Hvem sa at ikke BMW X4 var kult?
Kvalitet
Komfort
Sportslighet
Pris
Forbruk
SG Faktor
4.0Av Totalt 5
Vurdering: (0 Stemmer)

Er du typen som vil ha ytelsene og spenningen fra en sportsbil, men kanskje har et par barn og må ha den praktiske bilen for å kjøre til og fra skolen med? Vel, da kan dette være bilen for deg. Her har vi fått testet BMW sin nydelige X4m40i – en blanding av sportsbil og suv/stasjonsvogn.

BMW X4 er en bil for deg som kanskje ikke ønsker å være helt praktisk og heller ikke helt upraktisk. Med det mener vi at du vil ha en slags mellomting av to biler. Det er kanskje ikke den mest rasjonelle bilen i verden å kjøpe, men den har sine fordeler. Blant annet kan den skryte på seg å ha god plass samtidig som den er sportslig å kjøre. Om du ønsker å kjøre i comfort modus på E18 på vei hjem etter en lang dag etter jobb, eller vil kjøre i sport modus for å rekke å hente ungene etter skolen så kan BMW X4m40i skryte på seg begge deler. For å utdype det litt mer, den klarer begge deler utmerket.

Det er lite som gir indikasjoner på at dette kanskje er en bil du ikke ypper deg mot på motorveien, men det er et emblem bak som du bør få med deg før du girer ned i din Polo. Stikkordet er m40i. Det betyr ikke at det er 40% hybrid eller en eller annen form for avansert matte geni – å nei du. Det betyr at dette mine damer og herrer er – en sportsbil i forkledning. Det er hytte-ekspressen, det er nesten en ren M-bil.

Bilen har en utmerket girkasse, suverene kjøreegenskaper og ser jo virkelig bra ut. Du sitter godt plantet i førerstolen, og du sitter heller ikke for høyt eller lavt. BMW har virkelig fått til noe unikt i denne relativt store bilen.

Med et lite tykt ratt, sport mode og fjæring fra eksosen vet du at kjøreturen kan bli fryktelig morsom. Det er alltid gøy når folk ikke forventer at bilen går bra, det er nemlig noe vi opplevde under vår test. Biler kjører forbi, du girer ned og vips er de borte. Da sitter de igjen med et ansiktsuttrykk som kan minne om en far som tapte i tennis mot sin 3 år gamle datter. Hva skjedde nå?

Såklart, det er jo mer enn emblemet bak som hinter til litt esler under panseret. Blant annet er det jo noen voksne bremseskiver bak de store felgene. Men for en vanlig kar i gata er det egentlig kun lyden som du legger merke til hinter til morsomheter. Det er en veldig fin bil, men roper ikke «jeg trener hver dag».

BMW X3 er nok en mer praktisk bil da den har mer plass innvendig og er en mer klassisk suv. Men det er noe med disse 4-seriene som gjør dem tøffere syns vi.

BMW X4m40i har adaptivt understell som lar deg få en komfortabel kjøretur eller en mer sportslig kjøretur. Alt ettersom om du har god tid etter jobb eller vil hjem for å rekke dagsnytt.

Parkeringssensorer, ryggekamera og ulike hjelpemidler er selvsagt å finne i denne bilen. Det sammen med alt det nye flotte utstyret BMW har å skryte av finner du i denne bilen. En virkelig god plass å være både på den raske turen til butikken eller til hytta i Hemsedal.

Forbruk er faktisk ikke så aller verst i denne bilen, selvom den er tung og har en 3 liters rekkesekser med turbo. Nå skal det sies at de som har råd til denne bilen tenker sannsynligvis ikke alt for mye på forbruket. Det er noe urelevant å evaluere når du velger en sprek, stor bil. Igjen – den er ikke så aller verst i denne.

Alt i alt var vår helg med denne bilen en veldig fin en. Været var bra, veiene var tørre. Vi fikk testet bilen i de små svingete veiene Norge ofte har, men også typiske hytteveier. Den sitter godt der den trenger, men lar deg også ha det gøy. Med andre ord, den gir deg mye selvtillit.

Har du en million kroner, du vil ha en litt mindre suv med masse av effekt så er dette bilen for deg. BMW har ikke spart på noe når det gjelder kjøreegenskaper, da du får det man forventer fra BMW – kvalitet.

Utrolig morsom bil!

 

TEKNISKE DATA
Pris fra:1.044.500
Motor:R6 3,0l turbo bensin
Girkasse:Aut 8
Drivhjul:4×4
Effekt:360 hk v/5.800 o/min
Dreiemoment:465 Nm v/1.350 o/min
0-100 km/t:4,9 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk blandet:0,86 l/mil
Co2 utslipp:199 g/km
Lengde:467 cm
Bredde:190 cm
Høyde:162 cm
Akselavstand:281 cm
Egenvekt:1.840 kg
Hengervekt:2.400 kg
Bakkeklaring:20.4 cm

Kilde: Dinside.no
Lånebil via: Bilsalongen / BMW Norge

Kommentarer

kommentarer

Om forfatter

Daglig leder for Sviddgummi.
carl@sviddgummi.no

Relaterte artikler