John-Andre Moldestad / Carl Bronken

VW Golf GTE – Miljøvennlig bror av GTI?

Overalt utrolig mye bil for pengene, for å ikke nevne pengene du sparer i lengden på lav forbruk. Uten tvil en miljøvennlig prisgunstig bror av GTI.
Kvalitet
9
Komfort
9
Sportslighet
9
Pris
8
Forbruk
9.5
El.rekkevidde
7
Leser urdering5 Vurderinger
7.7
Positivt
Lavt forbruk
God kvalitet
Avgiftsgunstig
Negativt
Kort rekkevidde på strøm
Litt tung i svinger
8.6
Av Totalt 10

De aller fleste har nok sikkert hørt om VW Golf GTI en eller annen gang i sitt liv, særlig om du har interesse for bil. Men har du hørt om GTE? Det er bilen for deg som vil ha sprek men miljøvennlig bil.

Selvom VW kanskje har vært ute for litt hardt vær den siste tiden med alle avisoppslagene rundt utslipps juks, gjelder dette i all hovedsak dieselbiler. Golf GTE er en hybrid med en liten bensinmotor og en elektrisk motor som jobber sammen for å sørge for at du drar på smilebånda.

Vi har fått låne Golf GTE fra Skien Bil i Skien en hel helg. Denne helgen har vi utnyttet hvert minutt for å virkelig kunne gjengi en korrekt opplevelse av denne bilen. Tur til Oslo for å teste den ut i bysentrum, til Holmenkollen for så til kalde Gaustadtoppen. Her kan vi virkelig fortelle deg hvordan bilen ville vært å eie.

Dette er en bil som vi på forhånd visste ville være morsom å kjøre, med sine 204 hestekrefter og gode kjøreegenskaper. Denne helgen skulle bli travel, men bra.

2Q8A7096

Henting av bilen – førsteinntrykk

Som alltid når vi henter biler for testing, reiser vi til forhandleren og får en kjapp innføring i bilen. Bilen vår blir parkert på Skien Bil for helgen mens vi får en kjapp innføring i hvordan bilen fungerer. Det er ingen hokus pokus med Golf GTE. Det eneste du må tenke på fra tid til annen er å lade den for å bevare batteriene og holde de vedlike. Dette er en plug-in hybrid så du vil aldri oppleve at bilen stopper grunnet mangel på strøm. Men skal du ha all effekten bilen kan gi, vel da må du ha strøm.

Bilen står så flott parkert foran butikken, med ladekabelen plugget i foran i grillen. Da er det bare å vippe ut nøkkelen, låse opp bilen så kan du nappe ut kabelen og plassere den tilbake i ladestasjonen sin. Da er bilen klar for å kjøres avgårde med.

Når du setter deg i bilen er det svært lite som skiller GTE fra en vanlig bil. Det eneste du kanskje vil lure litt på er når du starter bilen. Når du vrir om tenningen, er det nemlig helt lydløst. Bilen startes i e-mode, som er en helelektrisk modus. Du vil også fortsette å være i denne modusen frem til du slår av e-mode eller går inn i GTE mode (vi kommer tilbake til hva GTE mode er). Bilen vil også selvsagt bruke bensinmotoren når den trenger det, enten det er for lading eller effekt.

Golf GTE er relativt lik en GTI å kjøre. Den sitter meget godt på veien og du får god respons fra bilen både når det gjelder effekten men også førlighet fra styringen. Du vet hvor bilen vil.

Teknisk data

Golf GTE kan du vel kanskje si har to personligheter. Den vil nemlig være miljøvennlig men også være sprek. Mange tror at hybrider skal være kjedelige men samtidig tar mange feil. Golf GTE har 204 hestekrefter hvorav 150 av disse kommer fra den 1.4 liters turbomotoren, og de resterende hestene kommer fra den elektriske motoren. Totalt har du 350nm (dreiemoment) å rutte med.

20151129_144132

0-100km/t går unna på 7,6 sekunder – og det stemmer. Du får et lite spark i brystet når du planer gasspedalen ned i gulvet. Videre vil bilen akselerere helt opp til sin toppfart på 222km/t. Ikke galt for en hybrid, hva?

Så hva slags forbruk kan du forvente ut av dette leketøyet? I teorien skal den klare 0,15 liter pr. mil. Det er latterlige tall som er omtrent uhørt i dagens bilverden. Men stemmer det? Vel, flere andre som har testet bilen for forbruk har rapportert forbruk helt nede i 0,19 liter pr. mil. Det er mer enn bra nok ut av en slik bil. Men husk, disse tallene vil variere utifra hva slags kjørestil du har, hva slags veier du er på og ikke minst hvilken årstid du kjører på.

Bilen veier 1524kg som er nesten 300kg tyngre enn tilsvarende 1,4 liters TSI modell med 150 hestekrefter under panseret. Dette kan du merke i svinger da den blir litt tung. Det er et lite minus, men noe du ikke vil legge ekstremt merke til med mindre du til daglig bytter mellom disse to modellene.

Interiøret er en «blå» utgave av GTI. Du får samme stoler som GTI har med god sidestøtte og ekstremt god komfort. Gjennom vår nesten 60 mil lange test opplevde vi aldri å bli sliten i kroppen av å sitte så lenge. Dette er virkelig imponerende, særlig for en bil i denne prisklassen.

Pris fra / testbilpris: 328.700 kr / 393.900 kr
Motor: R4, bensin, turbo + el-motor
Girkasse: DSG 6-trinn
Effekt: 150 hk/5.000 o/min + 102 hk = 204 hk
Dreiemoment: 350 Nm
0-100 km/t: 7,6 sekunder
Toppfart: 222 km/t
Forbruk blandet: 0,15 l/mil
CO2-utslipp: 37 g/km
Lengde/Høyde/Bredde: 427/180/146 cm
Akselavstand: 263 cm
Egenvekt: 1524 kg
Bagasjerom: 272/1.162 liter
Potensiell rekkevidde el-drift / total: 5 mil / 93,9 mil

Følelsen

Om du virkelig brenner for bil, vil følelsen du får av kjøre bilen være viktig for deg. Føler du deg fornøyd med bilen du kjører, føler du at den skiller seg ut fra mengden på den måten du ønsker. Er den god?

Vw-Golf-Gte-rolling

At en bil skal skille seg ut fra mengden trenger ikke å bety at den skal se ut som en eksotisk superbil, eller at den skal lakkeres med selvlysende pastell farger. Men det er de små detaljene som virkelig får en bil til å skille seg ut. Det er de detaljene du endrer på som ingen riktig kan sette fingeren på. Dette kan du endre på de fleste biler selv, men er det ikke et viktig poeng at noe av dette allerede eksisterer på bilen orginalt? Det mener vi.

Golf GTE skiller seg ut, den ser ikke ut som en helt vanlig Golf. Det ser ut som en GTI, men med små detaljer du kanskje legger merke til men ikke riktig registrerer. F.eks har jo alltid GTI hatt røde detaljer eksempelvis i grillen foran. På GTE er alle disse detaljene der, men de er blå. Selv bremsecaliperne er blå på en GTE. Dette er de små detaljene vi nevner på, som gjør det lille ekstra på bilen. I tillegg har GTE samme LED kjørelys som e-Golf har.

Vw-Golf-GTE-rolling-2

Lyden er der, men samtidig er den ikke der. Selvfølgelig er det ingen lyd i e-mode, men vi håpet på at det ville være noe lyd i GTE mode. Her er tingen med at lyden er der, men likevel ikke. I GTE mode får du en frisk motorlyd inni bilen, men alt dette kommer fra en høyttaler. Det høres kanskje meningsløst ut, men så er vi tilbake på ordet følelse. Følelsen du får av å kjøre bilen i GTE mode med denne lille ekstra lyden er viktig. Den bidrar til at bilen blir mer leken, at du selv blir mer leken. Du får i tillegg noe mer fartsfølelse av det. Vi kjørte omtrent alltid i GTE mode under vår test.

I ren e-mode skal du kunne klare opp til 5 mil før du er tom for strøm. Nå har vi testet bilen i slutten av November, som betyr en kald test. Er det kaldt ute, får du ikke til disse tallene. På det beste klarte vi rundt 3 mil på ren eldrift med en temperatur på rundt 0 grader i snitt.

Komfort

Igjen, komfort er det ingen mangel på i Golf GTE. Dette var virkelig overraskende hvor gode seter VW har plassert i bilen. Men det klager vi overhodet ikke på, det eneste er at vi skulle ønske disse setene ble brukt i flere modeller. Her sitter du godt og trygt, med god sidestøtte for de litt ekstra svingete veiene. Du kan sitte lenge uten å føle at du blir sliten.

Under vår test hadde vi med en ekstra fotograf (John-Andre Moldestad) som har begynt å hjelpe oss i videre bil testing. Han satt i baksetet fra Porsgrunn til Gaustadtoppen og tilbake. Han er rundt 180cm høy og satt helt greit under turen, men nevnte på at han ble noe stiv i ryggen etterhvert. Dette er ikke uvanlig for voksne mennesker å oppleve i omtrent alt av bil i disse dager. Husk at Golf GTE er en hatchback og kan på ingen måte sammenlignes med f.eks en S Klasse Mercedes når det gjelder baksete komfort. Likevel er setene formet for relativt god støtte, og takhøyden er god.

12333711_10156192646990401_1131458495_o

Lyd er også som kjent en del av komfort. GTE kan lage lyd om du vil, men kjører du i alle andre moduser enn GTE så er bilen veldig stille innvendig. Skulle du ønske å høre på musikk er det ingen problem da bilen har et virkelig godt stereoanlegg ombord. Skikkelig DAB spiller med finjustert lydbilde for en virkelig behagelig opplevelse.

Fremkommelighet

Golf GTE blir dessverre kun levert som forhjulstrekk. Vi sier dessverre fordi bilen hadde fått det lille ekstra om du hadde mulighet til å kjøpe den som 4motion. Men med det i bakhodet satte vi kursen opp til Gaustadtoppen i slutten av November. Denne veien stenges hvert år for vinteren men var fortsatt åpen når vi kom opp. Sikten var stedvis dårlig grunnet sterk vind og mye snø i luften. Veien var en blanding av is og et tynt lag med snø, ikke den mest ideelle situasjon å kjøre på. Så hvordan skulle det gå?

Vw-Golf-GTD-Back-(1)

Vår bil hadde 18″ piggfri vinterdekk, fint montert på noen flotte Polar Wheels felger. Disse dekkene skal ha skryt, sammen med bilens elektroniske hjelpemidler. Vi hadde overhodet ingen problemer med å bestige fjellet, selv om antispin lampen lyste aktivt på vei opp. Det var ikke skummelt, heller ikke dramatisk. Bilen klarer seg godt med kun driv foran.

Turen ned fra fjellet valgte vi å gå for de bratte svingete veiene ned på Rjukan siden. Det er 10% stigning/fall på disse veiene, som er temmelig bratt – særlig på is. Likevel klarte bilen seg bra, selvom ikke alle bilene vi møtte klarte seg fult så bra.

Tommel opp for fremkommelighet!

2Q8A7093

Pris

Startprisen på en Golf GTE er ca. 330.000,- men du bør regne med noe mer hvis du ønsker litt utstyr. Vår testbil hadde utstyr som ryggekamera, navigasjon, sotede vinduer m.m som gjør at bilen vil havne på nærmere 400.000 kroner.

I skrivende stund er den billigste brukte Golf GTE på Finn.no priset til 337.500,- mens den dyreste ligger ute til 400.000,-.

Vi mener at du får veldig mye bil for disse pengene, spesielt hvis du tenker på hvor mye du potensielt kan spare på den lave forbruken. I tillegg vil en 2015 bil i samme kategori med omtrent de samme hestekreftene fort koste mer enn Golf GTE gjør pr. i dag.

Den billigste e-Golf ligger ute til 239.000 (2014 modell rullet 12.500km) mens den dyreste ligger til 310.000 kroner. Du får veldig mye ut av en e-Golf, det kommer mest ned til om du har behov for å kjøre mer enn rekkevidden på disse tillater deg å kjøre.

2Q8A7162

Lenger oppe nevnte vi at GTE har samme LED kjørelys som e-Golf har. En detalj som tar seg godt ut på Golf MK7 mener vi.

2Q8A7106

LED-lys

Den nye Golf GTE har full-LED frontlykter som både gir bedre lys og sparer energi.

Optimal sikt.

LED hovedlyktene har et lysspektrum som ligner dagslys, og sørger for at sikten blir best mulig. LED-lysene har lavere energiforbruk og lenger levetid. Golf GTE er også utstyrt med C-formede LED kjørelys som er selve signaturen på Volkswagens ladbare modeller. Lyktespyleranlegget med varsellampe for lavt spylervæskenivå bidrar også til at sikten blir best mulig.

2Q8A7121

Konklusjon

Som vi har nevnt flere ganger over, bilen er som en GTI. Den er sprek, rask og tøff – likevel er den også gjerrig på drivstoff som igjen betyr den er mer miljøvennlig en sin fossile bror.

Du får bilen til en akseptabel sum og med det et stort smil på ansiktet. Ja, den kunne hatt lenger rekkevidde på e-mode og det trekker litt ned. Likevel tror vi ikke at folk som kjøper Golf GTE har det største behovet for å kjøre helt elektrisk over større strekninger. Men du skal huske at for å ha alle hestekreftene bilen kan levere, må du nødt til å ha noe strøm på batteriet. Bilen vil kontinuerlig lade batteriet når du kjører med motor, men kjører du e-mode og den går tom så har du 150 hestekrefter fra 1,4 turbomotoren.

Alt i alt en utrolig morsom bil!

En stor takk til Skien Bil for lån av bilen. Vil du kjøpe VW, ta turen til dem for et flott tilbud!

 

Bil levert av Skien Bil

Takk til Skien Bil i Skien, Telemark for lån av vår test bil.

www.skien-bil.no

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.