Bremseskiver – livsviktig!

De aller fleste av oss som kjører bil, bruker bil som ren transportmiddel uten å faktisk forstå viktigheten av komponentene på bilen. Har du noen gang tenkt på hvor mye hardt arbeid bremsene på bilen din gjør hver eneste dag? For hver gang du skal senke farten, ikke minst stoppe for en hindring eller kanskje ennå verre – unngå en ulykke. Bremsene på bilen din holder deg og andre trygg. Men vet du så mye om bremseskivene eller hvordan du skifter dem?

Det er mange måter å teste bremseskivene på. Det er også følelsen av bilen du må legge merke til som kan fortelle deg at det er på tide å skifte bremseskiver. Hvis du kjører i høy hastighet (f.eks 80 km/t) og bremser lett og da opplever vibrasjoner i rattet, kan det tyde på at bremseskivene er skjeve og må byttes.

Bremseskiver har også en oppgitt minimum tykkelse. Dette kan du måle ved å ta av hjulet og måle tykkelsen på bremseskiven med f.eks skyvelære. Bare ha i bakhodet at om skiven har slitekanter, vil du måle feil med skyvelære. Mye slitekant på skiven (at bremseskiven er tykkere helt ytterst fremfor noen mm lenger inn) er også en god måte å tyde om bremseskiven trengs å byttes.

Ikke alle liker å jobbe på bilen sin selv, men du kan lett spare en liten formue på å bytte bremseskiver selv. Du begynner med å jekke bilen opp og sette støttebukker under bilen på angitte punkter for din egen sikkerhet. Så skal selve hjulet av. Sett bilen gjerne i gir men ikke bruk håndbrekk særlig om du skal bytte bremserbak da du ikke vil få bremsecaliper av med håndbrekk på.

Bruk gjerne rustløser på alle skruer og bolter du skal fjerne. Vi anbefaler at du søker opp biltypen din på YouTube for en videoreferanse til den jobben du skal gjøre om du ikke har gjort det før selv.

Hvis skruene har rustet godt fast, vil rustløser hjelpe deg. Du kan også bruke en hammer og slå på de. Trykket kan være nok til at rust slipper tak.

Bremsecaliper og bremseklosser må av. Du kan løsne to større bolter i bakkant av caliper for å ta hele av fra bremseskiven samtidig. Husk å ha noe å henge caliper fra eller noe den kan stå på uten at den legger press på bremseslangen!

Skru ut skruen som holder bremseskiven på plass. Det er oftest èn skrue.

Nå kan du montere din nye Brembo bremseskive. Her reverserer du prosessen for demontering. Husk å bruk nye skruer som medfølger bremseskiven og gjør alt godt og rent før montering.

Brembo bremseskiver er anerkjent for kvalitet og holdbarhet. Du vil ikke ta noen sjanser på denne viktige komponenten på bilen din. Brembo bremseskiver er tåler mye temperatur og kjøles ned fort.

Hvis du for eksempel kjører en VW eller Audi, vil ofte en bremseskiver Brembo 25mm passer for slike merker. Disse skivene er innvendig ventilert som sørger for å holde bremseskiven avkjølt selv under krevende forhold. Jo varmere bremseskiven blir jo mindre bremseeffekt får du. Derfor anbefales Brembo 25mm belagte innvendig ventilerte bremseskiver. I tillegg til alt dette har Brembo bremseskiver en spesiell formula i produksjonen som fører til at bremseklosser ikke slites ut for raskt.

Tidligere nevnte vi på minimum tykkelse av bremseskiver. Disse 25mm Brembo bremseskivene har en minimum tykkelse på 22mm. Det vil si at når skiven slites ned til under 22mm, er det på tide med nye. Disse skivene passer perfekt til biler som eksempel Audi A3, Seat Leon, Skoda Octavia og VW Golf, Beetle, Caddy m.m.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.