Ja, det er som vi nevner i overskriften – ulv i fåreklær. Det er helt uten tvil, og det fant vi raskt ut av på denne 6 dagers testen av kanskje en av de morsomste bilene vi har prøvd i 2016.
Så hva er Ford Focus RS? Er det en bra bil? Er den rask, er den morsom, er den verdt pengene? Vi skal prøve å svare så godt vi kan på dette, og alle andre punkter vi tenker på gjennom denne testen.
La det være nevnt, alle våre tester på Sviddgummi er ikke så detaljerte og teknisk vinklet som de store bil mediene rundt om i verden. Vi fokuserer mer på hva vi tenker om bilen når vi kjører den, hva andre har fortalt oss de syns om bilen og rett og slett – «hadde jeg angret på kjøpet» aspektet ved bilen.
Ford Focus RS er nå en bil som er morsom, sprek men meget allsidig. Tidligere Focus RS var også en veldig sprek og tøff bil, men den hadde omtrent like mye hestekrefter med kun driv på framhjulene. Til motsetning av bestefaren, har nye Focus RS drift på alle fire hjulene. Bare det alene gjør bilen mye mer morsom på veien, ikke minst mer praktisk på Norske veier, spesielt om vinteren.
Men det stopper ikke der. Du kan virkelig ha det gøy med denne bilen, spesielt om du er glad i å kjøre sidelengs på bane. Og med det kommer vi inn på litt teknisk prat som kan være kjedelig, men som virkelig er imponerende.
Drivkraft-fordeling
Her kommer det litt informasjon som vi har klart å lese oss frem til. Dette er avanserte saker så vi holder oss til informasjonen som er enkel å forstå (til en viss grad).
For en meget detaljert forklaring på systemet Focus RS bruker, kan du lese denne artikkelen hos Automobilemag.com.
I Focus RS har du flere forskjellige kjøremoduser. En som skiller seg ut fra alle andre biler vi noensinne har testet før er «Drift Mode». Jepp, du leste riktig. Drift!
Drift Mode myker opp understellet og kan sende opp til 70 av drivkraften til bakhjulene. Den kan også fordele drivkraften på bakakslene med 100% til en siden eller begge samtidig.
Når Drift Mode er aktivert vil bilen til en hver tid lese hva du gjør for å styre bilen hvis du skal sladde. Den vet hvordan bilen er vinklet i sladd, så leser den hvordan du styrer og gasser for å kontrollere sladden. Hvis bilen ser at du ikke klarer å kontrollere sladden, vil bilen automatisk ta over for å rette opp bilen. Sistnevnte er ikke aktivert hvis du deaktiverer alle antiskrens hjelpemidler.
Du har også andre moduser. Hva gjør de?
Normal modus
Her er alt helt normalt. Understell er mykt (vel, mykere), styringen er lettere, eksosen bråker mindre og alle hjelpemidler er aktivert. Denne modusen bruker du til vanlig dagligdags kjøring.
Sport modus
Her skjer det litt mer. Understellet står fortsatt på vanlig innstilling, det samme gjør også hjelpemidler. Men eksosen vil bråke litt mer, motoren vil bli kvikkere, styringen raskere og bilen kjører med vanlig firehjulstrekk.
Track mode
Her skjer det ennå litt ekstra, men her skal du være obs hvis du er – vel en dårlig sjåfør. Her vil alle moduser bli satt over i sportsmodusene sine. I tillegg lar bilen deg skli litt rundt svinger uten å bli plaget av antiskrens som stadig skal hente deg inn. Her er også bilen ganske stiv!
Drift mode
Som nevnt lenger opp vil bilen her la deg drifte. Den sender mer kraft til bakhjulene når det trengs, og den vil overvåke kjøringen din for å redde deg hvis bilen tror du ikke klarer å kontrollere sladden kikkelig. Det som kanskje er interessant her er at understellet og styringen går tilbake til normal modus hvor resten av funksjonene forblir i sport mode.
Og hvis du er nysgjerrig, her er utvekslingen på alle girene.
1 gir 3.23:1
2 gir 1.95:1
3 gir 1.32:1
4 gir 1.03:1
5 gir 1.13:1
6 gir 0.94:1
Rev. 1.42:1
Ford Focus RS blir levert med en R4 bensin turbomotor med 350 hestekrefter ved 6.000 o/min. Den produserer 440nm mellom 2.000-4.500 o/min, og opp til 470nm ved overboost.
Bilen veier 1.599kg og ved hjelp av sitt AWD system klarer bilen 0-100km/t på 4,7 sekunder med en toppfart på 266km/t. Det finnes mange sportsbiler som ikke er i nærheten av disse tallene, som ofte koster mye mer.
Det skal sies at selv om bilen er billig med tanke på effekt, er kanskje 700.000+ kroner for en Focus i høyeste laget for at bilen slår ann hos målgruppen bilen er laget for. Når vi var i USA tidligere i Oktober så vi mange av disse bilene, og det var alltid unge sjåfører som kjørte dem. Det er fordi prisen er noe helt annet i USA, den er jo ikke så galt priset i Sverige heller. Men over nyåret nå vil hestekreftavgiften bortfalle og avgifter heller beregnes på utslippet bilen produserer. Fordelen her er at Focus RS har kun et utslipp på 175 g/km som er veldig rimelig, og imponerende for en bil med denne kraften. Så et priskutt på opp til 100.000 i 2017 hadde ikke sjokkert oss.
Teknisk data
Pris fra: 710.000 kr
Motor: R4, bensin, turbo
Girkasse: 6-trinns manuell
Effekt: 350 hk/6.000 o/min
Dreiemoment: 440 Nm/2.000-4.500 o/min*
0-100 km/t: 4,7 sekunder
Toppfart: 266 km/t
Forbruk blandet: 0,77 l/mil
CO2-utslipp: 175 g/km
Lengde/bredde/høyde: 439/182/147 cm
Drivhjul: Alle
Akselavstand: 265 cm
Egenvekt: 1.599 kg
Bagasjerom: 260 liter
* 470 Nm ved overboost