BMW X5 40e - Sprek SUV som ikke er tørst
Kvalitet
Komfort
Sportslighet
Pris
Forbruk
El.Rekkevidde
4.7Totalt
Vurdering: (10 Stemmer)

I begynnelsen av Desember fikk vi låne den helt nye BMW X5 40e fra Bilsalongen i Skien, Telemark. Dette er en 313 hestekrefters 2 liter hybrid som veier over 2,300kg. Hvordan fungerer bilen til det daglige, og er den tørst?

Vel vi kan jo avsløre at bilen er det du vil den skal være. Du _kan_ kjøre den på en måte som gjør at den er tørst, men samtidig kan du kjøre i f.eks Eco Pro som bruker en god blanding av bensinmotoren og elmotoren. Resultatet er at du kan få et forbruk på rundt 0,3 liter på mila. Vi kjørte den som oftest i Sport (ikke Sport+ da det deaktiverer hjelpemidler), og hadde et blandet forbruk på rundt 1,2 liter på mila.

Tatt i betraktning til vekten, størrelsen og hvor mye effekt du har tilgjengelig, er ikke 1,2 liter på mila veldig dårlig. 313 hestekrefter forskyver disse 2,3 tonn fra 0-100 på 6,8 sekunder. Du har altså totalt 313 hestekrefter fra begge motorene. 350nm fra bensinmotoren pluss 250nm fra elmotoren.

Bilen er sprek, den er praktisk med mye god plass til bagasje og passasjerer, den er vakker og med tanke på hva slags type bil det er – ikke minst utstyrsnivå – er den relativt billig. Du får disse fra 766.000,- men du bør påregne deg et noe høyere tall hvis du skal ha litt skikkelig utstyr.

Vi testet bilen i mange, mange timer. Alt fra motorveier til gruslagte gamle ubrukte hesteveier langs kysten. Fra første sekund skjønte vi at bilen ville være god å kjøre, ikke bare med tanke på komfort men også fremkommelighet. X5 er en stor bil, men likevel ikke noen utfordring å kjøre. På alle områder vi fikk testet bilen, hadde den ingen problemer med å tilpasse seg. Mektig imponerende for å si det mildt.

2Q8A7253

Folks reaksjon

Nye BMW X5 er virkelig en fin bil, med sine former og linjer – ikke minst med nye lysdesignet BMW har gått for på de siste modellene. Det går i LED både foran og bak, med vakre lyspakker innvendig. X5 er stor, men ikke problematisk stor. Den ser eksklusiv ut, den ser dyr ut – men er helt ærlig veldig rimelig priset med tanke på valuta for pengene.

Vi lot et par tilfeldige mennesker sitte på med oss en liten tur for å oppleve bilen og gi oss deres meninger om bilen. Reaksjonene deres når vi plantet gasspedalen i gulvet var morsomt. Ingen forventet at denne bilen skulle akselerere så fort. Et lite sunt sug i magen fra en stor SUV er ikke noe de fleste er vant med.

Du har enormt god beinplass i baksetene, hvor passasjerene selv kan styre varme/kulde og viftehastighet. I tillegg har du en solid midtarmlene med koppholdere for de tørste i baksetene.

Foran har du alt dette og litt til. Uendelig mange justeringer på setene for å få plantet kroppen sin helt riktig i bilen. Det skal med andre ord godt gjøres å bli sliten av å kjøre langt i BMW X5 40e, både med tanke på komfort men også på hvor stillegående bilen er. Det er omtrent ingen motorstøy, dekkstøy eller vindstøy innvendig.

2Q8A7351

Pris fra: 766.000 kr
Motor: R4, bensin, twinturbo + el-motor
Girkasse: automat 8-trinn
Effekt: 313 hk/5.000-6.500 o/min
Dreiemoment: 350 Nm/1.250-4.800 o/min + 250 Nm/0 o/min (el-motor)
0-100 km/t: 6,8 sekunder
Toppfart: 210 km/t
Forbruk blandet: 0,33 l/mil
CO2-utslipp: 0,34 g/km
Lengde/bredde/høyde: 489/194/176 cm
Drivhjul: Alle
Akselavstand: 293 cm
Egenvekt: 2.230 kg
Bagasjerom: 500/1.720 liter

2Q8A7343-Edit

Dessverre har vi ikke fryktelig mange SUV klasse biler under beltet fra tidligere, spesielt ikke hybrider til sammenligning. Så det er ikke lett for oss pr. dags dato å fortelle deg om bilen er bedre eller dårligere enn konkurransen. Men det vi kan si er at bilen er veldig god som den bilen den er. Du har altså kraftpakken, samtidig som du har komfort og masser av plass til rådighet.

En stor fordel for denne hybriden er at den har lov til å trekke 2.700kg tilhengervekt. Det er vanligvis mer enn nok til de fleste, selv om noen folk fra motorsporten kanskje kunne ønske seg noen ekstra kilo. Likevel mener vi det er veldig gode tall for å være den bilen den er. Maks vogntogvekt er da 5.820kg.

2Q8A7339

Vi er veldig positivt overrasket over forbruket på bilen. Den er jo stor, og veier hele 2305kg med fører ombord. Du har 313hk totalt (eller 245 kun fra bensinmotoren) og likevel lå vi langt under literen på blandet kjøring. Vi kjørte da hovedsakelig i sport, som selvsagt ikke er den mest økonomiske modusen å oppholde seg i over lenger tid. Mer enn bra nok i vår bok.

2Q8A7328

Bagasjerommet er noe innsnevret på dybden grunnet batteripakkene ligger der. Likevel har du 500 liter bagasjeplass til rådighet, eller 1.720 liter hvis du slår ned baksetene. Det er ikke alt for mange situasjoner som krever mer plass enn det mener vi. Skulle du trenge det, kan du bare bruke en tilhenger og enkelt dra det med deg.

2Q8A7312

Ser vi bort ifra alle de praktiske årsakene til bilen er god, kan vi tenke på utseende. Denne bilen er vakker, men samtidig er den aggressiv i formene. Vi mener at bilen kan omtrent være urørt fra dag 1 og likevel er den utrolig tøff. Som du vet, er det mange av oss som er glade i å bytte felger eller kanskje til og med senke bilen.

Du må gjerne bytte hjul, men du trenger det ikke. Dette er en av få biler vi har testet hvor vi syns den er helt riktig fra fabrikk.

Vi liker også spesielt den todelte bagasjeluken. En patent Range Rover har hatt i lange tider, har BMW vært smarte ved å integrere det i X5. Det er utrolig praktisk for de større pakkene du må få med deg, eller kanskje for de dagene du bare vil ha noe å sitte på ute når du er på stranden eller på parkeringsplassen til Ikea når fruen bruker opp bankkontoen din.

2Q8A7243

Innvendig har du all teknologien du trenger, pluss litt til. Vi savner surround ryggekamera på vår modell, men selvfølgelig er det ikke en nødvendighet. Men la det være sagt, når du kommer til disse større BMW modellene vil vi absolutt råde deg til å investere i ryggekamera. Det er ikke lett å se hva som skjer bak dette beistet av en bil.

Bil levert av Bilsalongen

Takk til Bilsalongen i Skien, Telemark for lån av vår test bil.

www.bilsalongen.no

Kommentarer

kommentarer

Om forfatter

Daglig leder for Sviddgummi. carl@sviddgummi.no

Relaterte artikler