Carl Bronken

Så fikk vi storebroren, Ford Mustang GT

Ford Mustang GT er ikke hverdagskost for nordmenn, noe vi raskt fikk erfare når vi testet bilen rundt i landet. En fantastisk bil som overrasker på flere nivåer!
Kvalitet
9.5
Komfort
8.5
Sportslighet
9.5
Pris
6.5
Forbruk
5
SG Faktor
9.5
Leser urdering2 Vurderinger
10
Fordeler
Fantastisk utseende
Nydelig motor
Fabelaktig chassis
Ulemper
Noe tam eksoslyd
Litt restriktive valgfrie racingseter
Veldig dyr grunnet norske avgifter
9
Av Totalt 10

Drøye to år siden fikk vi teste nye Ford Mustang 2.3 EcoBoost fra Ford Norge i en uke. Dette var en bra bil som var både sprek, dynamisk og veldig pen. Nå fikk vi muligheten av Ford Norge til å prøve storebroren, nemlig Ford Mustang GT. Se hva vi syns om dette beistet!

Til å begynne med kan vi fortelle litt om forskjellene på Mustang med EcoBoost motoren og Mustang GT. Til å begynne med har Mustang GT en 5 liters V8 motor med den klassiske dundrende tomgangen og skrikende akselerasjonen. Den har 418 hestekrefter og 524nm, mens EcoBoost utgaven har en 2.3 liters firesylindret motor som yter 314 hestekrefter og 432nm. Det er også andre forskjeller som eksempelvis bremser, men utseendemessig er det omtrent kun GT og 5.0 emblemene som skiller bilene.

Det skal sies at når vi fikk låne den første Mustangen med EcoBoost motoren var den lakkert i en veldig normal rødfarge som var veldig pen på bilen. Men den skilte seg kanskje ikke alt for mye ut. Når vi ankom Ford Autoco AS i Ski for å hente beistet, så vi raskt at denne Mustangen hadde en veldig spesiell farge som kom til å skrike «se på meg».

Som du ser har vi fått låne denne bilen midt i den kaldeste perioden av 2017/2018 vinteren med temperaturer på -15 omtrent hver dag. En utfordring for oss å ta bildene, men ikke et eneste problem for denne sterke Mustangen.

Det var en direkte overraskende opplevelse å kunne kjøre en bil på 1.600+ kg med over 400 hestekrefter levert av en tung V8 i fronten på snøen. Det som vi forventet ville være en utfordrende opplevelse var ingen problem i det hele tatt.

Ja – bakenden vil ut, men ikke nok til at det er skummelt. Antispinn og antiskrens systemene på bilen gjør en utmerket jobb med å holde bilen plantet på underlaget, men Ford har gitt deg muligheten til å ha det gøy med bilen også.

Apropos bakenden, hva er det å ikke elske bak her? Du har designelementene som skriker Mustang. Utformingen av lyktene, bakskjermen, GT emblemet. Det er ingen tvil om hva dette er, og kanskje derfor står det ikke Mustang her?

Vi digger diffusoren som er lakkert i bilens farge. Det samme var er det på alle Mustangene såvidt vi vet, men likevel et element som tar seg godt ut på denne type bil. I midten rett over diffusoren finner du ryggelysene og tåkelyset. En pen distre plassering som på en måte bidrar til en mer sportslig utseende.

På hver side finner du et eksospotte med en nogenlunde alminnelig eksosstuss. Vi mener at kanskje GT burde hatt noe litt mer vilt bak her, som forøvrig er tilfellet på nye 2018 modellen av Ford Mustang GT der de har to eksos stusser på hver side.

Så hva finner du under panseret på en Ford Mustang GT? Jo her skal du få se og lære.

Dette er en åttesylindret V-motor på fem liter (4951ccm) som produserer 418 hestekrefter ved 6.500rpm.
Dreiemomentet er på 524nm ved 4.250rpm. Dette betyr at motoren er en turtalls-motor, at du må litt opp på turtallet for å virkelig få ut all energien denne motoren produserer.

Bilen har en egenvekt på 1.651kg. Bilen er 4.784mm lang, 1.916mm bred og 1.381mm høy.

Interiøret er upåklagelig i våre øyer. Her også er det typiske Mustang trekk, men akkurat nå skal vi fokusere på setene. I vår testbil er bilen utstyrt med Recaro racing seter. Disse har enorm sidestøtte som holder deg plantet godt fast under ivrig kjøring.

Du må ha i bakhodet at hvis du skal kjøpe en Mustang med disse setene, vil du miste noe av beinplassen bak hvis det betyr noe for deg. Det er ikke all verdens plass bak der fra før, og ennå mindre blir det med disse setene. Når det er sagt, ville vi absolutt valgt bilen med disse setene.

Vår testbil har en del ekstrautstyr, faktisk til verdi av over 40.000 kroner. Blant annet har den Sony navigasjonspakke og Pro premium lydanlegg. Dette vil vi utdype litt.

Ford Mustang med pro premium lydanlegg er virkelig noe vi absolutt ville valgt ved kjøp av en Mustang, om det er EcoBoost eller GT. Dette betyr nemlig at bilen har hele 12 høyttalere rundt om i bilen. I tillegg er det subwoofer i høyre hjørne bak i bagasjerommet som bidrar til enormt mye bass om du så velger det. Ja vi vet, med V8 så har du all lyden du skulle ønske deg foran under panseret – og det er korrekt. Men hvis du opplever en tur som vi gjorde, med mye tid i omtrent stillestående trafikk så kan det være veldig okey med litt skikkelig lyd fra stereoen.

Forøvrig heter dette systemet Shaker Pro, m.a.o ligger bassen i navnet.

Bilen er utstyrt med Ford sitt Sync system som lar deg blant annet koble opp telefonen med Android Auto eller Apple Carplay systemene. På den måten kan du synkronisere bilen med telefonen din og få lest opp tekstmeldinger, ringe folk eller åpne eksempelvis Spotify direkte på skjermen fremfor å (ulovlig) holde på med telefonen din. Dette systemet fungerer veldig bra og vi fikk koblet til vår Huawei Mate 10 Pro uten problemer.

Du må bruke kabel hvis du vil bruke Android Auto eller Apple Carplay, men bilen er faktisk utstyrt med en kraftig 2.1amp USB utgang som betyr rask lading mens du holder på.

Det innebygde navigasjonssystemet gjør også jobben mer enn bra nok, men vi heller mot å bruke Google Maps eller Waze via Android Auto når vi skal på lengre turer rett og slett for å kunne følge med på trafikken foran oss. Og ja – vi visste ikke om denne funksjonaliteten da vi hentet bilen og endte opp i stillestående trafikk på E18.

Hvis du trodde at bilen er automat, tar du feil. Denne bilen fikk vi levert med manuell girkasse, noe vi syns var perfekt. Men det skal sies at Mustang GT kan du få i automat eller manuell, uten noen stor prisforskjell. Mustang EcoBoost må du betale en god slump med penger for å få med automat girkasse.

Det hadde vært interessant å oppleve denne bilen med automat, men vi føler og tror at bilen er helt perfekt med manuell girkasse. Du skal få en dynamisk kjøre opplevelse, kunne leke deg litt og styre kjørestilen fra A-Å.

Hvis du skulle velge Mustang GT med automat girkasse vil du få den levert med en 10-trinns kasse. Det er mange fordeler med å velge automat, blant annet hvis du skulle brukt bilen hver dag i trafikk eller til og fra jobb. Da er det rett og slett praktisk. Men vi tror at (i det minste i Norge) vil ingen bruke en slik bil som en «daily driver». Du har helt sikkert en annen bil i garasjen som du bruker til å pendle med, rett og slett fordi dette er en bil til langt over en million kroner som fort vil synke i verdi med hverdags bruk.

Clutchen er veldig stram og enkel å bruke. Den er ikke slitsom å bruke, men du merker samtidig at den er kraftig. Vi opplevde plasseringen av pedalen som noe høy, men vi har ikke gjort noen research på om pedalen kan justeres lenger ned.

Selve girkassen var veldig tight og intuitiv. Det var aldri noen problem med å gire raskt og aggressivt. Den er sportslig.

Interiøret på denne Mustangen og på den nye 2018 modellen er relativt like. Layout på dashboard er veldig intuitivt. Det er ingen problem med å forstå hva disse knappene gjør. Eksempelvis har du en bryter nederst til høyre som heter Mode. Her velger du hvilken modus bilen skal være i, eksempelvis normal, bane eller sport.

Til venstre finner du en knapp med bilde av et ratt på. Her kan du velge hvor tungt og responsivt styringen skal være.

Dette er funksjoner som lar deg skreddersy din kjøreopplevelse og kjørestil til en hver begivenhet. Om du skal kjøre på E18 til Drammen, eller skal spise runder på Rudskogen, vil du kunne sette opp bilen for akkurat dette.

Når vi først hentet bilen var det litt nerver til å begynne med, rett og slett fordi dette er en sprek og dyr bil og vi skulle kjøre den på trange veier vi ikke er spesielt kjent på. Men det tar ikke mange minuttene før du føler deg som hjemme her inne. Så fort nervene roer seg, begynner gliset å bli bredere og større. Du hører mer og mer på dundringen fra motoren foran deg, og du trår varsomt litt hardere frem for hver sving du kjører ut av.

Så fort vi kom på motorveien med 110km/t fartsgrense og vi fikk oppleve hvor raskt bilen kommer opp i fart, og hvor enkelt bilen kan kjøre forbi en annen – da skjønte vi hvor spesielt dette er å kjøre.

Vi har selvsagt kjørt andre biler med mye mer effekt, som kanskje er bedre på veien. Men dette er en vaskeekte muskel bil fra USA som oppfører seg eksemplarisk på de forholdene vi utsatte bilen for. Hvem skulle tro at en muskel bil ville kunne bli kjørt som en tysk sportsbil på snø? Det forventet ikke vi, men der tok vi feil.

En opplevelse vi fikk med denne bilen som vi svært sjeldent opplever med biler vi tester var hvor mye oppmerksomhet vi fikk når vi tuslet rundt med Mustangen. Selv med den røde EcoBoost Mustangen vi kjørte opplevde vi ikke dette.

Noen eksempler på dette var da vi hentet bilen og kjørte ut av Ski sentrum. Dette er et område vi antar bilen har blitt sett flere ganger tidligere, men likevel fikk vi tommel opp fra gående i gatene og mange som kikket ivrig ut av sine biler.

Så fort vi kom ut på motorveien så vi tydelig folk vippet opp telefonene sine for å ta bilder.

Kanskje den mest spesielle situasjonen var da vi ankom Porsgrunn hvor en stor gjeng med ungdommer stoppet oss midt i veien for å ta bilder og ba oss pent om å ruse motoren. Selvsagt måtte vi trå inn clutchen og ruse opp til 5.000rpm for å få den deilige V8 hylingen frem.

Hvis du leser dette og fikk tatt noen bilder av oss i denne bilen, send det gjerne til kontakt@sviddgummi.no så vi kan tilføye bildene dine i denne reportasjen.

I displayet mellom turtelleren og speedometeret kan du få opp en hel haug av funksjoner, informasjon m.m. Blant annet er det i disse menyene at du kan aktivere line-lock, launch control osv.

Farten vises i km/t og mph. Det står forøvrig «ground speed» i speedometeret som vi antar hinter til at navnet Mustang også er kjent fra flyindustrien.

Line-lock er en funksjon som kun Mustang GT kommer med. Dette kobler ut bremsene på bakhjulene slik at du kan ta en burnout uten faren for å kjøre avsted. Vi testet selvsagt ikke dette da vi ikke ønsker å ødelegge Ford sine vinterdekk, men vi bekreftet at funksjonaliteten er der. Det samme for launch control.

Du kan også få informasjon som sylinderlokk temperatur, innsug temperatur, batterispenning osv. Noe vi ikke fant, og savnet var muligheten til å få opp speedometeret digitalt. Dette er noe du kan i flere andre Ford modeller.

Tidligere nevnte vi at du finner en subwoofer i bagasjerommet. Her kan du se det til høyre. Det vi også ville vise deg var at det finnes praktiske aspekter ved Mustang. Det er faktisk relativt god plass i bagasjerommet, faktisk 408 liter. Og ja – du kan vippe ned baksetene for å utvide dette noe. Det er kanskje ikke bilen du bruker til å flytte med, men å ta bilen på en lang roadtrip ned mot den franske rivieraen ser vi ingen problem med.

Vi vet at noen der ute lurer på hvordan bilen er på bensinforbruk. Det er unektelig noe vi merket de 6 dagene vi kjørte rundt i landet. Vi kjørte faktisk over 100 mil med bilen for å få en skikkelig følelse av bilen på alle tenkelige måter, både på forbruk men selvsagt også hvordan den takler de forskjellige underlagene og forholdene Norge kan by på.

Ford sier at bilen skal bruke 1.35 liter bensin pr. 10km. Det vil si 135 liter bensin på 1.000km (100mil). Vi kjørte ca. 120 mil innen vi leverte bilen tilbake og har fylt ca. 140 liter bensin. Dette er grove estimater, men det betyr et forbruk på 1.16 liter pr. mil.  Sant skal sies, mange av disse kilometerene har vært på motorveien, hvor vi antar at bilen skal bruke mindre. Mustangen har nemlig en veldig tung 6. gir som hjelper bilen bruke mindre drivstoff i over 100km/t ved vanlig motorvei kjøring. Men vi har også virkelig testet bilen ved å dra skikkelig på, kjøre aktivt og teste alle girene på akselerasjon. Det er lite som tyder på at dette tallet er lavere enn Ford sier fordi vi bevisst har kjørt pent. Det ser faktisk ut til at bilen er snillere på forbruk enn du skulle forvente.

Bilen har en 60 liters bensintank, og kan kjøre på 95 blyfri bensin. Med en gjennomsnittspris på 15 kroner literen (under vår test uke) har disse 120 mil kostet oss ca. 1.800 kroner. Ikke verst i det hele tatt for hva dette er.

Co2 utslippet er noe grovt med 299g/km kontra 179g/km på EcoBoost utgaven. Det sies at Mustang GT med automatgir har et noe lavere co2 utslipp enn Mustang GT med manuelle gir.

Over ser du et lite klipp av bilen hvor vi starter den og ruser den litt. Du vil også se hvordan ryggelysene ser ut som vi nevnte lenger opp at sitter i midten ved diffusoren. Dessverre hadde vi ikke med oss vår Røde mikrofon så lyden er noe dårlig, i tillegg til mye gjenklang fra parkeringshuset. Lyden er virkelig veldig dyp og typisk klassisk V8 dur.

Bilen har utvendig belysning som vanligvis er der for å hjelpe deg se underlaget ved døren din når du går inn eller ut av bilen. Vel, på Ford Mustang er dette lyset hovedsakelig kun «for looks» da den ikke hjelper deg å se noe spesielt. Dette er Mustang logoen, den spurtende hesten. Lyset blir sendt fra speilet på bilen og vil da bli med døren ut da du åpner den. Men, en fin detalj på en bil som dette.

Nå som du har lest så langt, kanskje du nå lurer på hva denne bilen koster? Før vi går inn på det må vi understreke at bilen koster det den koster i Norge grunnet norske avgiftssystemer. I andre land koster bilen det vi mener er mer korrekt for denne type bil. Vi har gitt en noe dårlig vurdering av bilen basert på prisen i Norge, men husk at det er KUN her at den koster så mye.

Vår testbil koster rett i underkant av 1.2 millioner (!) kroner. Det alene er sannsynligvis grunn nok til å velge noe annet, men det har ingenting med at bilen ikke er verdt det. I Sverige vil denne bilen koste deg rundt 420.000 kroner, noe vi mener er helt perfekt priset. Faktisk koster en Ford Mustang EcoBoost rundt 700.000-800.000 kroner i Norge, som i seg selv er ekstremt men kanskje bedre akseptert. Det vil si at du betaler rundt 400.000 kroner for fire ekstra sylindrer, 2.7 liter mer motorvolum og drøye 100 ekstra hestekrefter.

Hvis vi hadde gjort denne samme testen i Sverige basert på deres priser, ville vi gitt den fem stjerner på pris. Så takk til norske avgifter for den.

Når alt kommer til alt, og vi ser bort ifra priser, syns vi denne bilen er en fantastisk bil. Vi har aldri testet andre biler i denne kategorien (Camaro, Challenger, Shelby Mustang m.m), så det er litt vanskelig for oss å si hvordan den utmerker seg i forhold til andre biler i samme klasse, men som en bil med mye hestekrefter kan vi si at bilen ligger langt oppe i vår liste over morsomme og gode biler. Dessverre vil vi nok ikke se mange av disse i Norge.

Vår testbil har selvfølgelig vinterdekk og felger montert, men om sommeren har bilen sine flotte blank svarte felger som vi mener fullfører bilen. Skal man tenke fra en kritikers perspektiv, mener vi bilen kunne vært et hakk stivere og lavere. Men dette er ting som er smak sak og alle kan gjøre disse endringene i ettertid.

Fargen på bilen heter Grabber Blue og har en del historie bak seg. Første gang Ford brukte denne fargen var i 1969 og ble veldig populær på Mustang Boss 302 pony. Vi syns dette er en tøff detalj at man kan velge farger med historie i seg fra Mustang æraen.

Tidligere på Mustang hadde du GT emblem bak akkurat som vår testbil, men du fylte bensin bak emblemet. Dette gjør du ikke på disse nye Mustangene. Nå fyller du bensin på førersiden.

Vi har hatt bilen hos forskjellige personligheter innen motorsport og de fleste av dem mener at Mustang GT er bilen å gå for hvis du har pengene. Utrolig nok mener mange at bilen er verdt de ekstra 400.000 kronene, men i realiteten vil de fleste kjøpe bilen med 2.3 liters EcoBoost motor. Bilen er fryktelig god å kjøre, nesten som en tysk bil. Men ikke bli for trygg, slår du av hjelpemidlene så vil rumpa svinge ut omtrent øyeblikkelig ved litt hyppig bruk av gasspedalen.

Vi har gjentatt oss selv flere ganger nå, men denne bilen er en veldig god bil. Det er veldig trist at vi må betale de avgiftene vi gjør i Norge da vi virkelig hadde sett frem til hva tuning Norge kunne gjort med denne. Dessverre er det nok mange år før Mustang GT blir en bil folk her i landet vil begynne å modifisere.

Tusen takk til Ford Norge og Ford Autoco AS for lån av bilen.

Følg med for flere tester fra Sviddgummi.

Bil levert av Ford Norge / Ford Autoco AS

Takk til Ford Autoco AS i Ski for lån av vår test bil.

www.fordski.no

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.