting, og her ser du hvorfor.
Publikum blir gale når noen kjører veldig bra.
De blir også gale når det går galt. Her snakker vi låsing av styringen i langt over 100km/t som førte til at bilen gikk rett ut.
Men skadene var små og Joakim fornøyd som alltid.
Waagaard har i år bestemt seg for å drepe så mange fangere som overhodet mulig. Det er 2/5 GB treff hittil hvor du har lykkes i det.
Om du ikke så det, dro Ringnes av også rett bak Waagaard. Det gikk ganske så bra.
Vi sniker oss bort for å kjøpe vann og is (det ble varmt), så kommer denne Golf MK1 limo tuslende med folk hengende ut. Only in Sweden.
Sett denne BMW E34 på Oslo Motorshow? Vel nå har vi sett den på banen. For en bil!
Og for en satsing fra alle denne helgen.
Vi er oppriktig imponert over ferdigheten til sjåførene i år, det er tydelig løft fra 2015 til 2016 her i Skandinavia.
Sorry Joakim, men det som skjer på Gatebil blir ikke alltid der.
God vogna skal rekke det. Tror du han rakk det?
Skogsby kjører veldig stabilt hele helgen og lager mer enn nok røyk.
Hvis du noen gang har lurt på hvordan det filmes driftebiler på Gatebil, kan du se her. Nissan Nismo 370z filmbil følger tett.
Nå begynner det å bli få folk igjen, det er trossalt bare minutter igjen av årets Gatebil Mantorp sommerfestival.
Så vi skyter det vi kan av bilder før avreise.
Og sjåførene bruker det de kan av dekk. Mindre vekt på hjemturen vettu.
Det var da voldsomt hvor sinna folk skulle være på grusen i år da.
Mr. Saab, well done.
Okai, dette.. Altså.. Atte.. Ja.
Only in Sweden finner du drifteskole med biler vi antar ikke er bakhjulstrekk?
Uansett, vi er skikkelig gira over å reisen vår til Gatebil Mantorp og vi skal se an mulighetene for å besøke september treffet i Sverige også. Dette var et skikkelig bra arrangement.
En super stor takk til Psycho-Tuning (Kim Olsen, Andre Olsen, Vidar Jensen, Rune Iversen) for turen og at de alltid tar oss i mot med åpne armer. Vi gleder oss til neste reise med dere i Juli.
Vi skal forsøke å få ut alle bildene på Sviddgummi på Facebook når materialet er ferdig gjennomgått.
Takk alle for en fantastisk helg i Sverige!