Vi prøver Nissan Skyline R33

Kvalitet
8.5
Komfort
7.2
Sportslighet
9.5
Pris
6
Forbruk
6
SG Faktor
8.4
Leser urdering24 Vurderinger
8
Positivt
Morsom å kjøre
Sitter godt på veien
Går godt
Negativt
Høyt forbruk
Dyr i pris i Norge
7.6
Av Totalt 10

Denne bilen er en 1996 modell, så det er ikke akkurat noe nytt. Men det er Norge og Skyline er ikke en bil du ser i hver garasje – i hvertfall ikke med skilt. Vi prøver ut denne bilen en kveld for å finne ut om Skyline lever opp til forventningene som en bruksbil/morobil.

Det går raskt mot vinter, så muligheten til test av slike biler blir tynnere og tynnere denne sesongen. Eieren av denne bilen er første Norske eier og bilen ble registrert i September 2015. Den er forøvrig registrert på vanlig grunnlag, i og med at regelverket for import har blitt lettere enn tidligere. I «gamle dager» måtte du registrere slike biler på den såkalte 1.15 paragrafen som oftest. Nå kan du importere en Skyline uten større problemer, så lenge den er registrert i et annet EU land.

Denne bilen er en R33 med 2.5 liters rekkesekser. Den yter 250 hestekrefter og har en fantastisk pen lyd. Akkurat denne bilen hadde Apex eksos som virkelig understreket den fine lyden motoren produserer.

2Q8A4973

Vel, hvor skal vi starte? Bilen innvendig er temmelig lik en Nissan 200s s14. Det skulle ikke overraske oss at et skrudd halvbur fra en Skyline R33 passer rett i en s14. Det er ikke en luksusbil, men en morsom helgebil.

2Q8A4977

Dette er en GTS, så den har 2.5 liters motor og ikke en 2.6 som en GTR har. Den har også kun bakhjulstrekk mens GTR har firehjulstrekk. Det er flere forskjeller på modellene, men den største er selvfølgelig prisen. Du kan få en GTS T til rundt 180.000 kroner, kanskje til og med billigere. En GTR vil nok fort koste deg 260.000 eller mer.

2Q8A4993

Alle Skyline er høyrestyrt, så denne bilen er ingen unntak. Det er virkelig ingen problem å kjøre med «rattet på feil side». Det er små ting du må vende deg til, men det vi sleit mest med (og det var ikke mye) var at vi slo på vindusviskerne når vi ville bruke blinklys. Det fordi hendlene er motsatt. Men det er vanesak. Giring, kjøring og alt annet syns vi gikk helt fint.

2Q8A5012

Disse bilene går godt, selv med «bare» 250 hestekrefter. Men det skjer faktisk ikke veldig mye før 5000rpm. Det overrasket oss at det tar så lang tid før du får skikkelig skyv på motoren. Når det er sagt, det er fortsatt en rask bil under 5000rpm. En ting er sikkert, Skyline er turtallsmaskin.

2Q8A5000

1300kg veier bilen, som er lett. Selv 19 år etter denne bilen rullet ut fra Nissan fabrikken snur den fortsatt hoder langs veien. Det var stas å kjøre rundt med denne i Telemark og Vestfold denne Fredagskvelden.

2Q8A5002

Bilen vil helst ha 98 oktan bensin. Så skal du være grei med motoren, vil det koste deg litt ekstra i drivstoff. Men det er verdt det. Du skal jo ikke bruke Skyline som bruksbil. Når det er sagt, ser vi ingen grunn til at du ikke kan bruke den hver dag. Den har greit med plass innvendig. Kanskje du til og med kan få barneseter inn bak?

Så, Skyline R33 er en litt eldre bil men fortsatt like morsom i dag. Den ser bra ut og det finnes tonnevis av produkter du kan handle for å både gjøre den sprekere og penere.

Det blir vanskelig å gi bilen terningkast i og med at det er en bil utenom det vanlige. Men den er morsom og du føler deg bra bak rattet i en Skyline.

Bil levert av Clay Ronny Kåsa

Takk til Clay Ronny for lån av hans flotte Skyline.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.